| کد مطلب: ۱۱۳۰۶۲۳
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی دولت اصلاحات: نقد‌ها به سن عارف به جا است، اما تجربه ایشان مهم است

عبدالله رمضان زاده بیان کرد: «انتخاب دکتر عارف به عنوان معاون اول از دید من انتخاب مناسبی بود. گرچه قطعا گزینه‌های دیگری هم وجود داشته است. برای تحلیل این انتخاب، اول باید چارچوب فکری دکتر پزشکیان را در نظر بگیریم که بنا را بر مصالحه و وفاق ملی و آشتی گذاشته اند؛ بنابراین باید شخصی را انتخاب می‌کردند که نه تنها تعارض ایجاد نمی‌کند، بلکه توانایی حل تعارض‌ها را هم دارد.

سخنگوی دولت اصلاحات:  نقد‌ها به سن  عارف به جا است، اما تجربه ایشان مهم است

سخنگوی دولت اصلاحات اظهار داشت:‌ مهم‌ترین موضوع و چالشی که از دولت قبلی به آقای پزشکیان رسیده، مسئله معیشت مردم است. افزون بر این، مسئله ناترازی‌ها و مشکلات زیرساختی در اقتصاد کشور وجود دارد. وضعیت تورم و سرمایه‌گذاری در کشور را نیز می‌توان از بدترین شرایطی دانست که در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم. همچنین اعتماد عمومی به دولت کاهش یافته و این به این معناست که سرمایه اجتماعی خود را از دست داده‌ایم. اکنون ما در اوج تحریم‌هایی قرار داریم که از ابتدای انقلاب تا کنون تجربه کرده‌ایم. با توجه به همه این موارد، معتقدم اولویت آقای پزشکیان باید حل مسائل معیشتی مردم و رفع تورم باشد. بخش عمده‌ای از این مشکلات به تحریم‌ها مرتبط است؛ بنابراین باید فکری برای سیاست خارجی و تعامل با قدرت‌های بزرگ دنیا کنیم، تا بتوانیم توان کافی برای بهبود وضع اقتصادی مردم فراهم کنیم.

عبدالله رمضان زاده گفت: یک مشکل دیگر، وضعیت انرژی در کشور است. تعطیلی‌های اخیر نشان داد که کشور در اوج بحران کمبود انرژی قرار دارد، بخش عمده این مشکل نیز از طریق حل مسائل سیاست خارجی قابل چاره اندیشی است. بحران در حوزه سیاست خارجی، منشاء اصلی مشکلات اقتصادی مردم است. پس در نهایت، مهمترین اولویت دولت چهاردهم باید تعامل با کشور‌های مختلف برای حل مشکلات سیاست خارجی باشد. چارچوب‌های سیاست خارجی ما باید مبتنی بر رویکرد تعاملی و برقراری ارتباط با دنیا باشد و هر نوع ماجراجویی در حوزه سیاست خارجی کشور باید متوقف شود. اگر قصد داریم شاهد بهبود وضعیت معیشت مردم باشیم باید دور هر نوع رفتار خارج از استاندارد‌های دیپلماسی تعاملی را خط بکشیم.»

عارف استعداد بالایی در حل تعارضات دارد

وی افزود: انتخاب دکتر عارف به عنوان معاون اول از دید من انتخاب مناسبی بود. گرچه قطعا گزینه‌های دیگری هم وجود داشته است. برای تحلیل این انتخاب، اول باید چارچوب فکری دکتر پزشکیان را در نظر بگیریم که بنا را بر مصالحه و وفاق ملی و آشتی گذاشته اند؛ بنابراین باید شخصی را انتخاب می‌کردند که نه تنها تعارض ایجاد نمی‌کند، بلکه توانایی حل تعارض‌ها را هم دارد. از طرفی هم آقای پزشکیان، میانه خوبی با بیان اعداد و ارقام ندارند و نیازمند شخصی بودند که اعداد و ارقام و شاخص‌های مختلف اقتصادی را به شکل روشن و شفاف برای مردم توضیح دهد، دکتر عارف به علت رشته تخصصی خود که ریاضی است و سال‌ها مدیریت در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و استعداد بالایی که دارد، در این زمینه‌ها می‌تواند همراه خوبی برای ریاست جمهوری باشد. دو شاخص برای معاون اولی در ذهن من بود که یکی توانایی حل تعارض و شخصیت مناسب برای آشتی ملی و دیگری توانایی درک مسائل اقتصادی و اعداد و ارقام بود. دکتر عارف در کنار شخصیت مناسبی که دارند، این توانمندی‌ها را هم دارند.

رمضان زاده بیان کرد: البته شائبه‌هایی هم درباره فرزند ایشان وجود داشت. اولین شخصی که با آقای دکتر عارف درباره فعالیت‌های اقتصادی پسر ایشان صحبت کرد من بودم. آقای دکتر عارف ضمن پذیرش این نکته که نباید چنین اقداماتی انجام شود، به خود من ماموریت دادند با پسرشان صحبت کرده و مسئله را حل و فصل کنیم و درواقع شخصیت دکتر عارف بسیار پذیرنده است.

نقد‌ها به سن و سال عارف به جا است، اما تجربه ایشان مهم است

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: آقای دکتر پزشکیان، صراحتا گفته اند که مایل نیستند تنوع در کشور ادامه پیدا کند و این سیاست کلی ایشان در بخش سیاست داخلی است و فکر می‌کنم که بخش زیادی از نخبگان و افراد طراز اول جامعه نیز با این اعتقاد دکتر پزشکیان همفکر هستند و نمی‌خواهند فضای کشور رادیکال شود بنابراین گزینه‌هایی مدنظر آقای پزشکیان و مورد قبول ایشان خواهد بود که بتوانند چارچوب وفاق و آشتی ملی را تضمین کنند. این موضوعی است که از آقایان خاتمی و ناطق نوری تا حدادعادل نیز به دنبالش هستند. طیفی که احتمالا وزاری آقای پزشکیان خواهند بود. در حد طراز نیرو‌های میانه روی هر دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا خواهند بود. به هر حال بخشی از جناح اصلاح طلب نیز به آقای پزشکیان رای داده اند.

وی افزود: عنوان کرد: برخی در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی به سن و سال آقای عارف نقد دارند و می‌گویند بهتر بود شخصی کم سن و سال‌تر برای این پست انتخاب می‌شد، اتفاقاً اصل و پایه این نقد اشتباه نیست و حتی نقد درستی است. خود من، پیشتر تاکید کرده بودم که بهتر است جوانگرایی در دولت رخ دهد و نیرو‌های جوان‌تر سکان هدایت و امور اجرایی کشور را در دست بگیرند. اما، تصور می‌کنم در شرایطی که آقای پزشکیان قرار گرفته اند، چالشی جدی پیش رو دارند که باید حتما روی مسئله وفاق نیرو‌ها متمرکز شوند و در این مسیر نیز شخصی مثل آقای عارف می‌تواند کدخدامنشانه عمل کرده و تجربه بالایی دارند که می‌توانند تعارضات را به حداقل برساند. ضمن این که آقای عارف شخصیت محترمی نزد احزاب گوناگون است. طبعا اگر اختلافات سیاسی تا این حد شدید نبود باید از نیرو‌های جوان‌تری استفاده می‌شد.

 

منبع : فرارو

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار