| کد مطلب: ۱۰۶۵۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد

در نشست «توسعه زیرساخت اقتصاد دیجیتال، موانع و فرصت‌ها» بررسی شد ؛

نقش زیرساخت در پیشرفت اقتصاد دیجیتال

اعضای سازمان نصر تهران با بیان اینکه در سهم اقتصاد دیجیتال ازمیانگین دنیا عقب‌تر هستیم تاکید کردند : زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال شریان‌های اقتصاد کشور هستند و که اگر مسئولان درست عمل نکنند کل اقتصاد ضربه می‌خورد .

 نقش زیرساخت در پیشرفت اقتصاد دیجیتال

آرمان ملی آنلاین - در نشست «توسعه زیرساخت اقتصاد دیجیتال، موانع و فرصت‌ها» مسعود شکرانی، سهیل ترکان، محمد دین‌محمد آذری و احسان زرین‌بخش از اعضای سازمان نصر تهران درباره مشکلات و موانع تأمین تجهیزات زیرساختی IT گفتند.

مسعود شکرانی رئیس کمیسیون تامین کالا و تجهیزات فاوا سازمان نصر در نشست توسعه زیرساخت اقتصاد دیجیتال موانع و فرصت‌ها در زمینه چالش‌های پیش‌روی تولید و واردات در کشور، اظهار داشت : هر ساله واردکنندگان بنا به تحریم‌های آمریکا و قوانین جدید قانون‌گذاران در داخل کشور، با چالش‌های جدیدی روبه‌رو می‌شوند. ما از یک سو با تحریم‌ها و از سوی دیگر با قوانینی که هر روزه عرصه را برای ما تنگ‌تر می‌کنند مواجهیم. ما خواسته یا ناخواسته از فناوری‌های روز جهان فاصله داریم و اگر بخواهیم گاه یک سال در انتظار رسیدن تجهیزات باشیم، این فاصله دائم بیش و بیش‌تر می‌شود.

او ادامه داد: بسیاری از همکاران ما در شرکت‌های مختلف که با عِرق ملی برای تامین نیازهای اصلی واردات کشور پا پیش گذاشته بودند با تحریم و تنبیه‌های سنگینی از جانب آمریکا روبه‌رو شده‌‌اند که حتی نمی‌توانند برای استیفای حقوق خود به کشور واسطه معامله مراجعه کنند.

رئیس کمیسیون تامین کالا و تجهیزات فاوا سازمان نصر ، افزایش مدت زمان ترخیص و مشکلات رسوب کالا به دلیل تشریفات غیر ضروری، امورمالیاتی و تامین اجتماعی را هم از سایر مشکلات حوزه وارد کنندگان تجهیزات سخت‌افزاری در ایران دانست.

اقتصاد دیجیتال شریان‌ اقتصاد کشور است

 در ادامه این نشست سهیل ترکان رئیس کارگروه کمیسیون تامین با اشاره با اینکه زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال شریان‌های اقتصاد کشور هستند و اگر تصمیم های درست در این زمینه اتخاد نشود، کل اقتصاد ضربه می‌خورد ، افزود : در آمارها آمده است توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران در سال ۲۰۱۹ شش و نیم درصد بوده است و طبق گفته وزیر ارتباطات این عدد در سال گذشته شده به هفت و چهار دهم درصد رسیده است. با همین آمار و ارقام‌‌هایی که اعلام شده است، به صورت کلی ۵۰ درصد از میانگین جهانی عقب‌تریم. تا سال ۲۰۳۰ سهم اقتصاد دیجیتال کشورهای اطراف ایران به ۱۵ درصد می‌رسد و کشورهای پیشرفته از ۳۰ درصد عبور می‌کنند و عقب‌افتادگی ما آن موقع شاید قابل جبران نباشد.

ترکان تاکید کرد: امروز دغدغه ما این نیست که سهم اقتصاد دیجیتال را بالا ببریم بلکه اگر وضعیت کشور و کندی چرخه واردات همین‌طور ادامه پیدا کند، همین سهم اندک را هم نمی‌توانیم نگه داریم.

رئیس کارگروه کمیسیون تامین  گفت : نقطه قوت ما توزیع و فروش و خدمات پس از فروش است و باید در حوزه تولیدی که مولد ارزش افزوده باشد سیاست‌گذاری کنیم؛ باید ببینیم چه محصولاتی به ما امکان رقابت می‌دهند.

 وی با بیان در سازمان نصر توانایی ترسیم نقشه راه، برآورد حجم بازار و نیاز هر کالا وجود دارد، افزود : پیشنهاد ما این است که سازمان نظام صنفی که یک نهاد خصوصی و تخصصی است مرجع تصمیم‌گیری یا مشاوره در مورد تولید باشد.

ترکان  همچنین ادامه داد : شریان‌های اقتصادی توسط فناوری تامین می‌شود بنابراین اگر به ایجاد شرایط رقابت سالم برای تولیدکننده و وارد کننده معتقدیم باید تعرفه‌گذاری حقوق و ورودی گمرک هدفمند باشد.

ضرورت فراهم ساختن تجهیزات مناسب برای مراکز داده

 محمد آذری رئیس کمیسیون زیرساخت مراکز داده هم در ادامه نشست  اظهار داشت : تجهیزات IT که در مراکز داده استفاده می‌شوند بسیار حیاتی‌اند و اگر نتوانیم تجهیزات مناسب را بیاوریم و با تولید بی‌کیفیت جایگزین کنیم به مراکز داده ضربه وارد می‌شود.

وی  با بیان اینکه اگر تولید داخل داریم باید بازرسی‌های فنی آن همسنگ واردات انجام شود ، تاکید کرد : برای تولید یک کالا در این حوزه باید موارد مختلفی مانند حساسیت آن، اهمیت آن، پیچیدگی و توان بومی‌سازی و به‌صرفه بودن با توجه به حجم بازار و میزان ارزبری سنجیده شود.  همچنین ضروری است که آزمایشگاه‌های تخصصی تست کالای تولید شده و فرایند تست استاندارد داشته باشیم. تجهیزات وارداتی را هم لابرواتورهای تخصصی باید تست کنند.

احسان زرین‌بخش عضو هیئت مدیره سازمان نصر  نیز در این  نشست به ارز تجهیزات زیرساختی پرداخت و گفت : به این تجهیزات چند سال است که ارز تخصیص داده نمی‌شود چون کالای لوکس در نظر گرفته می‌شوند، در حالی که تمام دستگاه‌ها و دولت الکترونیک از این تجهیزات استفاده می‌کنند.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار