| کد مطلب: ۱۱۳۹۲۱۲
لینک کوتاه کپی شد

در دربی ۶ تایی ها ۱۶ شهریور ۵۲ در آزادی چه گذشت؟/ فیلم و عکس

16 شهریور یک روز خاطره انگیز و فراموش نشدنی در تاریخ پرسپولیس است. 43 سال پیش در چنین روزی پرسپولیس و استقلال از هفته هفتم رقابتهای لیگ تخت جمشید، در ورزشگاه آزادی به مصاف یکدیگر رفتند که در آن بازی، عجیب ترین دربی تاریخ دو تیم رقم خورد. دیداری که با پیروزی قاطع 6-0 پرسپولیس یکطرفه ترین، نتیجه تاریخ بازی دو تیم به وقوع پیوست.

در دربی ۶ تایی ها ۱۶ شهریور ۵۲ در آزادی چه گذشت؟/ فیلم و عکس

به گزارش آرمان ملی آنلاین، برای اولین بار دربی پایتخت در استادیوم آزادی برگزار شد. دوازدهمین بازی تاریخ دو تیم،  روز جمعه 16 شهریور و از ساعت 6 بعداظهر در استادیوم بزرگ و تازه تاسیس آزادی برگزار شد. قضاوت این بازی را یک داور خارجی به نیکولای پتروجیانو عهده دار بود. این داور اهل رومانی که هفته قبل به تهران آمده بود، بازی پرسپولیس و پاس را نیز سوت زده بود. ناگفته نماند که بازی در حضور 60 هزار هوادار دو تیم  برگزار شد.

جایگاه دو تیم قبل از دربی

تا قبل از این  بازی، پرسپولیس با 4 برد و 2 تساوی و کسب 10 امتیاز در صدر جدول بود و تیم استقلال نیز با 4 برد و 2 تساوی و 10 امتیاز و به دلیل تفاضل گل  کمتر در رده دوم قرار داشت. تا علاوه بر حساسیت های مرسوم این بازی به لحاظ جایگاه و رقابت دو تیم در جدول این بازی حساستر از همیشه باشد.

مربیان خارجی روی نیمکت دو تیم

هدایت تیم پرسپولیس را در سال 52  آلن راجرز انگلیسی برعهده داشت. نکته قابل توجه این بود که راجرز بعد از یک مرخصی 40 روزه، شب قبل از بازی وارد ایران شده بود و در غیاب وی، سرخپوشان تحت نظر همایون بهزادی بازیکن محبوب پرسپولیس که خودش ستاره این بازی معروف شد تمرین کرده و آماده این مسابقه شده بودند. در تیم استقلال نیز زدراکو رایکوف یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال ایران بر روی نیمکت قرار داشت.  

 استقلال با 7 ملی پوش مقابل پرسپولیس

در ترکیب دو تیم ملی پوشان زیادی حضور داشتند که چند روز قبل از این دربی در بازیهای مقدماتی جام جهانی 1974 برای ایران به میدان رفته بودند. آشتیانی،کاشانی، حاج رحیمی پور و علی پروین در پرسپولیس و رشیدی، حجازی، کارگرجم، قراب، عادلخانی، مظلومی و حق وردیان ملی پوشانی بودند که چند روز قبل در قالب تیم ملی مقابل استرالیا بازی کرده بودند. البته صفر ایرانپاک مهاجم تیم پرسپولیس نیز جز ملی پوشان بود که در بازی رفت مقابل استرالیا در سیدنی مصدوم شد و به این بازی نرسید. با نگاهی به ترکیب دو تیم مشخص می شود که استقلال از چهره های ملی پوش بیشتری برخوردار بود.

ترکیب دو تیم در این بازی:

بازیکنان پرسپولیس: بهرام مودت، ابراهیم آشتیانی، مسیح مسیح نیا، رضا وطنخواه، جعفر کاشانی، اسماعیل حاج رحیمی پور، علی پروین، حسین کلانی، همایون بهزادی (کاپیتان)، اصغر ادیبی، ایرج سلیمانی

مربی: آلن راجرز

بازیکنان استقلال: منصور رشیدی (ناصر حجازی)، محمدرضا عادلخانی، نصرالله عبداللهی، اکبر کارگر جم، علی جباری (کاپیتان)، کارو حق وردیان، عزت جانملکی، حسن روشن (هادی نراقی)، جواد الله وردی، جواد قراب، غلامحسین مظلومی (مسعود مژدهی)

مربی: رایکوف

 اشتباه دفاع استقلال، فرصت طلبی کلانی و گل اول

 این بازی تا دقیقه 31 متعادل پیش  می رفت که در یک صحنه ضربه آزاد پروین که توسط حاج رحیمی پور گرفته شده بود، را دفاع استقلال برگرداند و آشتیانی توپ برگشتی را روی دروازه فرستاد که تعلل رشیدی در دفع این توپ باعث شد کلانی  فرصت طلب خود را به توپ رساند و با ضربه ای آرام آن را راهی دروازه کرد.

شلیک 25 متری سلیمانی و گل دوم

دقیقه 43 پاس پروین به زنده یاد ایرج سلیمانی رسید و او هم با شلیک 25 متری دروازه رشیدی را برای بار دو گشود تا نیمه اول 2- صفر به سود سرخپوشان تمام شود.

شلیک سر ضرب همایون سر طلایی و گل سوم

نیمه دوم با حملات پرسپولیس آغاز شد و در دقیقه 50 روی یک حرکت تیمی توپ به حاج رحیمی پور رسید و سانتر او را همایون بهزادی کاپیتان سرخپوشان با یک شلیک سرضرب درون دروازه جای داد.

باز هم  یک شوت سهمگین  از ایرج سلیمانی و گل چهارم

دقیقه 57 ایرج سلیمانی دوباره در محوطه جریمه استقلال حاضر شد و  با یک شوت سهمگین دیگر گل چهارم پرسپولیس را به ثمر رساند.

رایکوف که تیمش را در آستانه شکست سنگینی می دید دست به چند تعویض زد و هادی نراقی و مسعود مژدهی را به جای روشن و مظلومی به بازی فرستاد و  چند دقیقه بعد دروازه بان تیمش را هم تغییر داد و  حجازی را جانشین رشیدی در دروازه کرد.

اما تعویض های رایکوف هم و ورود ناصر حجازی نتوانست مانع از آتش بازی پرسپولیس و بسته ماندن دروازه استقلال شود و سرخپوشان در ادامه دو بار دیگر دروازه رقیب را باز کردند تا آبی پوشان با شکست سنگینی زمین را ترک کنند.

  سانتر کلانی، ضربه سر بهزادی و گل پنجم

از دقیقه 60 آبی پوشان چند حمله را بر روی دروازه پرسپولیس تدارک دیدند. شاگردان رایکوف تلاش می کردند تا از بار سنگینی شکست بکاهند، اما پرسپولیس هم در ضد حملات خطرناک نشان داده بود. دقیقه 88 بود که سانتر کلانی را بهزادی با ضربه سر به گل پنجم تبدیل کرد.

 هت تریک بهزادی و 6 تایی شدن رقیب

در حالی که اغلب تماشاگران از  استادیوم خارج شده بودند، در دقیقه 90 سانتر حاج رحیمی پور در محوطه جریمه زیر پای بهزادی افتاد و بدین ترتیب ششمین گل هم وارد دروازه حجازی شد. بعد از این گل تماشاگران پرسپولیس شعار می دادند ششمین گل وارد دروازه شد...تیم تاج آواره شد.

ابهام درباره فیلم بازی

یکی از ابهامات مهم این بازی مربوط به فیلم این مسابقه است که هنوز هم بعد از گذشت  سالها، اطلاعات دقیقی از نحوه از بین رفتن آن در دست نیست. مرتضی احمدی بازیگر فقید کشورمان که از پرسپولیسی های اصیل و قدیمی بود، زمانی که در قید حیات بود گفته بود: من خودم دیدم که از این بازی فیلمبرداری شد اما فیلم بازی هرگز پخش نشد، هر کاری هم کردم مسئولان تلویزیون آن زمان فیلم بازی را به من ندادند.

گروهی اعتقاد دارند که بعد از شکست سنگین استقلال در آن بازی، کارگردان تلویزیونی صداوسیمای وقت ایران در آن زمان دستور به از بین بردن فیلم بازی را داده است و گروهی دیگر معتقدند که با توجه به همزمان بودن این بازی با رقابتهای جهانی کشتی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و در استادیوم آزادی در حال برگزاری بود، هیچ دوربین تلویزیونی در استادیوم حاضر نبوده است و این بازی از لنز هیچ دوربینی ضبط نشده است!

 اما این بازی در نشریات مطرح آن زمان بازتاب زیادی داشت که در ادامه به آن نگاهی خواهیم داشت. بعد از  برد تاریخی پرسپولیس در دربی دو نشریه ورزشی معروف آن زمان با این تیترها آن را بازتاب دادند:

 دنیای ورزش

تیتر “معجزه سرخپوش ها” و عکسی از جدال اسماعیل حاجی رحیمی پور گوش راست پرسپولیس در مصاف با مرحوم عزت جانملکی مدافع چپ آبی ها جلد این نشریه را در روز 17 شهریور 1352 به خود اختصاص داده بود. در گزارش این بازی که با تیتر معجزه سرخپوش ها روی جلد رفته بود اینگونه آمده بود : اگر پرسپولیس دیشب را در برابر تاج با آژاکس- نامدار بزرگ اروپا قیاس کنیم، راهی به خطا نرفته ایم و سخنی گزاف نگفته ایم، مگر آنکه در این قیاس پای ارزش های مادی به میان آید که یقیناً کسی را در ایران به ارزش های 6 تا 8 میلیون که قیمت بازیکنان خوب آژاکس است، نداریم.( تیم آژاکس آن زمان بهترین تیم باشگاهی اروپا در اوایل دهه 70 بود)  

کیهان ورزشی

کیهان ورزشی تیتر”این سه تن شش بار دروازه تاج را لرزاندند” و 3 عکس از حسین کلانی، همایون بهزادی و ایرج سلیمانی را برای روی جلد انتخاب کرد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار