| کد مطلب: ۱۱۳۱۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد

آمریکا آرایش نظامی گرفت / دلیلی برای وارد نشدن ایران به میدان نیست

امریکا ادوات نظامی خود را به منطقه گسیل کرده، ولی درباره «زمان کافی»، «تبعات» و «مؤثر بودن» حمایت از رژیم‌صهیونیستی دچار تردید است.

آمریکا آرایش نظامی گرفت / دلیلی برای وارد نشدن ایران به میدان نیست

به گزارش آرمان ملی آنلاین، رژیم صهیونیستی با اقداماتی مانند درخواست برای تشکیل ائتلاف علیه ایران و رایزنی با امریکایی‌ها به منظور گسیل تجهیزات نظامی بیشتر به غرب آسیا سعی دارد ترس از مواجهه با پاسخ به ترورهای اخیر خود را پنهان کند. زیر سؤال رفتن اثرات اقدامات تروریستی از این دست و، اما و اگرها درباره توانایی واشینگتن در صورت هرگونه تنش احتمالی، باعث شده تل‌آویو در پس دیوار شکننده‌ای از متحدان خود و در رأس آن‌ها امریکا قرار گیرد.

تل‌آویو با ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و فؤاد شکر از فرماندهان ارشد حزب‌الله، آتش کشتار را به حدی شعله‌ور کرده که حالا بیش از هر زمان دیگر از این می‌ترسد که جرقه‌های این آتش دامن خودش را هم بگیرد.

ارتش این رژیم تصمیم گرفته مرخصی در تمام واحدهای رزمی و تشکیلات آموزشی را لغو کند و دامنه فعالیت کارخانه‌ها را در شمال اسرائیل تا ۴۰کیلومتری مرز لبنان کاهش دهد. همچنین، باز شدن درهای پناهگاه‌ها در شهر تل‌آویو طی چند روز گذشته، نشانی از تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای آمادگی برای پاسخ احتمالی محور مقاومت است. ماجراجویی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر صهیونیست‌ها در روزهای گذشته، در وهله نخست تردیدها درباره مؤثر بودن این اقدام را در راستای شعارهای وی به دنبال داشته است.

گدعون لوی، تحلیلگر و نویسنده صهیونیست معتقد است: «ترور رهبران و فرماندهان حماس نه پیروزی به شمار می‌رود و نه سودی به حال اسرائیل دارد و هدف نتانیاهو از عملیات ترور نیز جلوگیری از توقف جنگ و چه‌بسا گسترش آن است، اما با ورود ایران به میدان، بازی تغییر خواهد کرد.»

لوی در گفتگو با روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید: «برخلاف تصور نتانیاهو، حماس نه‌تن‌ها با این ترورها تضعیف نشده است بلکه امروز بسیار قوی‌تر از پیش از آغاز جنگ است. از نظر سیاسی، حماس در کرانه باختری، جهان عرب و سراسر دنیا، محبوبیت و مقبولیت بیشتری پیدا کرده است و ترور اسماعیل هنیه چیزی را تغییر نخواهد داد.»

لوی با بیان اینکه نتانیاهو منفورترین سیاستمدار صهیونیست است، خاطرنشان کرد: «ترورهای اخیر به وخامت اوضاع منجر شده است و ما از هر زمان دیگری به جنگ منطقه‌ای نزدیک‌تر هستیم.» وی اضافه کرد: «اگر ایران وارد میدان شود، بازی به گونه‌ای متفاوت رقم خواهد خورد و من دلیلی برای وارد نشدن ایران به میدان نمی‌بینم.»

نگرانی از حمله‌ای پیچیده‌تر از حمله آوریل

در وهله بعد، صهیونیست‌ها به تکاپو افتاده‌اند تا دیگر هواداران را گرد خود جمع کنند. در جریان دیدار یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با جان هیلی، وزیر دفاع انگلیس، گالانت خواستار تشکیل یک ائتلاف بین‌المللی با مشارکت اسرائیل علیه ایران و عوامل آن شد و همچون همیشه، این اقدام را در تأمین امنیت و ثبات منطقه مؤثر دانست. همچنین، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا و نتانیاهو در گفت‌وگویی تلفنی درباره استقرار نظامی امریکا در غرب آسیا رایزنی کردند. یک روز پس از این تبادل‌نظر بین طرف امریکایی و صهیونیست، سابرینا سینگ، سخنگوی پنتاگون در بیانیه‌ای از برنامه جدید برای حمایت از صهیونیست‌ها پرده برداشت: «وزیر دفاع لوید آستین دستور تغییراتی را در وضعیت تجهیزات نظامی ایالات متحده جهت بهبود محافظت از نیروهای امریکایی داده تا بدین ترتیب هم حمایت از اسرائیل را افزایش دهد و هم اینکه اطمینان حاصل کند ایالات متحده آماده پاسخ‌دهی به پیشامدهای مختلف در منطقه است.»

سخنگوی پنتاگون گزارش کرد: «گروه ضربتی ناو هواپیمابر یواس‌اس آبراهام لینکلن جایگزین گروه ضربتی ناو هواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت در منطقه مسئول فرماندهی مرکزی خواهد شد و رزم‌ناوها و ناوشکن‌های مجهز به دفاع موشکی بالستیک اضافی به مناطق فرماندهی اروپایی و فرماندهی مرکزی ایالات متحده اعزام خواهند شد.» علاوه بر این، یک اسکادران جنگنده اضافی به غرب آسیا نیز اعزام خواهد شد تا توانایی پشتیبانی هوایی دفاعی امریکا تقویت شود. همچنین، دو ناوشکن نیروی دریایی امریکا از طریق دریای سرخ به سمت دریای مدیترانه خواهند رفت. یکی از دو ناوشکن امریکایی ممکن است در صورت لزوم در دریای مدیترانه باقی بماند. سخنگوی پنتاگون تأکید کرد: «ایالات متحده شدیداً روی تنش‌زدایی در منطقه متمرکز شده و خواستار آتش‌بس برای آزادی اسرا و خاتمه جنگ غزه است.» روزنامه امریکایی وال‌استریت‌ژورنال درباره پاسخ ایران به ترور رئیس دفتر سیاس حماس نوشت: «در حالی که ارتش اسرائیل جمعه اعلام کرد در حالت آماده‌باش قرار گرفته، مقام‌های امریکایی تلاش می‌کنند دارایی‌های نظامی و شرکای منطقه‌ای خود را برای مقابله با حمله دیگر ایران که برخی نگران هستند بزرگ‌تر و پیچیده‌تر از حمله آوریل باشد، آماده کنند.»

امریکا شکست‌ناپذیر نیست

چهره‌های امریکایی هم نگاه چندان خوشبینانه‌ای به وضع موجود ندارند. جان بولتون، سیاستمدار دست‌راستی امریکایی و مشاور امنیت ملی اسبق کاخ سفید به روزنامه الشرق‌الاوسط گفت: «انتقام ایران در ازای ترور هنیه، خسارت‌بار و پرقدرت خواهد بود، پس از سلسله وقایعی که در هفته‌های اخیر رخ داد، از جمله حملات در داخل عراق، ترور فؤاد شکر مرد شماره ۲ حزب‌الله و سپس ترور اسماعیل هنیه، عملاً یک درگیری میان اسرائیل و ایران جریان دارد. باید بگویم چنین به نظر می‌رسد که ایران یک اقدام مؤثر و به‌شدت مهم انجام خواهد داد که شواهد این امر در نماز خواندن رهبر عالی ایران در یک مراسم بزرگ برای پیکر هنیه و این سخن او که قول داد یک انتقام سخت خواهد گرفت، خود را نشان داد. معتقدم که این بار اتفاق مهمی رخ می‌دهد و با رخداد قبلی در آوریل که ایران ۳۲۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد که تأثیر کمی داشت، تفاوت دارد.» او با اعلام اینکه اسرائیل خود را در تمامی جهات در محاصره می‌بیند و به همین دلیل احتمالاً عقب‌نشینی نخواهد کرد، در عین حال گفت: «اما باید ببینیم که ایران چه خواهد کرد و اسرائیل نیز چگونه پاسخ می‌دهد، دوباره می‌گویم که اوضاع بسیار خطرناک است و پیش‌بینی‌ها به پاسخ بسیار قدرتمند ایران اشاره دارد.»

بولتون درباره ارزیابی مقامات کاخ سفید مبنی بر اینکه گسترش دایره جنگ حتمی نیست، گفت: «دولت امریکا خواستار درگیری گسترده نیست، اما از نظر اسرائیل، در عمل این درگیری رخ داده و در حال انجام است. در حالی که حزب‌الله با موشک شمال اسرائیل را هدف قرار می‌دهد و شبه‌نظامیان حوثی در دریای سرخ مسیر کشتیرانی را تهدید می‌کنند و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه هرازگاهی دست به حمله می‌زنند، این شرایط پیش‌بینی‌های امریکا را نقض کرده است.» داگلاس مک‌گرگور، سرهنگ بازنشسته ارتش، دیگر چهره امریکایی است که تأکید دارد کشورش به اندازه کافی آماده نیست. وی که در دولت ترامپ مشاور او بود، ادامه داد: «من فکر نمی‌کنم که ما آماده درگیری با کشورهای توانمند هستیم. ما در ۳۰ سال گذشته بر درگیری با رقبایی که ارتش، نیروی هوایی و دریایی نداشتند، تمرکز کردیم.» مک‌گرگور همچنین درباره احتمال گسترش درگیری‌ها گفت: «اکنون نه‌تن‌ها با احتمال جدی درگیری با ایران و دیگر کشورها در خاورمیانه مواجه هستیم بلکه اگر موفق به یک جنگ بزرگ منطقه‌ای شویم، چین و روسیه تماشاچی نخواهند ماند.» وی درباره قدرت ارتش امریکا گفت: «ما دیگر در مقابل حمله‌ها شکست‌ناپذیر نیستیم... ما مشکلات زیادی داریم... و از همه مهم‌تر ادوات و تجهیزات سابق را نداریم. این دیدگاه در خاورمیانه و شرق اروپا وجود دارد که ما به اندازه کافی قوی نیستیم.» وی درباره لابی‌های رژیم اسرائیل هم گفت: «لابی اسرائیل به هدفی رسید که از سال‌ها پیش به دنبال آن بود. اینکه حمایت بی‌چون و چرای دولت امریکا را در هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، داشته باشد. او می‌داند که این شرایط پایدار نیست، اما می‌داند که اکنون این کنترل را دارد. در نتیجه او می‌خواهد از این فرصت استفاده کند.»

شبکه خبری الجزیره نوشت: «در روزهای اخیر، بسیاری از مقامات امریکایی از جمله آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا مدعی تلاش‌های واشینگتن برای تنش‌زدایی در منطقه شده‌اند. اما از نظر نظامی، در حال مشاهده جابه‌جایی هرچه بیشتر نیروها و دارایی‌های نظامی امریکا در منطقه هستیم. شرایط بسیار دشواری است و وزارت دفاع امریکا باید محتاطانه عمل کند. حتی به اذعان پنتاگون نیز اعزام این حجم نیروی جدید به منطقه، می‌تواند نتیجه معکوس داشته و در جهت تلاش برای افزایش تنش‌ها در منطقه تلقی شود.»

منبع : جوان

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار