| کد مطلب: ۱۰۵۸۴۷۹
لینک کوتاه کپی شد

رتبه اینترنت ثابت و موبایل ایران در رتبه ۶۴ از میان ۱۴۰ کشور قرار گرفته

اینترنت ما از آنگولا، توگو و مراکش هم کندتر است!

سرعت اینترنت در ایران بدون شک یکی از مهم‌ترین مسائل موجود و چالش‌های پیش روی افراد و کاربرانی است که کسب و کار و درآمد آن‌ها از راه این فناوری نوین می‌گذرد که حالا دیگر همه جهان را تحت تاثیر خود قرار داده. در کنار سرعت اینترنت باید فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی را هم اضافه کنیم که علاوه بر کاربران تخصصی و کسب و کارهای اینترنتی، شهروندان عادی را هم گرفتار کرده است.

اینترنت ما از آنگولا، توگو و مراکش هم کندتر است!

به گزارش آرمان ملی آنلاین حالا یک آمار جدید از سرعت اینترنت در کشورهای مختلف توسط وب سایت اسپیدتست، منتشر شده است که با قرار دادن ایران در رتبه ۶۴ از میان ۱۴۰ کشور نشان داده که سرعت اینترنت موبایل ایران از توگو و مراکش کندتر است و در خصوص اینترنت ثابت هم از آنگولا و مالدیو. رتبه یک اینترنت موبایل در جهان در ماه مارس ۲۰۲۳ به امارات متحده عربی اختصاص یافته؛ همین کشور رتبه سوم اینترنت ثابت جهان را هم به خود اختصاص داده؛ چین هم در جایگاه چهارم قرار دارد. 

سرعت اینترنت ثابت و موبایل در ایران کند است

طبق جدیدترین آمار منتشره در وب سایت اسپیدتست، میانه سرعت دانلود اینترنت ثابت در ایران در ماه می ‌سال ۲۰۲۳، ۱۲.۶۰ مگابیت بر ثانیه، میانه سرعت آپلود اینترنت ثابت ۲.۶۱ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۲۹ میلی ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۴۶ از میان ۱۸۱ کشور رسانده است. سرعت اینترنت یکی از فاکتورهای کیفی خدمات اینترنتی محسوب می‌شود و از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران اینترنتی به شمار می‌رود. وب‌سایت Speedtest یکی از سایت‌هایی است که شاخص‌های جهانی اینترنت را در کشورها بررسی می‌کند. 

بر اساس آخرین آمار منتشر شده در وب سایت اسپیدتست، تا ماه می‌۲۰۲۳، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل ۴۲.۳۰ مگابیت برثانیه، میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل ۱۰.۳۰ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۲۸میلی ثانیه است. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود ۷۹.۲۸ مگابیت بر ثانیه، میانه جهانی سرعت آپلود ۳۵.۵۴ مگابیت برثانیه و تأخیر ۹ میلی ثانیه است. 

رتبه یک تا پنج اینترنت موبایل در جهان در ماه مارس ۲۰۲۳ به ترتیب به امارات متحده عربی (۱۸۱.۷۹)، قطر (۱۶۴.۸۶)، نروژ (۱۴۶.۱۵)، کویت (۱۳۶.۷۵) و دانمارک (۱۲۷.۱۳) تعلق دارد. همچنین رتبه یک تا پنج اینترنت پهن‌باند ثابت در جهان به ترتیب سنگاپور (۲۴۱.۳۵) شیلی (۲۲۳.۲۱)، امارات متحده عربی (۲۲۰.۶۱)، چین (۲۱۸.۸۰)، هنگ کنگ (۲۱۳.۱۴) تعلق دارد.

بیشتر بخوانید: وضعیت سرعت اینترنت ایران در مقایسه با جهان | اینترنت موبایل ایران سریع‌تر از ترکیه کند تر از مراکش!

بر اساس اطلاعات این وب سایت، در زمان بررسی شده میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۳۵.۶۸ مگابیت بر ثانیه، میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل ۱۰.۴۷ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۲۹ میلی ثانیه است که رتبه ایران را به ۶۴ از میان ۱۴۰ کشور رسانده است. بر اساس این آمار، اینترنت موبایل ایران درحال حاضر از ترکیه و اروگوئه سریع‌تر و از توگو و مراکش کندتر است. در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه سرعت دانلود در ایران ۱۲.۶۰ مگابیت بر ثانیه، میانه سرعت آپلود ۲.۶۱ مگابیت بر ثانیه و تأخیر ۲۹ میلی ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۴۶ از میان ۱۸۱ کشور می‌رساند. براساس این آمار، اینترنت ثابت ایران درحال حاضر از میکرونزی و پاکستان سریع‌تر و از آنگولا و مالدیو کندتر است. 

طرح فیبر نوری چه شد؟

اواخر سال 1401، همشهری‌آنلاین از زبان عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نوشته بود که تلاش وزارتخانه‌اش بر این است تا سرعت اینترنت موبایل را ۳۰ تا ۴۰ برابر کند! او از طرح فیبرنوری برای بار چندم یاد کرده و گفته بود که این طرح «برای کسب و کارها آغاز شده، سرعت ۸۰۰ تا ۹۰۰ مگابایتی به مشتریان داده شده است.» وزیر مربوطه اظهار امیدواری کرده بود که سرعت‌های چند صد مگابایت بر ثانیه ارائه کنند. 

زارع‌پور در ادامه با قطعیت اعلام کرده بود که «بعضی از پلتفرم‌های داخلی حتی قابلیت‌های بیشتری از پیام‌رسان‌های خارجی دارند. واتس‌اپ چند وقت پیش نسخه جدیدی داد و ویرایش پیام اضافه کرد، اما ویرایش پیام، تماس صوتی و تصویری و استاتوس در پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد.» او در مورد فیلترینگ هم گفته بود که «اینترنت من هم مثل مردم فیلتر است.»

بعد از فیلتر اینترنت در مورد شبکه‌های پرمخاطب اجتماعی، وزارت ارتباطات یک سری پیام‌رسان‌های داخلی مثل ایتا، روبیکا و غیره را برای مردم جایگزین کردند تا از آن‌ها استفاده کنند و بعدها طرحی دادند که این پیام رسان‌ها را تجمیع کنند. هرچند هیچ وقت این پیام رسان‌ها نتوانستند جای شبکه‌ها و پلتفرم‌های خارجی مثل واتس‌آپ و تلگرام را بگیرند و امکانات آن‌ها را داشته باشند. نکته دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد استفاده مسئولین از پیام رسان‌هایی است که فیلتر شده‌اند و این خود یک نقیض بزرگ است که مطرح بوده. 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار