| کد مطلب: ۱۱۳۱۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد

اسماعیل هنیه که بود؟

«اسماعیل هنیه» ملقب به «ابوالعبد» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) که بامداد امروز در محل اقامت خود در تهران به شهادت رسید، از رهبران محبوب مقاومت بود که پس از عملیات طوفان الاقصی به چهره‌ای شناخته‌شده‌تر در سطح جهان تبدیل شد و رژیم صهیونیستی او را در لیست ترور قرار داده بود.

اسماعیل هنیه که بود؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی  حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در تهران حضور داشت، پس از برگزاری این مراسم و در بامداد ۱۰ مرداد ماه ۱۴۰۳ در محل اقامت خود ترور شد و به شهادت رسید.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هنیه و یکی از محافظان او در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آن‌ها در تهران به شهادت رسیدند.

اسماعیل عبدالسلام هنیه در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه الشاطی غزه به دنیا آمد. او در دانشگاه اسلامی غزه تحصیل کرد و با مدرک لیسانس در رشته ادبیات عربی در سال ۱۹۸۷ فارغ‌التحصیل شد.

هنیه در سال ۱۹۹۷ به ریاست دفتر حماس منصوب، در انتخابات فلسطین در سال ۲۰۰۶ پیروز و دهمین نخست‌وزیر فلسطین شد. او تا سال ۲۰۰۷ در این سمت بود.

هنیه که تقریبا همزمان با آغاز انتفاضه اول فارغ‌التحصیل شد، در تظاهرات انتفاضه اول شرکت کرد و توسط دادگاه نظامی رژیم صهیونیستی به زندان محکوم شد. در سال ۱۹۸۹ به مدت سه سال زندانی و پس از آزادی، در سال ۱۹۹۲، مقامات نظامی صهیونیست او را همراه با «عبدالعزیز الرنتیسی» و «محمود الزهار» و ۴۰۰ فعال دیگر از رهبران ارشد حماس به لبنان تبعید کردند.

این فعالان بیش از یک سال در «مرج الظهور» جنوب لبنان ماندند، جایی که به گفته بی‌بی‌سی «حماس در معرض رسانه‌های بی‌سابقه‌ای قرار گرفت و در سراسر جهان شناخته شد».

اسماعیل هنیه یک سال بعد به غزه بازگشت و به ریاست دانشگاه اسلامی منصوب شد.

رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۳ نیز برای ترور هنیه اقدام کرد اما شکست خورد.

در جریان حملات رژیم صهیونیستی به غزه سه نفر از پسران و سه نوه او در حمله هوایی ۱۰ آوریل ۲۰۲۴ به شهادت رسیدند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار