| کد مطلب: ۱۱۲۷۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد

سمت آذری‌جهرمی و عراقچی در دولت پزشکیان مشخص شد؟

بر اساس خبرهای واصله سیدعباس عراقچی، سرتیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات برجام و همچنین معاون سیاسی سابق وزارت امورخارجه به عنوان وزیر خارجه دولت چهاردهم به مجلس معرفی خواهد شد.

سمت آذری‌جهرمی و عراقچی در دولت پزشکیان مشخص شد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ چهاردهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری نیز به پایان رسید و مسعود پزشکیان با برخورداری از بیشترین آرای کسب‌شده به عنوان نهمین رئیس‌جمهور ایران راهی پاستور شد. به دلیل وضعیت خاص این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری و کوتاه بودن زمان برگزاری انتخابات تا زمان برگزاری مراسم‌های تنفیذ و تحلیف، گفته می‌شود پزشکیان کار خود را با وزرای فعلی دولت رئیسی ادامه خواهد داد.

 ظاهراً جلسات بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی زودتر از نیمه شهریورماه تشکیل نخواهد شد اما به دلیل حساسیت عملکرد برخی از وزارتخانه‌ها به نظر می‌رسد پزشکیان درصدد باشد برای این وزارتخانه‌ها سرپرستی همسو با سیاست‌های خود تعیین کند. این تحلیل وجود دارد که وزارتخانه‌های کشور و خارجه از جمله این وزارتخانه‌ها باشند.

بر اساس خبرهای واصله سیدعباس عراقچی، سرتیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات برجام و همچنین معاون سیاسی سابق وزارت امورخارجه به عنوان وزیر خارجه دولت چهاردهم به مجلس معرفی خواهد شد.

در همین زمینه از مصطفی پورمحمدی و رضا صالحی‌امیری به عنوان گزینه‌های محتمل پزشکیان برای وزارت کشور نام برده می‌شود.

گفته می‌شود محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر جوان دولت روحانی، که از جمله نخستین چهره‌هایی بود که در حمایت از پزشکیان به میدان آمد، نیز یکی از گزینه‌های رئیس دولت چهاردهم برای پست معاون اولی خواهد بود. البته در جبهه اصلاحات از افرادی چون غلامحسین کرباسچی و همچنین آذر منصوری برای این پست نام برده می‌شود.

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و امور دارایی پیشین و همچنین اسحاق جهانگیری نیز دیگر گزینه‌های مطروحه هستند. گفته می‌شود از میان تمامی نام‌های ذکرشده شانس طیب‌نیا به سبب وضعیت فعلی کشور و نیاز رئیس‌جمهور برای تمرکز بر مشکلات اقتصادی مردم، بیش از گزینه‌های دیگر است.

 

جالب است برخلاف آنچه درباره غرب‌گرا بودن دولت جدید- به دلیل حضور برخی از چهره‌ها- مطرح شده است به نظر می‌رسد سیاست اصلی دولت چهاردهم ارتباط بیشتر با کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس باشد؛ این‌طور گفته می‌شود که به خاطر شرایط منطقه به احتمال فراوان نخستین سفر پزشکیان به کشور عربستان یا یکی دیگر از کشورهای این منطقه خواهد بود. گفت‌وگو با مقامات سعودی درباره سیاست عربستان برای برقراری ارتباط با اسرائیل از جمله محورهای این سفر است که در کنار ارتقای مناسبات با پادشاهی سعودی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و پرنفوذترین کشورهای جهان اسلام و منطقه از جمله دیگر دلایل پزشکیان برای سفر به ریاض است.

شایان ذکر است بر اساس آنچه علیرضا سلیمی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس، بیان کرده است مراسم تحلیف مسعود پزشکیان طی روزهای 12 تا 15 مردادماه برگزار خواهد شد و دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم و مراسم تنفیذ رئیس دولت چهاردهم بر آن هستند که میزبان مقامات عالی‌رتبه بسیاری از کشورها از جمله همسایگان جنوبی کشورمان باشند.

 

منبع : تجارت نیوز

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار