| کد مطلب: ۱۱۳۵۶۱۸
لینک کوتاه کپی شد

علی تاجرنیا: تضمین استمرار وفاق ملی، وفای به عهد و درک شرایط جامعه است

علی تاجرنیا گفت: جز وفای به عهد و درک شرایط پیچیده امروز جامعه نمی‌تواند تضمینی برای استمرار وفاق ملی وجود داشته باشد.

علی تاجرنیا: تضمین استمرار وفاق ملی، وفای به عهد و درک شرایط جامعه است

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ یک نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در رابطه با شعار وفاق ملی دولت چهاردهم و همکاری سایر ارکان حاکمیت با شعار دولت، گفت: موضوع وفاق ملی که پیش از انتخابات مطرح شد، یک دریاست که برای تمام جریان‌های سیاسی داخل نظام معنادار بود، به جز اقلیت تندرویی که این نوع نگاه را برنمی‌تابیدند. موضوع این است که چقدر مجموعه‌های مختلف به این وفاق وفادار هستند. طرح این موضوع حسن نیت دولت را نشان می‌دهد که البته مجلس هم در مجموع پاسخ مثبتی به این نوع نگاه داد. رای کامل نشان دهنده، همین وفاق ملی است.

هیچ تضمینی جز وفای به عهد و درک شرایط جامعه نمی‌تواند برای استمرار وفاق ملی وجود داشته باشد

وی با بیان اینکه ما در یک مرحله خاص و اجرایی کشور قرار داریم، گفت: مهم هست که سایر ارکان نظام هم به این موضوع تن دهند. اصلی‌ترین مسئله جامعه، کارآمدی ساختار اجرایی کشور است که باید تحقق پیدا کند. جز وفای به عهد و درک شرایط پیچیده امروز جامعه نمی‌تواند تضمینی برای استمرار وفاق ملی وجود داشته باشد. مهم این است که همگان به این درک برسند، در مرحله عمل هم بر آن نگاه‌های بخشی و محدود فائق آیند و با وفاق ملی در اجرا همراهی کنند. ما باید یادمان باشد که مجموعه حاکمیت فقط قوه مجریه نیست.

اگر صدا و سیما با وفاق ملی همراهی نکند، مشکلاتی ایجاد می‌شود

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: نیازمند این هستم که این نوع نگاه و وفاق را در سایر بخش‌های حاکمیت نیز ایجاد کنیم. اگر می‌بینیم که اجزایی در درون حاکمیت این همراهی را ندارند، نیازمند آن است که به آن‌ها تذکر داده شود تا این مسیر را دنبال کنند یا به صورتی که نیاز است، تغییراتی ایجاد شود. به عنوان مثال تابلوی رسانه‌ای کشور که صدا و سیما است، اگر با این مسیر همراهی نداشته باشد، مشکلاتی ایجاد خواهد شد. باید تغییراتی در این بخش‌ها ایجاد شود. در سایر ارکان مثل دستگاه‌های قضایی کشور باید همراهی و همکاری وجود داشته باشد تا موانع و مشکلات در سیستم اجرایی به حداقل برسد.

دولت گام خود را برای وفاق ملی برداشته نوبت به سایر ارکان تاثیرگذار است

تاجرنیا در پاسخ به این پرسش که دولت در ادامه فعالیت‌های خود باید چه اقداماتی را انجام دهد تا عمر وفاق ملی تا پایان دولت ادامه پیدا کند، گفت: دولت گام خود را برای وفاق ملی برداشته است. در کابینه‌ای که آقای پزشکیان تشکیل دادند، جهت‌گیری‌های وفاق و اصل این وفاق ملی کاملاً مشهود است. اتفاقا از نظر من سایر ارکان چه ارکان انتخابی و چه ارکان انتصابی و مجموعه‌هایی که در عرصه قدرت تاثیرگذار هستند، بایستی از این به بعد حسن نیت خود را نشان دهند. طبیعتاً دولت هم در اجرا همین مسیری که در تعیین کابینه انتخاب کرده است را در مدیریت‌های کلان و میانی ادامه خواهد داد. این موضوع مربوط به جهت‌گیری رئیس جمهور است و مهم این است که این‌ها با پاسخ‌های مثبت از سایر ارکان یک هم‌افزایی ایجاد کنند و ان‌شاالله گره گشایی از کار مردم و کشور اتفاق بیفتد.

مردم قبل از جریان‌های سیاسی و حاکمیتی به این درک رسیدند که کشور نیازمند وفاق است

این نماینده پیشین مجلس در رابطه با مسئولیت عمومی مردم در حفظ وفاق ملی، بیان کرد: من احساس می‌کنم مردم قبل از مجموع جریان‌های سیاسی و نهادهای حاکمیت به این درک رسیدند که وضعیت کشور نیازمند یک وفاق است. حتی شما می‌بینید در مشارکت  ۴۰درصدی دوره اول آقای پزشکیان رای اول را می‌آورد، در چنین مشارکتی یک نامزد اصلاح‌طلب برنده می‌شود، این موضوع نشان‌دهنده درک این مسئله حتی از طرف پایگاه رای اصولگرایی هم است. در نتیجه وفاق ملی به خوبی از سوی مردم درک شده است.  در دور دوم رای حدود ۸ درصد شرکت‌کنندگان دوره اول به سبد رای آقای پزشکیان آمد و ۱۸ درصدی در مشارکت دور دوم اضافه شد که نشان دهنده این است حتی آن‌هایی که نمی‌خواستند رای دهند، درک کردند که شرایط جدیدی در کشور ایجاد شده است.

پالس‌هایی که در ارکان حاکمیت داده می‌شود باید فضای امید را در دل مردم زنده کند

وی ادامه داد: بنابراین مردم آمادگی وفاق را دارند، مهم آن است که این پالس‌هایی که در جریان سیاسی ارکان حاکمیت داده می‌شود، فضای امید را در دل مردم زنده کند. هرچه تعامل میان نهادهای حاکمیت بیشتر باشد و منجر به کارآمدی شود، طبیعتاً امید مردم بیشتر خواهد شد. به نظر من امکان مشارکت آن‌ها در خیلی از مسائل و مشکلات شکل خواهد گرفت. ما جلوه‌هایی از مشارکت مردم را در طول جنگ دیدیم که چقدر مردم به کمک دولت آمدند. در زمانی که دولت نیازمند حضور آن‌ها باشد، این اتفاق می‌تواند مجدداً تکرار شود. لذا خیلی مهم هست که قوای کشور چگونه عمل کنند تا همچنان امید را در دل مردم زنده نگه دارند.

باید بستر نظارات مردم بر عملکرد دولت ایجاد شود

تاجرنیا خاطرنشان کرد: هر چقدر که ما به سمت آینده پیش می‌رویم، فرصت‌ها برای خدمت به مردم و اعتمادسازی میان مردم کم می‌شود. اگر نهادهای حاکم در کشور نتوانند رضایت مردم را جلب کنند، هر چقدر پیش رویم، میزان اعتماد مردم کمتر خواهد شد. مهم‌ترین خواسته مردم از مجموعه کابینه و وزرا، کارآمدی است در کنار این کارآمدی باید بستر لازم برای دخالت مردم و نظارت‌شان بر عملکردها ایجاد شود. مجلس به عنوان نمایندگان مردم باید سعی کند با نظارت دقیق و درست جدای از نگاه‌های بسته جناحی نقش نظارتی مردم را اعمال کند. به نظر من اگر این مسئله شکل گیرد ما می‌توانیم دوران جدیدی از تعامل و وفاق ملی را تجربه کنیم.

 

منبع : ایلنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار