| کد مطلب: ۱۱۴۱۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد

از خاوری در کانادا چه خبر؟

سردار مجید کریمی وضعیت پرونده خاوری گفت که متأسفانه پرونده جنبه‌ای سیاسی به خود گرفته و از وضعیت عادی خارج شده است.

از خاوری در کانادا چه خبر؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، رئیس پلیس بین‌الملل فراجا جزئیات پرونده استرداد «محمودرضا خاوری» را تشریح کرد و اعلام کرد که برای استرداد او از طریق اینترپل اقدام شده و تمامی اسناد و مدارک قضایی مربوط به پرونده به این سازمان ارسال شده است. همچنین آرای دادگاه نیز به پلیس اینترپل و کانادا ارائه شده است.

سردار مجید کریمی درباره وضعیت این پرونده گفت که متأسفانه پرونده جنبه‌ای سیاسی به خود گرفته و از وضعیت عادی خارج شده است.

وی تصریح کرد که پرونده خاوری ارتباطی به حوزه اقتصاد و مالی دارد اما به دلیل عدم وجود تفاهمنامه استرداد مجرمان بین جمهوری اسلامی ایران و کانادا، پیگیری استرداد از این مسیر ممکن نیست.

به گفته رئیس پلیس بین‌الملل، بر اساس اساسنامه اینترپل، کشورهای عضو می‌توانند در زمینه استرداد مجرمان همکاری کنند و هر دو کشور ایران و کانادا از اعضای این سازمان هستند.

وی بیان کرد که اکنون نیاز به دقت کانادا در جداسازی مسائل سیاسی از جرایم مالی و امنیتی است، اما تا کنون چنین عزم و اراده‌ای از سوی کانادا مشاهده نشده است.

سردار کریمی خاطرنشان کرد که اینترپل به پرونده‌های سیاسی رسیدگی نمی‌کند و بیشتر پرونده‌های مربوط به جرایم اقتصادی، کلاهبرداری و مواد مخدر را پیگیری می‌کند. با این حال، پرونده خاوری از مجرای اینترپل عبور کرده و نیازمند همکاری کانادا است.

محمودرضا خاوری، متهم به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی و اخلال در نظام اقتصادی، به ۲۰ سال حبس و ۱۰ سال حبس به دلیل دریافت رشوه و همچنین پرداخت جریمه‌ی نقدی معادل سه میلیون دلار محکوم شده است.

وی پس از افشای فساد مالی در مهرماه ۱۳۹۰ از مقام خود استعفا داد و به کانادا فرار کرد. از آن زمان، علی‌رغم تلاش‌های پلیس اینترپل برای بازگرداندن او، پلیس اینترپل کانادا از تحویل وی به ایران خودداری کرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار