| کد مطلب: ۱۱۵۵۳۷۵
لینک کوتاه کپی شد

پهپاد ابابیل ۵ چه موتوری را در خود جای داده است؟

در جریان رژه ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ بود که برای نخستین‌بار، پهپاد ابابیل-۵ مشاهده شد و در همان رژه بر اساس برخی شواهد، گمان رفت که این پهپاد از پیشرانه پیستونی روتَکس-۹۱۴ استفاده می‌کند.

پهپاد ابابیل ۵ چه موتوری را در خود جای داده است؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین و براساس گزارش کانال خبری پارتیزان، در رزمایش اخیر نزاجا، تصویری توسط صداسیما منتشرشده که برخلاف تمام دفعات پیشین، پوشش پیشرانه (موتور) این پهپاد برداشته شده و نوع موتور که مشخصا از نوع روتَکس-۹۱۵ است، دیده می‌شود.

پیشرانه روتَکس-۹۱۵ در حداکثر دور موتور خود یعنی ۵۸۰۰ دوربردقیقه، قدرتی برابر با ۱۴۱ اسب‌بخار دارد؛ البته این دور موتور و قدرت به‌طور پایدار نبوده و در حالت پایدار و مداوم، در حداکثر دور موتور ۵۵۰۰ دوربردقیقه، این موتور ۱۳۵ اسب‌بخار قدرت ارائه می‌کند.

در ایران موتورهای خانواده روتَکس به‌وفور در پهپادها استفاده می‌شوند:

     روتَکس-۹۱۲ (۱۰۰ اسب‌بخار قدرت): در کمان-۱۲، مهاجر-۶ و شاهد-۱۸۱

    روتَکس-۹۱۴ (با ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت): در شاهد-۱۲۹ و شاهد-۱۳۹

    روتَکس-۹۱۵ (با ۱۴۱ اسب‌بخار قدرت): در ابابیل-۵

روتکس-۹۱۵ نسبت به روتکس-۹۱۲ (تولید از سال ۱۹۸۴) و روتکس-۹۱۴ (تولید از سال ۱۹۹۶) موتور جدیدتری بوده و از سال ۲۰۱۷ تولید می‌شود. روتکس-۹۱۵ همانند دیگر اعضای خانواده خود یک موتور ۴ سلیندر مجهز به توربوشارژر است.

در کشورمان موتورهای سری روتکس صرفاً وارداتی نیستند و به‌طور مثال، روتکس-۹۱۲ مشخصاً مهندسی معکوس شده و اگر با قطعیت از تولید ۱۰۰ درصد این موتور در داخل صحبت نکنیم، اما می‌توانیم از بومی‌سازی بخش زیادی از قطعات این موتور سخن بگوییم.

باتوجه به تجربیات کشور در تولید داخلی تمام یا بخش زیادی از اجزای موتورهای سری روتکس و نرخ مصرف بالای آن‌ها و هم‌چنین وجود تحریم‌ها، تصور خرید مستقیم و پرتعداد این موتورها از شرکت روتکس منطقی نبوده و به‌نظر شاهد تولید داخلی بخش اعظمی از این موتورها یا تمام اجزای آن هستیم.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار