| کد مطلب: ۱۱۳۳۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد

این دو نفر را از حالا وزیر بدانید/ یک ریزش هم حتمی است

برآیند نظرات کمیسیونهای تخصصی مجلس درباره وزرای پیشنهادی فرهنگی و اجتماعی پزشکیان به غیر از گزینه میراث، مطلوب رای آوری از اعضای این کمیسیونهاست؛ هرچند کمیسیونهای دیگر، در مورد گزینه وزارت کار هم چالش برانگیز ظاهر شده اند‌.

این دو نفر را از حالا وزیر بدانید/ یک ریزش هم حتمی است

به گزارش آرمان ملی آنلاین، شواهد و قرائن نشان می دهد که از میان گزینه های پیشنهادی برای وزارتخانه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار و رفاه اجتماعی، ورزش و جوانان، علوم، تحقیقات و فناوری، و نیز میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به همراه بهداشت، درمان و آموزش که از وزارتخانه های مرتبط با فرهنگ و جامعه محسوب می شوند، راحت ترین کار و بالاترین رای را دو گزینه اول، یعنی وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهند داشت.

وزارت کشور هم که بخشی از آن با حوزه اجتماعی مرتبط است، گزینه ای هرچند چالشی، اما دارای قابلیت رای آوری دارد.

با توجه به اظهار نظرهای اعضای کمیسیون های تخصصی مرتبط با حوزه اجتماعی و فرهنگی به نظر می‌رسد که وزرای مرتبط، مشکلی در جلب نظر اعضای کمیسیونها ندارند، اما به غیر از کمیسیون های تخصصی، ظاهرا در مورد وزیر پیشنهادی کار، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ملاحظاتی را داشته است و جلسه پرتنشی را پشت سر گذاشته است.

کمیسیون بهداشت هم در رابطه با وزیر بهداشت هرچند موافقت خود را اعلام کرده است اما همچنان به نظر می رسد او نیز چالش مختصری را برای کسب رای اعتماد خواهد داشت.

درباره وزارت ورزش و جوانان هم مطالب قابل تاملی در رسانه ها مطرح شده است.

در این میان کمیسیون فرهنگی ضمن موافقت با دو وزیر پیشنهادی فرهنگ و ورزش اما نظر مثبتی با وزیر پیشنهادی میراث و گردشگری نداشته است و به نظر می رسد در این حوزه هم امیری صالحی چالشی بیش از سایرین خواهد داشت.

در خصوص دنیا مالی هرچند نظر مثبت کمیسیون فرهنگی اعلام شده است اما حواشی مربوط به وی، در رسانه ها بازتاب زیادی داشته است چه بسا تا پایان روز رای اعتماد احتمالا وی چالش هایی را برای اخذ رای اعتماد خواهد داشت. 

رای اعتماد به احمد میدری هم با توجه به آنچه که در جلسه کمیسیون امنیت ملی گذشته است و به دلیل امضا کردن نامه معروف به رهبری در دوره مجلس ششم، برای او دردسرهایی سیاسی خواهد داشت، هرچند میدری از تخصص و سابقه خوبی در حوزه کار و مسائل اجتماعی برخوردار است.

نظرات نمایندگان

فریدون همتی، نماینده مردم در مجلس دوازدهم در مورد بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت: با توجه به دقت اعضای کمیسیون و نگاه و نظر آنان به گزینه‌های پیشنهادی که داشتند، قطعا با رای گیری که روز شنبه قبل از شروع جلسه علنی مجلس انجام خواهد شد و نتیجه متفاوت از رای گیری روز چهارشنبه به وجود خواهد آمد. او معتقد است محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، احمد میدری وزیر کار هم، رای موافق را خواهند گرفت.

حسین عبدلی، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد که ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت بر مشکلات حوزه سلامت و وزارت بهداشت تسلط کامل دارد و اجرای برنامه هفتم و اسناد بالادستی را وظیفه خود می داند. نماینده مردم نطنز در مجلس دوازدهم ادامه داد: ایشان در کمیسیون بهداشت و درمان با قاطعیت اعلام کرد که در خط تبعیت از رهبر معظم انقلاب و اسناد بالادستی است و اجرای برنامه هفتم و اسناد بالادستی را وظیفه خود می داند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس ضمن اشاره به حضور وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این کمیسیون عنوان کرد: با توجه به برنامه جامعی که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در این جلسه ارائه کرد، تقریباً نظر اعضای کمیسیون فرهنگی نسبت به پاسخ‌ها و برنامه‌های کاظمی مثبت بود.

احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در گفت و گویی در خصوص جریان بررسی برنامه وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم، گفت؛ سوابق و برنامه‌های وزرای پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جلسات کمیسیون و با حضور وزرای مربوطه مورد بررسی قرار گرفت.

عظیمی‌راد با بیان اینکه اعضای کمیسیون با چند شرط اساسی به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری رای موافق دادند، اظهار داشت: سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری با پذیرش شروط اعضای کمیسیون آموزش همچون توجه ویژه وزیر بر واگذاری توان مدیریتی ستاد وزارتخانه و روسای دانشگاه‌ها به مدیران قوی و بی حاشیه، توجه ویژه به اسناد بالا دستی نظام در حوزه آموزش عالی از جمله سند دانشگاه اسلامی و نقشه جامع علمی کشور و تعهد وزیر بر اجرای کامل برنامه پیشنهادی ارائه شده به کمیسیون؛ توانست موافقت اعضای کمیسیون تخصصی را کسب نماید.

گفتنی است کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با عنوان کمیسیون فرعی با برنامه‌های دو وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی موافقت کردا اند. 

 کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری پیش از آن با برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش نیز موافقت کرده بود.

 کمیسیون فرهنگی مجلس هم، پس از برگزاری دو نشست برای ارزیابی وزاری پیشنهادی مربوط به این کمیسیون، وزاری پیشنهادی «فرهنگ و ارشاد اسلامی» و «ورزش و جوانان»، توانستند با اکثریت آرا تایید کمیسیون را برای برنامه‌های خود برای تصدی وزارتخانه‌های مربوطه بگیرند.

ولی الله بیاتی با اشاره به حضور سیدعباس صالحی شریعتی وزیر پیشهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در این کمیسیون، گفت: سوابق کاری و تحصیلی این وزیر پیشنهادی مورد قبول اعضا واقع شد و برنامه هایی که در حیطه کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه فرهنگ عمومی ارائه کرد، عملیاتی بود که می تواند در این حوزه تحولاتی ایجاد کند.

عضو مجمع نمایندگان استان مرکزی در ادامه با اشاره به گستردگی حوزه فرهنگ و نظر مثبت نمایندگان نسبت به برنامه‌های صالحی، عنوان کرد: قرار شد وزیر پیشنهادی در صورت کسب رأی اعتماد نمایندگان در حوزه تجهیزات و امکانات فرهنگی سراسر کشور همت داشته باشد.

اکثریت وزرای پیشنهادی مذکور توانسته‌اند رای مثبت اولیه نمایندگان کمیسیونهای تخصصی مجلس را در کمیسیون‌های مربوطه جلب کنند، با این حال غیر از امیری صالحی که در همان کمیسیون تخصصی نیز دچار مساله است، به نظر می رسد احتمالا احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان و حتما احمد میدری وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی کار سخت‌تری را در روز رای اعتماد برای اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس دوازدهم پیش‌رو خواهند داشت.

باید در انتظار نقش آفرینی جریانات سیاسی حاکم بر مجلس و لابی های بعدی نیز بود؛ موضوعی که هرازگاهی بر نگاه‌های تخصصی در رای به وزرای پیشنهادی، غلبه کرده است.

منبع : تابناک

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار