| کد مطلب: ۱۱۲۲۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد

خودم با شمشیر گردن نکونام را می زدم اگر این اتفاق افتاده بود/ وریا خودش را جای نکونام بگذارد!

پیشکسوت استقلال گفت: من اعتقاد دارد در نیم‌فصل باید شخصی که مورد تایید دوطرف بود پادرمیانی ‌کرده و کاری می‌کرد اختلافات نکونام و خطیر کاهش یابد تا کسی امروز نگوید اگر اختلافات نبود استقلال قهرمان می‌شد.

خودم با شمشیر گردن نکونام را می زدم اگر این اتفاق افتاده بود/ وریا خودش را جای نکونام بگذارد!

به گزارش آرمان ملی آنلاین، علی لطیفی پیشکسوت باشگاه استقلال درباره حواشی روزهای اخیر این باشگاه و صحبت‌هایی که پیرامون نیمکت این تیم صورت گرفته است، گفت: «من هر حرفی می‌زنم فقط به خاطر استقلال است و به هیچ احدی فکر نمی‌کنم. صاحبان اصلی استقلال هواداران این تیم هستند. اینکه درحال‌حاضر جواد نکونام سرمربی است یا کس دیگری برای من مهم نیست. از دوران امیر قلعه‌نویی تاکنون در مصاحبه‌های مختلف درباره مربیان متفاوتی صحبت کردم و اصلا این‌گونه نبوده که از یک نفر حمایت تمام قد انجام دهم یا شخصی را کاملا بکوبم. اگر من از استوری فرهاد مجیدی ناراحت شدم به‌خاطر این بود که من درباره هر مربی‌ای سعی کردم در زمانش نقد منصفانه کنم.»

هر بار دعوت مدیران را رد کردم تا نمک‌گیر نشوم!

وی ادامه داد: «در همه این سال‌ها جزء معدود کسانی بودم که وقتی مدیران مختلف لطف داشتند و برای جلسه با پیشکسوتان من را دعوت می‌کردند جز یک مورد از بقیه عذرخواهی کرده و نرفتم. جواب من درباره علت رد دعوت نیز این بود که ممکن است نمک‌گیر شوم و اگر آن مدیر اقدام غلطی در استقلال انجام دهد، نمی‌توانم انتقاد کنم. اینها را گفتم که همه بدانند فقط استقلال برایم مهم است.»

منتقد نکونام هستم اما بیاید ابزارش را بررسی کنیم

لطیفی درباره شرایط استقلال با جواد نکونام گفت: «من بیشتر از هر کسی درباره نکونام نقد کردم؛ به‌خصوص نیم‌فصل اول که با خطیر درگیر بود. آن زمان هم گفتم بازنده این اختلافات استقلال و هوادارانش هستند و بعد هم شخص خطیر؛ چراکه هواداران پشت نکونام بوده و هستند. من نمی‌گویم چه کسی مقصر این دعوا بود و از جزئیات هم خبر ندارم اما هر چه بود گذشته است. اگر الان بخواهیم درباره بحث فنی صحبت کنیم من صراحتا می‌گویم منتقد نکونام و سبک بازی‌اش بودم اما باید ابزارش را بررسی کنیم. اگر این کار را انجام دهیم من خیلی رک می‌گویم من یا هر کس دیگری هم بود همان‌طوری بازی می‌کرد که استقلال نکونام بازی کرد.»

لطیفی با انتقاد از کسانی که دائم از سبک بازی تدافعی نکونام انتقاد می‌کنند، گفت: «اگر استقلال در طول فصل درست به مانند بازی با پیکان در هفته آخر بازی می‌کرد و می‌باخت همان‌هایی که امروز نقد می‌کنند آن زمان می‌گفتند او باید اخراج می‌شد. در آن صورت حق هم داشتند اما الان نه. بالاترین سطح فوتبال دنیا را هم ببینید همین‌گونه است، یک تیم ممکن است ابزار لازم را نداشته باشد و مجبور شود به شکلی بازی کند که برخی دوست نداشته باشند. تیمی مثل منچستریونایتد در طول فصل در بسیاری از بازی‌ها موقعیت‌های گلزنی زیادی داشت اما حالا تن هاخ در آستانه اخراج است، چون تیمش بد نتیجه گرفت.»

آتیلا می‌توانست بین نکونام و خطیر پادرمیانی کند

پیشکسوت استقلال افزود: «من اعتقاد دارد در نیم‌فصل باید شخصی که مورد تایید دوطرف بود پادرمیانی ‌کرده و کاری می‌کرد اختلافات نکونام و خطیر کاهش یابد تا کسی امروز نگوید اگر اختلافات نبود استقلال قهرمان می‌شد. آتیلا حجازی به‌واسطه اینکه نام حجازی را دارد و از خانواده ناصرخان عزیز است، می‌توانست پادرمیانی کند و این دو فقط و فقط به احترام ناصرخان کمی کوتاه می‌آمدند، هر چه بود گذشت.»

نکونام باید بماند

لطیفی در پاسخ به این سوال که آیا او جزء موافقان ادامه همکاری استقلال با نکونام است یا خیر، گفت: «او سه ساله قرار دارد اما اگر صادقانه نگاه کنیم باور من این است که او باید بماند. وقتی جواد 15 الی 16‌ساله بود من در پاس بودم و ما خودمان او را به بزرگسالان آوردیم. یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین شرایطی که نکونام دارد این است که او به همراه پدر و خانواده‌اش واقعا استقلالی هستند. نمی‌گویم این ملاک مهمی است اما می‌گویم و می‌دانم که جواد با تمام وجود عاشق استقلال است.»

دور باطل استقلال سال‌هاست ادامه دارد

او با برشمردن دلایلش برای ماندن جواد نکونام در استقلال گفت: «در یک دهه گذشته فارغ از تمام حمایت‌هایی که از سوی دولت از رقیب صورت می‌گرفت، عاملی وجود داشت که باعث موفقیت پرسپولیس و ناموفق بودن استقلال شد. با آمدن برانکو پایه‌های تیمی در پرسپولیس شکل گرفت که در هر فصل شاید یکی دو بازیکن جدا و با همان کیفیت دو بازیکن به تیم اضافه می‌شدند. اما استقلال را نگاه کنید. هر سال مربی عوض کرده؛ مدیر عوض کرده و تا زمانی که اینها به شرایط سکون برسند بازیکنان جدا می‌شدند و یک تیم دیگر بسته می‌شد. این دور باطل سال‌هاست که در استقلال ادامه دارد. پرسپولیس از زمان برانکو چند مربی و بازیکن عوض کرده؟»

تغییرات مداوم مدیران در هر 2 باشگاه موجب فساد شده است

پیشکسوت استقلال که سابقه حضور در جام‌جهانی را دارد، تاکید کرد: «هیچ مربی در هیچ کجای دنیا و در هیچ باشگاهی با چنین شرایطی نمی‌تواند موفق باشد. جواد در شرایطی که بازیکنانی با کیفیت متفاوت نسبت به رقبا داشت، توانست مدیریت شرایط را به‌خوبی انجام داده و هوشمندانه و البته با غیرت خود بازیکنان تا روز آخر شانس قهرمانی داشته باشد. این هنر نکونام بود و بنابراین باید این فرصت به او داده شود که با ابزار بهتر کار را ادامه دهد. هر مربی دیگری با این شرایط کاری در استقلال بود من این حرف را می‌زدم. همین تغییرات مداوم مدیر هم فساد گسترده‌ای در این باشگاه و حتی پرسپولیس ایجاد کرده بود. البته ما مدیران خوب هم در دو باشگاه داشتیم. خوشبختانه درحال‌حاضر مدیری مانند آقای شهریاری آمده که صبای قم را به یک تیم خوب در لیگ تبدیل کرد. به‌لحاظ مالی هم شرایط مطلوب شده و بازیکنان و کادرفنی با فراغ بال می‌توانند جلو بروند. نکونام می‌گوید من با شرایطی که در تیمم داشتم موفق بودم. من کلاهم را قاضی می‌کنم که ببینم درست می‌گوید یا نه و وقتی بررسی می‌کنم می‌بینم او بازیکن نداشته است؛ شرایط به‌خاطر اختلافات سخت بوده و در چنین وضعیتی او با تیم‌های رقیب سایه به سایه پیش رفت.»

یک‌سری استراماچونی را هم فراری دادند!

علی لطیفی گفت: «استقلال زمان استراماچونی زیبا بازی کرد و بسیاری پیشکسوتان هم پشت تیم بودند و نتیجه هم می‌گرفت. در این شرایط عزیزانی که به ظاهر استقلالی بودند تا دیدند تیم درحال نتیجه گرفتن است کاری کردند او فراری شود. من متوهم نیستم اما می‌خواهم بگویم یک‌سری شرایط سال‌هاست که در استقلال تکرار می‌شود. بنابراین تاکید می‌کنم جواد نکونام باید حفظ شود. ما در دهه گذشته بابت این مسائل آسیب دیدیم و نباید تکرار شود.»

او ادامه داد: «من سال‌های سال است هیچ ارتباطی با نکونام نداشتم جز یک دیدار سر تمرین. در لیگ یک هم رقیب هم بودیم اما ارتباطی باهم نداریم. من فقط درباره جایگاه جواد نکونام صحبت می‌کنم. در سال‌های اخیر فقط زمان قلعه‌نویی، دکتر غریب و نظری‌جویباری به شکل درستی حمایت کردند که تیم قهرمان شد. اگر آن زمان و بعد از ناکامی در قهرمانی با قلعه‌نویی در سال اول این مدیران او را برکنار می‌کردند چه می‌شد؟ او هم می‌رفت. همان اتفاقی که برای منصوریان، مرفاوی و فکری افتاد برای او هم تکرار می‌شد. این مربیان به ظاهر ناکام بودند اما بخش مهم و بزرگی از شکست آنها به مدیریت باز می‌گردد، درحالی‌که ما باید به آنها نیز فرصت می‌دادیم.»

سه گروه با ماندن نکونام مشکل دارند

لطیفی درباره کسانی که منتقد نکونام هستند، یادآور شد: «چند قشر هستند که نمی‌خواهند نکونام بماند. یک دسته آنهایی که با خودش مشکل دارند و در واقع ماجرا غرض‌ورزی شخصی است. دو، افرادی هستند که با استقلال مشکل دارند و سه، آن دسته که علی‌رغم بی‌مشکل بودن با استقلال و نکونام از روی احساس و ناآگاهی و بدون داشتن مستندات مخالفت می‌کنند. نکونام یک سرمایه برای استقلال است. مدیریت باید خودش را نشان داده و حمایت لازم را انجام دهد.»

وی در ادامه افزود: «زمانی که قلعه‌نویی برای اولین‌بار به استقلال آمد را با زمانی که نکونام به تیم آمد مقایسه کنید. نمی‌خواهم درباره توانایی‌های فنی صحبت کنم اما نکونام وزنه بزرگی است و باید استفاده بهینه از او صورت گیرد. بازیکنان بزرگ‌تر از قلعه‌نویی هم در استقلال بودند اما آیا هر کسی توانایی مربیگری مثل او را داشت؟ نکونام هم با کارنامه خوبی به استقلال آمد. او نساجی را به لیگ برتر آورده و با فولاد جام گرفته و در لیگ قهرمانان آسیا هم به نتایج خوبی رسیده؛ درباره شرایط دوران بازیگری نکونام هم که اصلا من نباید صحبتی انجام دهم و همه می‌دانند.»

آقای خانی! مگر فوتبال خانه خاله است؟!

این کارشناس فوتبال ایران درباره صحبت‌هایی که عضو پیشین هیات‌مدیره استقلال بیان کرده، گفت: «فوتبال مگر شانسی است؟ مگر خانه خاله است؟ اگر صحبت‌هایی که گفته‌اند درست باشد باید صدر تا زیر فوتبال ایران را گل بگیرند و هر کسی که در آن مقصر است با محرومیت مادام‌العمر مواجه شود. این اتفاقات در فوتبال محلات هم رخ نمی‌دهد.»

پیشکسوت باشگاه استقلال در ادامه افزود: «سمیعی کارهای خوبی در باشگاه انجام داده اما دوره‌ای که اختلاف خطیر و نکونام در اوج بود، نیازمند بودیم شخصی این دو را به هم نزدیک‌تر کند. موفقیت استقلال موفقیت هر دو نفر اینها بود. گفتم ما از بزرگان توقع داشتیم پادرمیانی کنند اما نمی‌دانم چرا این کار را نکردند. از آن سو افراد داخل هیات‌مدیره و سمیعی و حتی وزارت ورزش هم می‌توانستند این کار را انجام دهند. استقلال با اختلاف 15 امتیاز که نایب‌قهرمان نشده است؛ فقط یک امتیاز بود.»

با رفتن قایدی و محبی در فاز هجومی فلج شدیم

لطیفی درباره تغییرات بازیکنان استقلال در فصول اخیر گفت: «شما نگاه کنید تیم این فصل از نظر تدافعی واقعا خوب بود؛ چراکه بازیکنان خوبی در اختیار داشت اما در بعد هجومی واقعا فلج بودیم. بازیکنانی مثل قایدی و محبی را از دست دادیم و با وجود اینکه افرادی مثل بلانکو و ماشاریپوف هم کیفیت خوبی دارند اما به‌لحاظ نوع فوتبالی غیبت دو ستاره گذشته به تیم ضربه بزرگی زد. اگر نکونام بماند و بازیکنانی با خصوصیات محبی و قایدی به تیم اضافه شود حتما شرایط تغییر می‌کند. من هم معتقدم استقلال هم باید خوب بازی کند و هم نتیجه بگیرد. از لحاظ نتیجه‌گیری تیم خارق‌العاده بوده اما در برخی بازی‌ها نیاز به بازیکنانی بود که نبوغ فردی داشته باشند که به کمک تیم بیایند. اگر نکونام ابزارش را داشت و بازی زیبایی ارائه نمی‌کرد خود من با شمشیر گردنش را می‌زدم. با شرایطی که استقلال در آن قرار داشت حتی اگر گواردیولا، پرز، رونالدو و مسی در تیم بودند هم نتیجه‌گرفتن شدنی نبود. اختلاف مدیرعامل و سرمربی شبیه به این است که پدر و مادر با هم مشکل داشته باشند. در این شرایط بچه‌ها هم نمی‌توانند کاری کنند.

وریا خودش را جای نکونام بگذارد!

این چهره درباره مصاحبه وریا غفوری علیه جواد نکونام گفت: «من خطاب به همه، نه وریا می‌گویم اختلافات شخصی را کنار بگذاریم. من برای وریا احترام زیادی قائل هستم؛ هر چند ارتباط خاصی با هم نداریم، می‌دانم او آدم خوبی است اما شنیده‌ام که اختلافاتی میان این دو نفر وجود دارد. من خواهشم این است که وقتی نگاهش به استقلال است خوب را خوب ببیند و بد را بد. موضوع دیگر این است که وریا باید خودش را جای سرمربی تیم بگذارد که اگر خودش در چنین شرایطی بود چه کاری انجام می‌داد؟ من از بازی هجومی استقلال زمان ساپینتو بارها تعریف کردم اما در برهه‌ای گفتم رفتارهایش به تیم آسیب می‌زند و این‌گونه هم شد و ما دو قهرمانی را به‌خاطر رفتار ساپینتو از دست دادیم. اینکه به‌راحتی بیاییم و بگوییم نکونام خوب نیست جز آسیب زدن چیز دیگری نیست.»

غفوری حرف خودش را هم نقض می‌کند

وی با خطاب قراردادن هواداران استقلال گفت: «چیزی که من می‌بینم این است که خط و خط دهی‌هایی صورت می‌گیرد. پشت همه این خط دادن‌ها افرادی هستند که می‌خواهند نکونام را بزنند و با استقلال هم مشکل دارند و می‌خواهند خودشان بیایند. بحث من وریا غفوری نیست من فقط از او خواستم با احساسات تصمیم‌گیری و صحبت نکند. او واضح علت بد بودن نکونام برای مربیگری استقلال را بگوید؛ یعنی فنی صحبت کند. اگر حرف‌هایش منطقی و درست بود من هم کنارش و علیه نکونام می‌ایستم. همان‌طور که گفتم من فقط شنیده‌ام این دو از زمان حضور در فولاد با یکدیگر مشکل دارند.»

لطیفی در ادامه صحبت‌های خود گفت: «اگر همان فولاد را ملاک قضاوت درباره نکونام درنظر بگیریم این تیم با این سرمربی یک مدعی بود، اما فولاد بدون نکونام با همان بازیکنان امسال کاندیدای سقوط بود. از جهت دیگر وریا می‌گوید اختلافات به استقلال ضربه زد و این نوعی رد کردن حرف خودش است. من موافق حرفش هستم اما وقتی می‌گوید اختلافات لطمه زده یعنی جواد نکونام کار سختی داشته و اگر بنا را بر این بگیریم که 5 امتیاز به‌خاطر این موضوع از دست رفته با 2 امتیازش هم استقلال قهرمان بود. نه‌فقط وریا بلکه هر شخص دیگری که مخالف ماندن نکونام است خیلی شفاف دلایل فنی را بگوید و همه باهم صادق باشیم.»

بی‌دلیل نقد کنم به استقلال خیانت کرده‌ام

پیشکسوت باشگاه استقلال گفت: «می‌دانم اگر نکونام برود دور باطلی که دشمنان به تیم ما تحمیل کرده‌اند، ادامه می‌یابد. این افراد می‌خواهند لطمه‌های گذشته را به تیم ما بزنند. متاسفانه بخشی از منتقدان ناآگاه هستند و برخی از دوست‌داران تیم هم اسیر احساسات شدند. تا زمانی که تیم شرایط مناسبی دارد و سرمربی تیم، هر کسی که می‌خواهد باشد، با توجه به شرایط، عملکرد خوبی دارد من به‌عنوان عضو کوچک باشگاه بزرگ استقلال پشت او هستم. من خبر دارم که نکونام 8 صبح می‌آید و تا 10 شب در کمپ است و تمرکزش را کاملا روی تیم قرار داده. من اگر بخواهم بی‌دلیل نقد کنم به خودم، استقلال و نکونام خیانت کردم. اگر تیم بد بازی کند سرمربی را می‌کوبم.»

مربی جادوگر نیست و برای موفقیت نیاز به ابزار دارد

لطیفی در پایان با بیان اینکه نکونام در استقلال بازیکنان تعیین‌کننده زیادی نداشت، گفت: «تمام بازیکنان استقلال روی چشم من جا دارند و واقعا از صمیم قلب می‌گویم که شاهکار کردند و نتایج خارق‌العاده‌ای گرفتند اما چند هفته قبل وقتی استقلال هنوز صدر بود گفته بودم احتمال اینکه پرسپولیس از ما پیشی بگیرد زیاد است. این موضوع فارغ از توانمندی‌های فنی است و معتقدم پرسپولیس بازیکنانی داشت که تحمل فشار روزهای آخر و لحظات حساس را داشتند. پرسپولیس بازی آخر افتضاح بود اما تیم نکونام بهترین عملکرد را مقابل پیکان داشت. اگر نکونام بازیکنان بین‌المللی بیشتری داشت که توان تحمل فشارهای زیاد را داشتند، یقین دارم این اجازه را نمی‌دانند که تیم از صدر جدول پایین بیاید. هر تیمی برای بازی زیبا نیاز به بازیکن خلاق دارد؛ مربی جادوگر نیست و برای موفقیت نیاز به ابزار دارد.»

منبع : همشهری آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار