| کد مطلب: ۱۱۳۱۵۴۴
لینک کوتاه کپی شد

هادی طحان نظیف:

تعطیلی شنبه‌ها تایید نشد

هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، گفت: همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس از نظر قانونی و کارشناسی هیچ منعی ندارد.

تعطیلی شنبه‌ها تایید نشد

به گزارش آرمان ملی آنلاین، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (شنبه ۱۳ مرداد ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: در ابتدا شهادت مهمان عزیزمان، شهید اسماعیل هنیه و محافظ ایشان را تسلیت می‌گویم و این اقدام ددمنشانه دشمن را محکوم می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بررسی طرح‌ها و لوایح مصوب در شورای نگهبان، گفت: طرح حمایت از مالکیت صنعتی چند بار در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان بود و در ماه‌های اخیر اصلاحات آن به تأیید شورای نگهبان رسید.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح اصلاح آئین‌نامه داخلی مجلس برای تعیین حداقل و حداکثر اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس را اخیراً دریافت کردیم که از نظر شورای نگهبان تفویض اختیار تعیین اعضای کمیسیون‌ها به یک هیئت نیازمند قانون است و مجلس باید این موضوع را اصلاح کند.

طحان نظیف بیان کرد: لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری موسوم به کاهش ساعت اداری کارکنان دولت و افزایش تعطیلات آخر هفته هنوز در مجلس دوازدهم اصلاح نشده است و با اصلاح لایحه مذکور، شورای نگهبان مجدداً آن را بررسی خواهد کرد.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: لایحه موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و جمهوری اندونزی نیز در شورای نگهبان بررسی شد که ایراد شرعی و قانون اساسی داشت و باید مجلس آن را اصلاح کند.

وی ادامه داد: مصوبه مجلس درباره لایحه حمایت از عفاف و حجاب مربوط به اواخر خرداد ماه در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و هنوز مجلس دوازدهم اصلاحات جدیدی درباره این لایحه نداشته است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره لایحه عفاف و حجاب و اینکه اگر مجلس آن را اصلاح نکند آیا از دستورکار خارج می‌شود، اظهار کرد: این لایحه از مجلس قبل چند بار در حال رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان بود، اما هنوز دو ابهام دارد. اگر مصوبه‌ای را برای بررسی اصلاح این موضوع به ما ارائه دهند، بررسی خواهیم کرد. به هر صورت این موضوع در اختیار مجلس شورای اسلامی است.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر احتمال ۷ ساله شدن این دوره شوراهای شهر و روستا، گفت: فعلاً این موضوع در حد رسانه‌ها مطرح است و هنوز طرح و لایحه‌ای در مجلس درباره این موضوع اعلام وصول، بررسی و تصویب نشده است. ما اگر مصوبه‌ای در این مورد دریافت کنیم، اعلام نظر خواهیم کرد.

لایحه عفاف و حجاب در اختیار مجلس شورای اسلامی است

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره لایحه عفاف و حجاب و اینکه اگر مجلس آن را اصلاح نکند آیا از دستورکار خارج می‌شود، اظهار کرد: این لایحه از مجلس قبل چند بار در حال رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان بود، اما هنوز دو ابهام دارد. اگر مصوبه‌ای را برای بررسی اصلاح این موضوع به ما ارائه دهند، بررسی خواهیم کرد. به هر صورت این موضوع در اختیار مجلس شورای اسلامی است.

وی درباره انتشار اخباری مبنی بر احتمال ۷ ساله شدن این دوره شوراهای شهر و روستا، گفت: فعلاً این موضوع در حد رسانه‌ها مطرح است و هنوز طرح و لایحه‌ای در مجلس درباره این موضوع اعلام وصول، بررسی و تصویب نشده است. ما اگر مصوبه‌ای در این مورد دریافت کنیم، اعلام نظر خواهیم کرد.

موفقیت دولت را موفقیت خود و نظام می‌دانیم

طحان نظیف درباره حمایت از دولت چهاردهم، گفت: ما سعی کردیم با همه دولت‌ها تعامل داشته و همکاری کنیم. ما نسبت به مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت هر سوال و نکته‌ای باشد، نظرات آن را مورد توجه قرار داده و خواهیم داد. همان طور که رهبری فرمودند موفقیت دولت را موفقیت خود و نظام می‌دانیم. ما در همان ابتدا با رئیس‌جمهور جلسه خوبی داشتیم و امیدواریم افرادی به عنوان اعضای کابینه معرفی و انتخاب شوند که در راستای تعامل قوا گام بردارند.

مصوبه افزایش تعطیلات آخر هفته دو ایراد شرعی داشت

وی درباره مصوبه افزایش تعطیلات آخر هفته، گفت: ما نسبت به این مصوبه دو ایراد شرعی گرفتیم و یک ایراد هم هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گرفته است. موضوع الان در اختیار مجلس است و می‌توانند آن را اصلاح کنند و به ما ارائه دهند. یکی از ایرادات در خصوص روز تعطیل و دیگری درباره قراردادهای خصوصی افراد است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه در صورت تمایل افراد امکان اعلام دلایل رد صلاحیت فرد وجود دارد، تأکید کرد: این کار نیاز به مجوز قانونی دارد.

طحان نظیف درباره بحث سه ساله شدن یا ۷ ساله شدن انتخابات شوراهای شهر و روستا، گفت: بر اساس قانون انتخابات و از سال‌های قبل این مصوبه تصویب شده بود که انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا با هم برگزار شود.

وی بیان کرد: با توجه به شهادت رئیس جمهور و برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را به تصویب رساند تا دوره ۴ ساله فعلی شوراها حفظ شود و دوره بعدی را سه ساله کرد تا در پایان دوره ریاست جمهوری، انتخابات شوراها نیز برگزار شود و اگر مجلس بخواهد این وضعیت باز هم تغییر کند، باید یک مصوبه دیگر داشته باشد.

طحان نظیف درباره راهکار جلوگیری از ثبت نام کاندیداهای پوششی در انتخابات، گفت: این موضوع مستلزم بهره‌گیری از علم پیش‌گویی است که ما نداریم. ما از نیات افراد اطلاع نداریم و ممکن است فردی تا آخر بماند یا آنکه با نامزدهای دیگر ائتلاف کند یا بداند که اقبال ندارد و کناره‌گیری کند. اگر نمایندگان مجلس قانون را در این باره اصلاح کنند، باید بدانیم راهکار مجلس چیست و بعد درباره آن اعلام نظر کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان پذیرش عضویت زنان در شورای نگهبان، گفت: از جهت قانون منعی در این زمینه وجود ندارد و از جهت اجرایی این موضوع در اختیار رئیس قوه قضائیه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره امکان برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی در سال‌های آینده، گفت: همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و مجلس از نظر قانونی هیچ منعی ندارد. از نظر کارشناسی نیز در هر دو صورت یعنی برگزاری همزمان دو انتخابات یا برگزاری جداگانه این دو انتخابات منعی از لحاظ قانونی وجود ندارد.

شورای نگهبان یار کمکی هیچکس نیست

طحان نظیف در پاسخ به انتقاداتی که به شورای نگهبان وارد شد مبنی بر اینکه فردی را در یک انتخابات ردصلاحیت کرد و همان فرد رئیس‌جمهور کشورمان شد، تصریح کرد: بله این انتقادات را شنیدم و دیدم که حتی برخی نیز می‌گفتند که این‌ها زیر کولر تصمیم می‌گیرند؛ حال ما چه زیر کولر تصمیم بگیریم چه کولر را خاموش کنیم، باید یاد بگیرند که انتخابات رقابت و مشارکت مردم است و شورای نگهبان یار کمکی هیچکس نیست و با سرزنش و تمجید هیچ فرد و نهادی تصمیم نمی‌گیرد. هر کس می‌تواند نظری داشته باشد. در این انتخابات از همه جریان‌های سیاسی حضور داشتند و مهم رأی و نظر مردم است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در شرایط فقدان رئیس‌جمهور، انتخابات باید ظرف ۵۰ روز انجام می‌شد و ما همه هماهنگی‌ها را باید در ۵۰ روز انجام می‌دادیم و همه دیدند که انتخابات ما به واسطه قانون اساسی ما که هیچ بن‌بستی ندارد، به خوبی برگزار شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مؤلفه‌های رجل سیاسی از نظر شورای نگهبان، گفت: درباره تعیین و تشخیص رجل سیاسی و مذهبی مبنای کار، قانون اساسی و مصوبه شورای نگهبان است.

آخرین مصوبات دریافتی از دولت سیزدهم را بررسی کردیم

طحان نظیف در خصوص ۱۲ اساسنامه دریافتی از دولت، گفت: آخرین مصوبات دریافتی از دولت سیزدهم را در جلسه شورای نگهبان بررسی کردیم که اولین اساسنامه، اساسنامه ملی زمین و مسکن بود که برخلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: از دیگر مصوبات دولت سیزدهم، اساسنامه صندوق توسعه شهری و روستایی و اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور بود که خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف ادامه داد: اساسنامه پست بانک نیز در جلسه شورای نگهبان بررسی شد و این مصوبه خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

اساسنامه بنیاد فرهنگی هنری رودکی خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد

وی افزود: همچنین اساسنامه بنیاد فرهنگی هنری رودکی هم با بررسی‌هایی که ما انجام دادیم، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و فقط ۲ تذکر را برای اعمال در نسخه نهایی داشتیم که ان‌شاءالله بعد از اعمال این نکات اعلام خواهد شد.

طحان نظیف گفت: اصلاح ماده (۱۵) اساسنامه شرکت سهامی مادر تخصصی مدیریت ساخت و تهیه کالای آب و برق و تبصره آن هم مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: اساسنامه بعدی اصلاح اساسنامه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است که این مصوبه هم خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: اساسنامه سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی انزلی هم با بررسی‌های صورت‌گرفته خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اساسنامه سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری پارک فناوری پردیس نیز ۲ بار رفت‌وآمد داشت و در مرحله اول اشکالاتی و ابهاماتی نسبت به آن مصوبه داشتیم که با اصلاحاتی که دولت انجام داد، این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

 

 

 

منبع : مهر

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار