| کد مطلب: ۱۱۳۷۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد

جزییات انتقال پایتخت در دولت پزشکیان / مجلس موافقت می‌کند؟

رئیس‌جمهور در بازدیدی از قرارگاه خاتم‌الانبیاء عنوان کرده است: «تهران به‌عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که غیر قابل حل است. هر کاری کنیم بیخود داریم وقت تلف می‌کنیم. پس چاره‌ای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم.»این سخنان اخیر مسعودپزشکیان بار دیگر بحث انتقال پایتخت از تهران را بر سر زبان‌ها انداخت.

جزییات انتقال پایتخت در دولت پزشکیان / مجلس موافقت می‌کند؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین،  اظهار نظر رئیس‌جمهور درباره بحث انتقال پایتخت از تهران با حواشی همراه شد که ما طی گفتگویی با پنج نفر از نمایندگان تهران پیرامون این موضوع به بررسی آن پرداخته است.

در همین زمینه خبرنگارما با پنج نفر از نمایندگان تهران پیرامون این موضوع به گفتگو پرداخت، مشروح  آن را در زیر بخوانید:

سیدعلی یزدی خواه رئیس مجمع نمایندگان استان تهران و نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در گفتگو با خبرنگار تابناک با اشاره به موضوع انتقال پایتخت، گفت: طبق تجربه جهانی که ما داریم برخی از کشورها مراکز تجاری و سیاسی کشور را از مرکز اداری و پایتخت خودشان جدا کردند.

وی  به بررسی تجربه جهانی جداسازی مراکز تجاری و سیاسی کشورها پرداخت و مثال‌هایی از کشورهای مختلف ارائه کرد و گفت: به عنوان نمونه، در پاکستان مرکز اقتصادی کراچی و در هند مرکز تجاری کلکته وجود دارد، در حالی که پایتخت‌های این کشورها به ترتیب اسلام‌آباد و دهلی هستند. همچنین در ترکیه، آنکارا به عنوان پایتخت شناخته می‌شود، اما استانبول به عنوان مرکز اقتصادی و فرهنگی کشور عمل می‌کند. 

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، پردیس و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی بر اهمیت  جداسازی مراکز تجاری و سیاسی  تاکید کرد و گفت: این جداسازی می‌تواند به کاهش مشکلاتی مانند ترافیک، آلودگی هوا و قیمت‌های بالای مسکن در تهران کمک کند. 

وی اظهار کرد: بنده به عنوان یک شهروندحقیقی نه در جایگاه اداری و حقوقی، با انتقال پایتخت از تهران به مکان دیگری موافق هستم و پیشنهاد می‌دهم که این مکان می‌تواند سمنان، گلپایگان، محلات یا کاشان باشد.هر جایی که از جهت موضوعات زیست محیطی زیرساخت‌ها، منابع آبی و دسترسی به انرژی قابلیت لازم را داشته باشد به این مسائل توجه لازم باید شود. 

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران در پایان بر اهمیت زیرساخت‌ها، منابع آبی و دسترسی به انرژی در انتخاب مکان جدید تأکید و خواستار توجه به این مسائل اشاره کرد.

زندگی در تهران راحت‌تر خواهد شد؟

در ادامه اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص انتقال پایتخت و چالش‌های مرتبط با آن، گفت: برای جابجایی پایتخت باید بررسی‌های لازم را انجام دهیم که از آن چیست؟ چه تصمیمی قرار است گرفته شود؟ و ... بنابراین تا شفاف شدن این مسائل باید صبر کرد.

وی با اشاره به ضرورت تعیین دلایل و اهداف جابجایی پایتخت، گفت: لزوم مشخص کردن مرجع تصمیم‌گیری و منابع مالی واجب است و  دولت‌ها به دلیل مشغله‌های خود تمایلی به پذیرش این مسئولیت ندارند.

وی با اشاره به تجربیات کشورهای شرق آسیا که در آن‌ها پایتخت به مکان‌هایی با محدودیت سکونت برای عموم منتقل شده است گفت: اهداف این طرح باید به‌طور دقیق مشخص شود و در حال حاضر، طرح جابجایی پایتخت بیشتر به‌عنوان یک مسئله مطرح شده و در عمل با مشکلات زیادی مواجه است. همچنین به مشکلات تهران از جمله ترافیک، زیرساخت‌ها، فضای سبز و وضعیت هوا نیز باید توجه داشت.

این نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر تهران به‌عنوان پایتخت شناخته نشود، زندگی در آن راحت‌تر خواهد بود.

تصمیم احساسی نگیریم

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی سخنگو و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص انتقال پایتخت، گفت: وظیفه دولت است و باید بررسی‌های تخصصی در این موضوع را انجام دهد.

وی با اشاره به وظایف دولت در انجام مطالعات تخصصی مرتبط با انتقال پایتخت، تأکید کرد: تصمیم‌گیری‌ها باید بر اساس این مطالعات کارشناسی و تخصصی باشد؛ نه بر اساس احساسات و سخنان احساسی صورت گیرد.

در ادامه گفتگوها ولی‌الله بیاتی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در گفتگو با خبرنگار تابناک درباره موضوع انتقال پایتخت و چالش‌های مرتبط با آن، گفت: انتقال پایتخت تحت نظارت کمیسیونی به ریاست رئیس‌جمهور قرار دارد. این کمیسیون در دوره قبل تشکیل نشده است.

وی افزود: تهران با بحران‌هایی مواجه است که ممکن است به وضوح نمایان نباشد، اما وجود دارد؛ بحران‌هایی مانند ترافیک، آلودگی و مشکلات زیست‌محیطی که مطرح شده است. این نماینده مجلس شورای اسلامی به طور کامل از این موضوع انتقال پایتخت حمایت می‌کند و بر لزوم پیگیری دولت برای مستقل کردن بخشی از وزارتخانه‌ها تأکید دارد. ضمن آنکه آقای ابوترابی به عنوان نماینده این کمیسیون مسئول پیگیری‌های لازم برای این موضوع در کمیسیون تعیین شده است.

جابه‌جایی پایتخت فعلا از  اولویت های کشور نیست

زینب قیصری نماینده تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در گفتگو با خبرنگار تابناک در خصوص موضوع انتقال پایتخت، گفت: موضوع تغییر پایتخت دارای پیچیدگی‌های خاصی است که باید از جنبه‌های مختلفی مورد بررسی قرار گیرد و به نظرم با توجه به هزینه ها و سرمایه گذاری های کلان مرتبط با این امر، جابه‌جایی پایتخت فعلا از  اولویت های کشور نیست.

وی افزود به عنوان مثال  ما در حوزه های مهمی از جمله استحصال نفت و گاز و رفع ناترازی این بخش نیازمند سرمایه گذاری های کلانی هستیم که اگر در کشور امکانی باشد این حوزه ها و سایر حوزه ها کلیدی کشور در اولویت می باشند.

رئیس فراکسیون امنیت انرژی، منابع معدنی مجلس دوازدهم شورای اسلامی، تصریح کرد: هرچند تهران به عنوان یک ابر شهر با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و ما هم به عنوان نماینده این شهر با همراهی دولت حتما تمام تلاش خود را جهت رفع و کاهش این مشکلات به کار خواهیم گرفت.
 

منبع : تابناک

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار