| کد مطلب: ۲۲۲۱۸۳
لینک کوتاه کپی شد

گزارش آرمان ملی از مواضع انتخاباتی فرزندان آیت ا...هاشمی

حرف آخر را مردم می‌زنند/ محسن: نه به قهر؛ رای به یاد پدر/فائزه: رای نمی دهم!

مطهره شفیعی: «اگر آیت‌ا... هاشمی بود، شرایط انتخابات به نحو دیگری تعریف می‌شد»؛ این عبارات در این روزها زیاد شنیده می‌شود که قابل‌انکار هم نیست.

حرف آخر را مردم می‌زنند/  محسن: نه به قهر؛ رای به یاد پدر/فائزه: رای نمی دهم!

آرمان ملی آنلاین -همگان انتخابات‌های ریاست‌جمهوری در زمان حیات آیت‌ا... هاشمی را در ذهن دارند که چگونه توانست فضا را به سمتی هدایت کند که همه جریان‌های سیاسی با رغبت به فعالیت‌های سیاسی و انتخاباتی بپردازند و عدم‌شرکت در انتخابات از سوی گروه یا شخصی مطرح نشود اما اکنون در غیاب آیت‌ا... شرایط دیگری حاکم بوده و ناامیدی مشهود است. دلواپسان پس از درگذشت آیت‌ا...‌ هاشمی ساده‌انگارانه تصور کردند که دیگر آرمان‌ها و اهداف او دنبال نخواهد شد. آنها تصور نداشتند که فرزندان و یاران آیت‌ا...‌ مسیر ایشان را ادامه خواهند داد و هیچ از تلاشی برای امیدبخشی به مردم فروگذار نیستند. البته باید در نظر داشت که آیت‌ا...‌ هاشمی هیچ‌گاه نقد به تصمیماتی را که سبب نارضایتی مردم می‌شد، فراموش نکرد به‌ویژه در زمان ردصلاحیت کاندیداهای محبوب مردم.
محسن در مسیر تدبیر پدر
انتخابات ریاست‌جمهوری سال 92 بود که به آیت‌ا...‌ هاشمی پیام دادند قرار است ردصلاحیت شود، پس بهتر است قبل از آن انصراف دهد که ایشان نپذیرفت و ضمن تاکید بر اینکه کاری که با توکل بر خدا و تکیه مردم باشد، پشیمانی و شکست ندارد، تاکید کرد: «‌با توجه به آنچه مردم از من خواستند و انجام دادم، رد‌صلاحیت شورای نگهبان هم مهر مثبتی بر کارنامه‌ام شد.» اما ایشان از تحریم و قهر انتخاباتی خودداری کرد و از حامیانش خواست به حسن روحانی رای دهند چرا که برای آیت‌ا...‌ هاشمی نمایش همبستگی ملی مهمتر از جدل برای حضور در انتخابات بود. پس از او پسر ارشدش همین مسیر را طی کرد. محسن هاشمی، کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات نیز ردصلاحیت شد. او پس از اعلام عدم‌احراز صلاحیتش اظهار داشت: «امروز جامعه ما در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر، در شرایط ملتهب و نگران‌کننده‌ای است. سردار سلیمانی امانتدار حق مردم بود. حق انتخاب مردم، بزرگ‌ترین حق‌الناس است. به قول آیت‌ا...‌ هاشمی‌رفسنجانی در هر شرایطی نباید با انتخابات و صندوق‌های رای قهر کرد.» محسن هاشمی نگرانی شبیه پدر دارد و ردصلاحیتش سبب بی‌تفاوتی او نشد. رئیس شورای شهر 2خرداد یعنی چندی پس از ردصلاحیت‌ها چنین به ابزار نگرانی پرداخت: «‌تاسفانه امروز با فضای سرد مواجه هستیم و نظرسنجی‌های رسمی نشان می‌دهد مشارکت مردمی کمتر از ۴۰ درصد خواهد بود.» محسن هاشمی‌رفسنجانی در ادامه با اشاره به دوم خرداد ۱۳۷۶ افزود: «اگر آن روز تردید به سلامت صندوق‌های رای مانع مشارکت مردم در انتخابات بود اما امروز ناامیدی بخشی از جامعه نسبت به موثر بودن صندوق‌های رای برای حل مشکلات‌شان، سبب سرخوردگی و رکود کشور در آستانه انتخابات شده است.»
به یاد پدر رای می‌دهم
برخی تصور کردند او به انتقاد از نتیجه بررسی صلاحیت‌ها پرداخته و از شرکت در انتخابات خودداری می‌کند که چنین نیست. دیروز محسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با کیفیت مناظرات صورت گرفته در انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: مناظرات امسال هم به لحاظ طراحی و ساختار آن و هم از نظر کیفیت صحبت‌ها و نحوه برخورد کاندیداهای ریاست‌جمهوری، پایین‌تر از انتظار بود و یکی از دلایلی که این مناظرات نتوانست فضای انتخابات را به اندازه کافی گرم کند، روش برگزاری مناظره توسط صدا‌و‌سیما و عدم‌برآورده شدن انتظارات مردم بود که تفاوت در برنامه‌ها و مواضع کاندیداها مقایسه نشد. وی افزود: متاسفانه نتوانستیم برنامه منسجم، واقع‌گرایانه و عملگرایانه‌ای را از کاندیداهای این دوره ریاست‌جمهوری بشنویم، البته شاید این سطح از مناظرات برای 20 سال قبل اقناع‌کننده بود، اما با بالا رفتن سطح تحصیلات و آگاهی جامعه، کلی‌گویی‌ها و وعده‌های بدون‌پشتوانه دیگر مردم را اقناع نمی‌کند. رئیس شورای مرکزی کارگزاران سازندگی درباره حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیداهای ریاست‌جمهوری گفت: تاکنون جبهه اصلاحات اعلام کرده است که در این انتخابات کاندیدایی ندارد و مجمع روحانیون مبارز به ریاست آقای خاتمی هم این موضع را تایید کرده است؛ بنابراین چهره‌ها و احزاب سیاسی اصلاح‌طلب خود می‌توانند راسا درباره انتخابات اعلام موضع کنند. هاشمی درباره موضع خانواده آیت‌ا...‌ هاشمی‌رفسنجانی در رابطه با انتخابات گفت: نظر آیت‌ا...‌ هاشمی‌رفسنجانی همواره شرکت در انتخابات و عدم‌قهر با صندوق‌های رای بود و من هم به یاد ایشان رای خواهم داد، اما درباره حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات، با توجه به بحث‌هایی که در خانواده بین فرزندان ایشان صورت گرفته، توصیه ما به کاندیدای منسوب به جریان میانه‌رو و اصلاح‌طلب ائتلاف و وحدت است که توصیه همیشگی آیت‌ا...‌ هاشمی‌رفسنجانی بوده تا شانس رقابت افزایش یابد، این ائتلاف با توجه به عدم ورود جبهه اصلاحات، باید براساس نظرسنجی‌ها و مذاکره مستقیم آنها صورت گیرد.
همتی گزینه مطلوب هاشمی‌ها
دلواپسان سعی کردند شایعاتی درباره رفتار انتخاباتی فرزندان آیت‌ا...‌ منتشر کنند؛ مانند ادعای حمایت فائزه‌هاشمی از عبدالناصر همتی، کاندیدای مورد حمایت حزب کارگزاران در انتخابات ریاست‌جمهوری! این ادعا خیلی زود تکذیب شد؛ چنانکه دختر آیت‌ا...‌ هاشمی در 18 خرداد خبر حمایت خود را از عبدالناصر همتی در انتخابات پیش‌رو تکذیب کرد. او تصریح کرد: «‌بارها گفته‌ام رأی نخواهم داد و از هیچ کاندیدایی حتی آقای همتی نیز حمایت نکرده‌ام.» فائزه هاشمی در عین حال یادآور شد: «اگر بابا زنده بود، به همتی رای می‌داد.»
عمو هم از همتی حمایت می‌کند
پیش از آن هم محمد هاشمی برادر آیت‌ا...‌ هاشمی بر حمایت از همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید و گفته بود: «‌کسی که امروز در صحنه انتخابات حضور دارد دارای این توانایی است که مشکلات اقتصادی جامعه را مدیریت کند. بنده در شرایط حساس و خطیر کنونی کشور در بین موجودین انتخابات آقای همتی را «خیرالموجودین» می‌دانم.» وی افزود: «در شرایط کنونی شورای نگهبان حرف خود را زده است. این در حالی است که حرف آخر را مردم می‌زنند. مردم می‌توانند در پای صندوق‌های رأی همه چیز را تغییر بدهند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار