| کد مطلب: ۱۱۳۱۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد

چه کسی اسماعیل هنیه را ترور کرد؟

اسماعیل هنیه که برای مراسم تحلیف رئیس دولت چهاردهم به ایران آمده بود، بر اثر اصابت یک پرتابه به محل اقامتش در شمال تهران، شهید شد. پس از این حمله، گمانه زنی‌ها در خصوص عوامل پشت پرده این ترور آغاز شد. در ساعات ابتدایی، تحلیلگران بیشترین احتمال را برای این ترور متوجه اسرائیل دانستند اما رژیم صهیونیستی، هنوز مسئولیت این حمله را نپذیرفته و سیاست ابهام برانگیز «نه تایید- نه تکذیب» را اتخاذ کرده است.

چه کسی اسماعیل هنیه را ترور کرد؟

به گزارش آرمان ملی  آنلاین، بر همین اساس اسکای نیوز اعلام کرد دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از وزرای این رژیم خواسته تا به ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس واکنشی نشان ندهند. ارتش رژیم صهیونیستی اما درباره ترور هنیه به CNN گفت: ما در مورد گزارش رسانه های خارجی اظهارنظر نمی‌کنیم.

علی‌رغم عدم پذیرش مسئولیت این ترور توسط اسرائیل، شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد بازیگردان این تروربا احتمال بسیار زیاد رژیم صهیونیستی است. مهم‌ترین راهنما در پیدا کردن عوامل یک ترور، شناسایی انگیزه‌های عوامل احتمالی آن است. به این صورت که هر عاملی دارای انگیزه بیشتری برای ترور باشد، احتمال مقصر بودنش نیز بیشتر خواهد بود. اما انگیزه‌های اسرائیل برای ترور هنیه چه بود؟

با روی کار آمدن پزشکیان در ایران، امیدها برای توافق با غرب جوانه زده بود. اسرائیل که بیش از هر چیز موجودیت خود را از طریق راهبرد امنیتی سازی ایران دنبال می‌کند، می‌داند که توافق ایران با غرب بزرگترین ضربه را به پروژه امنیتی سازی ایران خواهد زد و تصویر ایران را از یک کشور تنش‌زا، به یک کشور خواهان صلح تغییر خواهد داد. با تغییر این تصویر، کمک‌های غرب به اسرائیل نیز کاهش خواهد یافت. برای بررسی این احتمال لازم است که بدانیم اسماعیل هنییه پس از 7 اکتبر در قطر ساکن بود و در طول ماه‌های گذشته نیز بارها به ایران سفر کرده بود. پیش از آن هم به ترکیه، روسیه و الجزایر. اما ترور او در تهران، بعد از آن رخ داد که آمریکا آمادگی برای توافق با دولت جدید را اعلام کرده بود. بنابراین با احتمال بسیار زیاد یکی از اهداف اصلی ترور هنیه، از بین بردن توافق آمریکا با ایران بود.

انگیزه مهم بعدی ماجرای 7 اکتبر و اتفاقات پس از آن است. نتانیاهو که در سیاست داخلی و تشکیل کابینه شکست خورده و با اعتراضات مردمی گسترده روبرو شده بود، دیر یا زود به ناچار از قدرت کنار زده می‌شد و برای جلوگیری از این امر نیاز به یک درگیری خارجی داشت. اسناد منتشر شده نشان می‌دهد تیم امنیتی رژیم صهیونستی از تحرکات 7 اکتبر قبل از وقوع اطلاع داشته اما هیچ اقدامی برای ممانعت از این حمله نکرده است. تمایل به گسترش جنگ در سایر کشورها نظیر لبنان و ایران از سوی اسرائیل، مهر تایید دیگری است که بیانگر عدم تمایل نتانیاهو برای اتمام جنگ است زیرا می‌داند پس از آن، از سپهر سیاسی اسرائیل حذف خواهد شد. این احتمال هنگامی به قطعیت نزدیک‌تر می‌شود که بدانیم مسئول اصلی حماس در مذاکرات آتش‌بس، اسماعیل هنیه بود و ترور او باعث بسته شدن کامل درهای مذاکره صلح‌آمیز و ادامه جنگ خواهد شد.

واکنش وزیر میراث اسرائیل به شهادت اسماعیل هنیه نیز این نکته را تایید می‌کند. او در سخنانی گفته است که مرگ هنیه جهان را کمی بهتر می‌کند و این راه درستی برای پاکسازی جهان است. دیگر خبری ازتوافق‌های تسلیم ساختگی نیست.

حمایت آمریکا از اسرائیل پس از این ترور نیز تلحویحا به معنای پذیرش نقش اسرائیل در این ترور است. وزارت دفاع آمریکا  در پی اقدامات تروریستی دیشب و بامداد امروز رژیم صهیونیستی در بیروت و تهران، ضمن حمایت از اقدامات رژیم صهیونیستی از تلاش برای کاهش تنش ها خبر داد. به گزارش الجزیره، لوید آستین وزیر دفاع امریکا تصریح کرد اگر اسرائیل مورد حمله قرار گیرد، به دفاع از آن کمک خواهیم کرد.

با جمع‌آوری شواهد موجود، اسرائیل بیش از هر مظنون دیگری تحت اتهام قرار دارد و عملا می‌توان گفت با توجه به نوع ترور و شباهت آن با سوابق ترورهای پیشین این رژیم جعلی، این اقدام غیرقانونی که خارج از تمام چهارچوب‌های قوانین بین‌المللی است، کار هیچ جرثومه فساد دیگری نمی‌تواند باشد جز اسرائیل.

منبع : اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار