| کد مطلب: ۱۱۲۷۲۸۸
لینک کوتاه کپی شد

شغل احتمالی آذری جهرمی و طیب‌نیا در دولت/ ظریف معاون اول خواهد شد؟

آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب کابینه پزشکیان بدین شرح است:

شغل احتمالی آذری جهرمی و طیب‌نیا در دولت/ ظریف معاون اول خواهد شد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، پیگیری‌ها نشان می‌دهد، هنوز تصمیمی قطعی در خصوص حضور افرادی خاص در کابینه اتخاذ نشده و هر آنچه مطرح می‌شود بیشتر تحلیل و احتمالات است.

البته حضور چهره‌هایی چون، علی طیب‌نیا به عنوان سرتیم اقتصادی، محمد‌جواد ظریف، به عنوان سر تیم سیاست خارجی و احتمالا محمد جواد آذری‌جهرمی، سرتیم ارتباطات و امور فناورانه در ترکیب کابینه آینده محتمل به نظر می‌رسد.

در واقع دولت تلاش خواهد کرد ترکیب اقتصادی کابینه و انتخاب وزرای اقتصاد، کار، صنعت، رییس‌کل بانک‌مرکزی، رییس سازمان برنامه و بودجه و... با مشورت و هماهنگی طیب‌نیا، ترکیب وزرا و مدیرانی که به نوعی به حوزه ارتباطات و فناوری مرتبطند با هماهنگی آذری‌جهرمی و مدیران مرتبط با دیپلماسی مانند رییس سازمان انرژی‌اتمی، وزیر خارجه و... با هماهنگی ظریف تعیین شوند.

از سوی دیگر، مدیران حوزه‌های علمی و فرهنگی نیز با هماهنگی صالحی‌امیری انتخاب خواهند شد. از این منظر بسیاری از تحلیلگران، کابینه آینده را کابینه‌ای فدرالی با چند گلوگاه اصلی ارزیابی می‌کنند که راهبری‌های کلان کابینه را به دست می‌گیرند.

اما ارزیابی‌های میدانی نشان می‌دهد، دولت چهاردهم و کابینه مسعود پزشکیان برای سیاست‌گذاری و دستیابی به یک الگوی اجرایی، به دنبال اجماع نخبگانی در هر حوزه است. مدیران فدرالی قرار است این اجماع نخبگانی را در حوزه‌های کلان اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، دیپلماسی، فرهنگی و... ایجاد کرده و مدیران دولت مبتنی بر آن انتخاب شوند. در واقع دولت چهاردهم به دنبال دستیابی به یک الگوی رشد مبتنی بر اسناد بالادستی مانند برنامه هفتم هستند. الگویی که مورد اجماع نخبگان قرار گیرد و بعد مدیران و وزرای مناسب برای اجرای آن تعیین شوند.

برای دست یازیدن به پست‌های اقتصادی یکی از نام‌های جدی پس از علی طیب‌نیا، ستاری‌فر است. نام ستاری‌فر برای برخی پست‌های کلیدی مانند ریاست بر سازمان برنامه و بودجه شنیده می‌شود.

روایت‌هایی هم وجود دارد که ممکن است، طیب‌نیا خود شخصا سکان هدایت سازمان برنامه و بودجه را به دست بگیرد. در آن صورت احتمال دارد که ستاری‌فر برای سایر پست‌های اقتصادی کابینه نامزد شود. ناصر همتی چهره دیگری است که در برخی محافل نام او حول و حوش کابینه شنیده می‌شود.

طیب نیا جدا از پست‌های اقتصادی، نامزدی بالقوه برای کسب کرسی معاون اولی دولت چهاردهم محسوب می‌شود. چهره‌ای که می‌تواند از جایگاه رفیع‌تری وظیفه تنظیم مناسبات اقتصادی کابینه را به عهده بگیرد. یکی دیگر از نام‌های مهم در کابینه، محمد جواد ظریف است که قرار است در تعیین مسیر حوزه سیاست خارجی دولت چهاردهم نقش اساسی را ایفا کند. نام ظریف جدا از پست وزارت خارجه برای تصدی عنوان معاون اولی هم شنیده می‌شود.

در کنار ظریف برخی رسانه‌ها از عباس عراقچی برای کسب پست وزارت امور خارجه نام می‌برند که پیگیری‌های اعتماد نشان می‌دهد، چندان محتمل نیست.

منبع : اعتماد

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار