| کد مطلب: ۱۱۳۷۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد

واقعیت‌های جالب درباره شلوغ‌ترین سینمای قبل از انقلاب

از ابتدای دهه ۳۰ تعداد سینما‌های پایتخت به سرعت در حال افزایش بود و مردم گاهی برای تهیه بلیت در صف‌های طولانی می‌ایستادند.

واقعیت‌های جالب درباره شلوغ‌ترین سینمای قبل از انقلاب

در قبل انقلاب چند سینمای تهران به واسطه اکران فیلم‌های خاص رونق دوچندانی داشتند و سینما رادیو سیتی در حوالی میدان، ولی عصر (عج) فعلی یکی از همان سینما‌های شلوغ و پررونق بود.

از ابتدای دهه ۳۰ تعداد سینما‌های پایتخت به سرعت در حال افزایش بود و مردم گاهی برای تهیه بلیت در صف‌های طولانی می‌ایستادند. در آن سال‌ها چند سینمای تهران به واسطه اکران فیلم‌های خاص رونق دوچندانی داشتند و سینما رادیو سیتی در حوالی میدان، ولی عصر (عج) فعلی یکی از همان سینما‌های شلوغ و پررونق بود.

در یادداشتی به موضوع فروش گیشه در سینمای قبل از انقلاب پرداخته شده است.

در این یادداشت آمده است:

تجمع سینما‌های تهران تا دهه ۳۰ در خیابان لاله زار بود و فیلم‌های عوام پسند در این سینما‌ها به نمایش در می‌آمد، اما سینما‌های مدرن و نوسازی که در گوشه و کنار پایتخت به خصوص در محدوده میدان‌های فردوسی و ولیعصر (عج) ساخته شد حکایت دیگری داشت و برخی از آن‌ها پاتوق قشر روشنفکر و تحصیلکرده بود.

سینمای مدرن و مجلل رادیو سیتی که در خیابان ولیعصر (عج) و نبش خیابان گیلان قرار داشت به واسطه نمایش فیلم‌های مشهور خارجی به سرعت مخاطبان خودش را پیدا کرد و نامش در فهرست سینما‌های پربیننده تهران قرار گرفت.

شادمهر راستین، پژوهشگر و فیلمنامه نویس، درباره ماجرای ساخت پربیننده‌ترین سینمای تهران در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید: «در فضایی که سینما رادیو سیتی ساخته شد، یک آکواریوم عظیم الجثه قرار داشت که به آن مکان آکواریوم تهران می‌گفتند.

سینما رادیو سیتی اواسط دهه ۳۰ به جای آکواریوم تهران ساخته شد و برای طراحی آن هم مطابق معمول آن سال‌ها از نمونه‌های خارجی الگوبرداری کردند.

طراح سینما رادیو سیتی، حیدر غیابی، یکی از پیشگامان معماری نوین ایران بود، اما اواخر دهه ۴۰ که به آپارات‌های جدید و سیستم صوتی جدید مجهز شد نمای آن هم توسط مهندس هوشنگ سیحون، رئیس سابق پردیس هنر‌های زیبای دانشگاه تهران و طراح بنای یادبود ابن سینا، فردوسی و خیام، تغییر کرد و به شکل امروزی درآمد.»

رادیوسیتی از همان سال‌ها به پربیننده‌ترین سینمای تهران تبدیل شد و این امکان را داشت که نخستین فیلم سه بعدی را برای تهران‌نشین‌ها اکران کند.

شادمهر راستین درباره ویژگی‌هایی که رادیوسیتی را به پربیننده‌ترین سینمای پایتخت تبدیل کرد می‌گوید: «مهندس سیحون بجز رادیو سیتی نمای چند سینمای دیگر مثل سینما مرکزی و سینما حافظ را هم تغییر داد تا در دهه ۵۰ رونق تازه‌ای به سینما‌های تهران داده شود.

سینما رادیو سیتی جایی برای اکران فیلم‌های خارجی و بعضا روشنفکرانه به حساب می‌آمد و مهمترین فیلمی که در این سینما به نمایش درآمد «اسرار گنج دره جنی» ساخته ابراهیم گلستان بود. نکته جالب اینکه فیلم گلستان ۶ روز بیشتر در این سینما اکران نشد.

سینما رادیو سیتی جزء مجموعه سینما‌های جشنواره فیلم تهران بود و به همین دلیل معمولا تماشاگران زیادی داشت. البته سینما همای هم که مخصوص اکران فیلم‌های هندی بود تماشاگران زیادی داشت و گاهی تعداد تماشاگرانش به ۱۱۰۰ نفر می‌رسید که یک رکورد به حساب می‌آمد.»

سینما رادیو سیتی در بحبوحه انقلاب سال ۱۳۵۷ به آتش کشیده شد و بعد از پیروزی انقلاب هم مدتی انبار دارو بود، اما در بهمن ۱۳۹۶ به ثبت میراث رسید و نامش در فهرست آثار ملی قرار گرفت.

منبع : همشهری آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار