| کد مطلب: ۱۰۵۹۱۴۰
لینک کوتاه کپی شد

چرا تهدید به استیضاح؟

چند روز پیش معاون سیاسی و امنیتی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور با هدف تأمین و تضمین رویکرد سلامت انتخابات ۱۱ اسفند بخشنامه‌ای صادر کرد که در بند ۴ آن به معاونین سیاسی، فرمانداران و بخشداران تأکید شده، ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان‌ها در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و... با نمایندگان مجلس در مدت باقی‌مانده تا انتخابات به‌گونه‌ای تعامل کنند که هیچ‌گونه شائبه و سوءبرداشتی از همراهی آنها در جلسات دولتی و پیگیری طرح‌ها و پروژه‌های منطقه‌ای به‌وجود نیاید.

چرا تهدید به استیضاح؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین حسین معافی، فعال اجتماعی و فرهنگی نوشت: البته پس از اعتراض نمایندگان مجلس و تهدید به استیضاح، وزیر کشور در نامه‌ای به استانداران سراسر کشور، بندهای جنجالی بخشنامه رئیس ستاد انتخابات کشور را که موجب سوءبرداشت‌ و سوءتفاهم برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی شده بود را ملغی اعلام کرده است. اینکه دولت و مجریان برگزاری انتخابات باید استقلال داشته باشند و در حمایت از جریانی فعالیت نکنند حرف درست و منطقی‌ای است؛ (این موضوع در همان ابتدای این بخشنامه هم آمده) و طبیعتاً انتظار مردم، جریان‌های سیاسی و احزاب هم همین است. در نهایت هم اینکه  اگر دولت و مجلس اختلافاتی داشته باشند دور از انتظار نیست؛ اما قطعاً برای همه مهم است که اگر اختلاف هست و استیضاحی صورت می‌گیرد؛ چقدر برای حل مشکلات مردم مؤثر است و میزان اهمیت آن چقدر است؟ تهدید به استیضاح وزیر کشور نشان می‌دهد که  برخی نمایندگان نگران آینده خود هستند.

چرا برخی نمایندگان مجلس برای حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و معیشتی مردم و برای افزایش تورم و گرانی، چنین روندی را برای استیضاح وزرا ندارند؟ آیا ابلاغ بخشنامه معاون سیاسی وزیر کشور که دلالت بر اجرای قانون دارد، اینقدر حیاتی است که باید وزیر تهدید به استیضاح شود؟ این قانون باید برای همه نامزدها ساری و جاری شود و سوء استفاده یا استفاده شخصی از امکانات، اموال و مقامات دولتی برای هر فردی در هر جایگاهی منع قانونی دارد و در صورت مشاهده باید مؤاخذه صورت پذیرد.

اگرچه همگان به تعامل مجلس و دولت در راستای قانون برای کمک به حل مشکلات کشور، اعتقاد دارند ولی دخالت دولت و یا مجلس در کار دیگری  پذیرفته  نیست.  مگر عدم دخالت نمایندگان در امور اجرایی، عدم سفارش برای تصدی پست‌های مدیریتی و سوء استفاده از موقعیت برای جمع‌آوری رأی خلاف قانون است که  برخی نمایندگان به آن اعتراض دارند؟

برخی نمایندگان مجلس بند 4 بخشنامه معاون سیاسی کشور را مانع از انجام مسئولیت‌های نمایندگی‌‌شان می‌دانند، در صورتی که قانونگذاری و نظارت بر اجرای آن مهم‌ترین وظیفه نمایندگان است که اتفاقاً این بخشنامه نیز اجرای قانون را تأکید می‌نماید. اگر وزارت کشور در اجرای قانون مصوب مجلس تعللی کند و یا قانون را درست اجرا نکند، نمایندگان حق دارند که وزیر را استیضاح کرده و از حق مردم دفاع کنند .

از دولت انقلابی سیزدهم نیز انتظار می‌رود که از راهکار قانونی خود دفاع کارشناسی کند و  با تعامل با مجلس جلوی حاشیه سازی‌ها را بگیرند.

نویسنده : حسین معافی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار