| کد مطلب: ۲۸۳۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد

حسین کاشفی در گفت و گو با آرمان ملی:

حل مشكلات كشور مهمترین هدف كابینه باشد

نرگس کارخانه‌ای: در حالی گمانه‌زنی‌ها در خصوص افراد حاضر در کابینه رئیس جمهور منتخب دقیق‌تر و بیشتر می‌شود که گلایه‌ها هم از این گزینه‌ها بسیار است. اکنون که شاید بیش از تمام دیگر دوره‌ها در شرایط داخلی و خارجی نابسامانی به‌سر می‌بریم و نارضایتی‌های مردم ادامه دارد، کابینه رئیسی به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده است. برخی بنا بر سابقه‌ای که از بعضی افراد این جناح دیده‌اند تا حدی ناامیدند،

حل مشكلات كشور مهمترین هدف كابینه باشد

آرمان ملی آنلاین -برخی از خود اصولگرایان، کابینه را شگفت‌آور پیش‌بینی می‌کنند و برخی دیگر هم با وجود مخالفت‌ها دست از مطالبه‌گری، پیشنهادات و درخواست‌ها از دولت جدید در تشکیل کابینه و عمل به دیگر برنامه‌ها برنمی‌دارند. آنچه مهم است آگاهی به شرایط و نیازهایی است که کابینه و دولت جدید باید برای پاسخگویی به آنها بکوشد. برای بررسی گمانه‌زنی‌ها در خصوص کابینه دولت سیزدهم، عملکرد رئیس جمهور بعدی و آنچه در سپهر سیاسی ایران رخ می‌دهد «آرمان ملی» با حسین کاشفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب به گفت و گو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.
با توجه به شرایط و مشکلات کنونی از نظر شما چه الزاماتی باید از جانب دولت جدید در تشکیل کابینه رعایت شوند؟
در انتخابات گذشته برخی شرکت نکردند و برخی رای سفید و باطله دادند که این نشان می‌دهد اکثریتی از مردم از وضع موجود ناراضی هستند. بخش عمده وضعیت موجود مربوط به اوضاع اقتصادی و اشتغال است و در بحث انتخابات معلوم شد که مردم در این زمینه‌ها وضع مناسبی ندارند و مهم‌ترین امر در هر کشور موضوع رضایت‌مندی مردم است. اغلب این مشکلات داخلی مرتبط با سیاست‌های خارجی است. مساله اصلی هم در سیاست‌ها خارجی موضوع برجام و وضعیت ما در منطقه است. دیپلماسی بین‌الملل و ارتباط و تعامل با همه کشورها در همه سطوح مورد نیاز است. دولت جدید باید گوش شنوایی برای شنیدن و توجه به این مسائل داشته باشد و اگر قرار بر همان شعارهای همیشگی و برخوردهای تندروانه باشد، همین است و جز این نیست نتیجه همانی خواهد شد که وضع را به شکل موجود درآورده. باید در داخل کشور به قانون، جایگاه و حقوق مردم توجه داشته باشیم. هر دولتی هم که سر کار بیاید برای حل مسائل و مشکلات مردم آمده و باید امانتدار مردم باشد. مردم هم به دنبال آسایش و آرامش و رفاه هستند تا در کشور احساس ثبات کنند. امروز جوانان ما که مثل هر کشوری به عنوان نیروی انسانی و مهم‌ترین نیروی کشور، احساس بی‌اعتمادی می‌کنند و گاه راهی کشورهای دیگر می‌شوند و ما مهم‌ترین سرمایه خود را از دست می‌دهیم. دولت باید زمینه سازی در بحث اقتصاد، امنیت و رفاه را انجام دهد. وقتی می‌گوییم دولت منظورمان همان اعضای کابینه‌ای هستند که باید کارآمدی و مقبولیت لازم را داشته باشند و اهل گفت‌وگو و منطق باشند و نظر نخبگان را بشنوند. بالاخره رسیدن ما به این‌جا به این معنا نیست که هیچ راهی نداشته باشیم و ندانیم که چه باید کرد. حتما راه‌های برون رفت وجود دارد اما باید زمینه‌ای فراهم شود تا نظرات کارشناسی و منطقی در جهت حل این معضلات فراهم شود و این نظرات را بپذیریم. وضعیتی که امروز در زمینه اقتصادی و بی‌اعتمادی و عدم امنیت و مضاف بر آن مشکلات حاصل از کرونا شاهد هستیم، دولتی را می‌طلبد که توانمندی لازم در حل آنها را داشته باشد و مردم احساس کنند دولت به خواست آنها توجه می‌کند. با شعارهای انقلابی کار پیش نمی‌رود. ما انقلاب کردیم که مردم وضعیت بهتری داشته باشند، کشور به همه مردم تعلق داشته باشد و خودشان تعیین‌کننده سرنوشت خودشان باشند. تکرار مکرر نام مردم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. با اقدام و عمل است که مردم احساس می‌کنند از کرامت و منزلت مورد نیاز برخوردار هستند. با شعارهایی که برجام را نمی‌پذیریم و FATF را هنوز تصویب نکردیم راه به جایی نخواهیم برد، اینها پاشنه آشیل کشورهستند. حضورافرادی مورد نیاز است که به دور از این دست شعارها باشند. باید با مردم صادقانه صحبت شوند و کسانی به کابینه راه پیدا کنند که جایگاه و مقبولیت لازم را دارند و از تخصص و مهارت لازم برخوردارند. آنها باید همچنین توان کار کردن با جمع را داشته باشند برای خرد جمعی ارزش قائل شوند تا بتوانیم از وضعیت کنونی راه به جایی ببریم و دارای فردا و فرداهای بهتری شویم.
براساس نام افرادی که احتمال می‌رود در کابینه حضور داشته باشند، آیا این اهداف محقق خواهند شد؟
باید نسبت به انتخاب افراد کابینه دقت شود، مردم افراد را می‌شناسند. اگر کسانی به کابینه راه پیدا کنند که به دنبال همان شعارهای همیشگی باشند نابسامانی و بی‌اعتمادی بدتر هم خواهد شد. این از اختیارات دولت و رئیس جمهور منتخب است که چه کسی را برای چه جایگاهی برگزیند اما باید صادقانه و متناسب عمل کرد تا مردم ببینند که آنچه تاکنون گفته شده تنها شعار انتخاباتی نبوده. جایگاه این مردم مهم است و جایگاه این افراد نسبت به مردم هم مشخص است. ترکیب این افراد باید کارآمدی لازم را داشته باشد. قرار نیست بلافاصله با شروع دولت تغییر ایجاد شود و مردم هم چنین توقعی ندارند، اما با برخوردهای این افراد مردم درک می‌کنند که دیدگاه این افراد نسبت به جایگاه مردم، مسائل اقتصادی، امنیت و آزادی‌های اجتماعی چگونه است. طبیعتا ما با توجه به مسائل مذهبی و فرهنگی، پیشینه و جایگاه متفاوتی داریم. برخوردها باید در شأن مردم و علاقه آنها به کشورشان باشد.
چه میزان بر تحقق وعده انتخاب شایسته‌ها از جانب آقای رئیسی و تشکیل کابینه فراجناحی قائل هستید؟
قبل از اینکه توجه کنیم یک فرد اصولگراست یا اصلاح‌طلب و میانه‌رو، مهم این است که فرد قانون‌گرا و اخلاق‌مدار باشد. نگاه جناحی باید حذف شود و افراد باید نگاهشان تنها به حل معضلات کشور و تامین منافع ملی باشد. تمام این موارد از سوابق افراد مشخص است و مردم هم آگاهی دارند و اگر قرار باشد افرادی تندرو با سوابق مشخص روی کار بیایند تکلیف روشن است. پیام انتخابات و عدم مشارکت حداکثری را خود مسئولان هم می‌دانند و باید همواره به آن توجه کرد. حتی ممکن است در نتیجه برخی برخوردها سکوت و سکونی حاکم شود اما نمی‌شود همیشه با این برخوردها کشور را اداره کرد. هر دولتی که سر کار می‌آید باید به دنبال رضایت مردم و برآوردن خواسته‌های مردم باشد. باید به قانون توجه کرد و قانون هم از آزادی و حضور و اهمیت مردم می‌گوید. اینها هم در شعارهای آقای رئیسی بوده اما لازم است به اجرا درآیند. اسامی که به عنوان کابینه احتمالی منتشر می‌شوند دارای پیام است. افرادی باید انتخاب شوند که دارای گشودگی باشند و ارتباط خود را با نخبگان و کارشناسان حفظ کنند. هر فرد هر قدر هم کاربلد باشد، باز هم محدود است و باید حرف منطقی و درست کارشناسان فارغ از گرایشات جناحی پیوسته شنیده و پذیرفته شود تا از حداکثر توان ملی و نیروی انسانی برای رهایی از این شرایط استفاده شود. بستر این اقدامات باید فراهم شود تا مردم بدانند تنها در معرض برخوردهای تبلیغی نبوده‌اند.
از دیدگاه شما با وجود نیاز به حضور افرادی که منافع ملی را به بهترین نحو تامین کنند و شایستگی لازم را داشته باشند، حضور آقای ظریف در وزارت امور خارجه، بر خلاف گمانه‌زنی‌ها در خصوص انتخاب آقای باقری و یا امیرعبداللهیان، ضروری است؟
با وجود اینکه ما پیشینه آقای رئیسی را می‌دانیم، زمانی که در عرصه انتخابات وارد شدند خودشان را فردی اصولگرا معرفی نکردند و گفتند که آمده‌اند به عنوان فردی مستقل تا از همه امکانات برای حل معضلات حال حاضر استفاده کنم. در همین مورد وزارت خارجه می‌دانیم که ما در زمینه سیاست خارجی واقعا در این دولت گذشته عملکرد مطلوبی را دیده‌ایم گرچه با سنگ‌اندازی‌هایی که شد در داخل شاهد مشکلات بیشتری بودیم و امیدواریم با آمدن آقای رئیسی این موانع برطرف شود و اجازه دهند آنچه به صلاح کشور است اتفاق افتد و با شعارهای تند علیه برجام و FATF به کشور آسیب زده نشود. اگر قرار باشد متناسب با این گروه‌های تندرو عمل کند اجرای شعارهای انتخاباتی محقق نخواهد شد. رئیس جمهور قسم می‌خورد که آنچه به خیر و صلاح مردم است انجام دهد و نه حفظ رضایت یک جمع و یک طیف و تامین نظرات آنها و دولت امانتی به دست رئیس جمهور است و وی در پیشگاه خدا و در نزد مردم مسئول است. رئیسی باید میان رضایت گروهی معدود و رضایت حداکثری که رضایت مردم است انتخاب کنند. دولت باید نماینده تمام ایرانیان و محقق ساختن حقوق شهروندی مردم باشد، حتی گروه‌هایی که مخالف هستند یا در اقلیت‌اند. محروم کردن حقوق مردم به دلیل مخالف بودن و در اقلیت بودن به هیچ وجه با قانون اساسی همخوان نیست. این انتخاب رئیس جمهــور برای حفظ سلامــت نفس خود انتخاب سختی است و اما نتایج بسیار مطلوبی خواهد داشت. قطعا با این کار موجب رنجش برخی خواهند شد اما مساله مهم‌تر امانتداری است.
با وجود حمایت‌هایی که آقای رئیسی در میان جناح اصولگرا دارند و با وضع کنونی که برخی یکدست شدن سه قوه و حاکمیت را نقطه قوت آقای رئیسی می‌دانند، آیا با انتخاب افراد از دیگر جناح‌ها در راستای تحقق شعار شایسته سالاری، شاهد اختلافات و در نتیجه مشکلاتی در سطح مدیریت و تحقق دیگر برنامه‌ها نخواهیم بود؟
موضوع اصلی تعامل است. ما در وهله اول باید براساس قانون عمل کنیم. این یکدست شدن لزوما مثبت نیست و گاهی ممکن است ایرادات مشخص نشود، چراکه در هم‌نظری برخی انتقادات مطرح نمی‌شوند و انتقاد به نفع و صلاح کشور است. اما حالا که آرزوی کسانی که دنبال یکدست شدن قوا بودند، برآورده شده باید ببینیم چه گلی سر مردم می‌زنند. بیش از این نباید با شأن و منزلت مردم این چنین برخورد کرد و در سال‌ها بعد این مردم هستند که رای خواهند داد و باید هم باشند و این افراد باید بدانند که این مدت چند سال هم خواهد گذشت و باید عملکردی داشته باشند که برای انتخابات سال‌ها بعد هم مورد دفاع باشد. هر نظری در هر یک از سه قوه که مطرح می‌شود باید تامین کننده حقوق عامه مردم باشد. در مجلس هم نمایندگان برای تامین منافع مردم آمده‌اند و نه برای اهداف دیگر چه اسم اصولگرا داشته باشند و چه اسم اصلاح‌طلب. اگر غیر از این عمل شود دو سال دیگر نماینده مجلس و چند سال دیگر دیگران هم حمایت خود را در میان مردم از دست خواهند داد. ابتدا خداوند و سپس مردم ناظر هستند. هیچ کس در هیچ یک از سه قوه وقتی شاهد حمایت مردم از اقدامات و تصمیماتی باشد نمی‌تواند خلاف آن عمل کند. پس اگر با انتخاب‌های درست آقای رئیسی گروهی هم رنجیده شوند و حمایت خود را کم کنند، مساله‌ای نخواهد بود؛ چرا که در نهایت این مردم و منافع مردم است که تعیین کننده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار