| کد مطلب: ۱۱۳۴۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد

حسین مرعشی: همتی، اشتراکات زیادی با مرحوم محسن نوربخش دارد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب، گفت: در گذشته دکتر محسن نوربخش از جمله اقتصاددان‌هایی بودند که بر مبانی علمی اقتصاد تسلط داشتند، اقتصاد ایران را به خوبی می‌شناختند و به لحاظ سیاسی، سیاستمدار تلقی می‌شدند.

حسین مرعشی: همتی، اشتراکات زیادی با مرحوم محسن نوربخش دارد

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ حسین مرعشی اظهار داشت: در اقتصاد ایران کمتر چنین اتفاقی افتاده است که شخصیت‌هایی بر سر کار قرار گیرند که از لحاظ علمی، تجربی و سیاسی، دارای جایگاه باشند.

، وی افزود: در گذشته دکتر محسن نوربخش از جمله اقتصاددان‌هایی بودند که بر مبانی علمی اقتصاد تسلط داشتند، اقتصاد ایران را به خوبی می‌شناختند و به لحاظ سیاسی، سیاستمدار تلقی می‌شدند. بعد از مرحوم نور بخش، آقای دکتر همتی جزو معدود شخصیت‌هایی‌اند که خصوصیات مشترک زیادی با ایشان دارند.

کابینه پیشنهادی مسعود پزشکیان، موجی از انتقادات را در پی داشت. با این حال حتی برخی از مخالفان لیست وزرا نیز معتقد بودند که چند نام قابل دفاع در بین اسامی پیشنهادی وجود داشت. در لیست ارائه‌شده به مجلس، وزرای پیشنهادی بهداشت، اقتصاد، کار و امور خارجه از جمله اسامی قابل دفاع بودند که روز چهارشنبه نیز با آرای اعتماد قابل قبولی از بهارستان بیرون آمدند.

وضعیت اقتصادی کشور، مطالبات معیشتی را به کلان‌دغدغه نظام حکمرانی ایران تبدیل کرده‌است. از همین جهت، حساسیت‌ها پیرامون چینش تیم اقتصادی دولت، در روز‌های بررسی صلاحیت وزرا بیش از گزینه‌های دیگر بود. از سوی دیگر، چالش‌هایی که در سال‌های گذشته گریبان‌گیر نظام اقتصادی کشور شده، کار را برای سیاست‌گذاران آتی دشوار کرده است. در این بین، وزارت اقتصاد سکاندار اصلی نظام پولی، بانکی، ارزی و مالی کشور است که با همکاری زیرمجموعه‌های خود نقش پررنگی در رفع چالش‌های معیشتی و تورمی ایفا می‌کند.

انتخاب «عبدالناصر همتی» به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت چهاردهم، موافقان و مخالفانی داشت. با این حال، سابقه و کارنامه همتی در دو و نیم ساله پایانی بانک مرکزی دولت حسن روحانی، می‌تواند روشنگر بخشی توانایی‌های او در مدیریت یک مجموعه اجرایی و به ویژه اقتصادی باشد.

برای بررسی سوابق همتی و توانایی‌های او به عنوان وزیر اقتصاد دولت چهاردهم «حسین مرعشی»، گفت: «دکتر همتی در دانشگاه تهران، یکی از معتبرترین دانشگاه‌های ایران کرسی دارد، سال‌ها اقتصاد ایران را درس داده و همچنین تجربه بسیار طولانی در حوزه بیمه، بانکداری و سیاستگذرای در بانک مرکزی دارد. همچنین سابقه سیاسی ایشان بسیار روشن است و در دوران سخت دفاع مقدس، یکی از حساس‌ترین پست‌های سیاسی را داشت. به نظر من آقای عبدالناصر همتی از مفاخر کابینه دولت چهاردهم است».

«محسن نوربخش»، یازدهمین رییس کل بانک مرکزی ایران بود که بین اهالی اقتصاد، با عنوان معمار ثبات ارزی در دولت «سید محمد خاتمی» شناخته می‌شود.

نوربخش، یک دوره از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۵ ریاست کل بانک مرکزی ایران را بر عهده داشت. پس از وزارت ۴ ساله اقتصاد در دولت اول «علی اکبر هاشمی رفسنجانی»، با حکم‌هایی به امضای هاشمی و خاتمی، به مدت ۹ سال متوالی در ریاست بانک مرکزی ابقا شد. به عبارت بهتر، از سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی و روز‌های دفاع مقدس تا دوران شکوفایی اقتصاد کشور در دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد، بخش مهمی از بار امور اقتصادی ایران بر دوش محسن نوربخش بود. کارنامه درخشان نوربخش در ثبات بخشیدن به اقتصاد و ارزش پول ملی در کنار سوابق علمی‌اش، او را به یک اقتصاددان خوش‌نام تبدیل کرد.

 

منبع : فراز

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار