| کد مطلب: ۱۱۲۶۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد

فیلسوف مشهور ایران کنار پزشکیان ایستاد/حمایت اساتید دانشگاه از کاندیدای اصلاح طلبان و اعتدالیون

جمعی از اساتید دانشگاه تبریز با انتشار بیانیه حمایت خود را از کاندیداتوری مسعود پزشکیان اعلام کردند.

فیلسوف مشهور ایران کنار پزشکیان ایستاد/حمایت اساتید دانشگاه از کاندیدای اصلاح طلبان و اعتدالیون

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ این بیانیه به شرح زیر است :

بسمه تعالی

با عنایت به اینکه فرزند خلف آذربایجان و نماینده محترم مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری اعلام نامزدی نموده اند، به دلیل سابقه بارز ایشان در عدالتخواهی، پاکدستی، تخصص گرایی، صراحت گفتار و شفافیت، آرمانخواهی و اصلاح طلبی، از ایشان اعلام حمایت نموده و از مردم شریف ایران و علیالخصوص آذربایجان دعوت مینماییم در انتخابات پیشرو مشارکت نموده و با رای به ایشان گامی در راستای بهبود اوضاع اقتصادی، معیشتی، سیاسی و فرهنگی بردارند. همچنین از آقای دکتر پزشکیان تقاضا داریم متعهد گردند درصورت پیروزی در انتخابات، مجدانه پیگیر تحقق مطالبات به حق زیر باشند:

۱- حفظ کرامت انسانی و بهبود معیشت مردم با رفع سایه ی تحریم‌های ظالمانه، مهار تورم، اصلاح و چرخش نظام اقتصادی از اقتصاد دستوری به اقتصاد آزاد.

۲- بازگشت به آرمان‌های انقلاب اسلامی (استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی) با تاکید بر اجرای بدون تنازل قانون اساسی و جلوگیری از اقدامات فرا قانونی برای رفع تبعیض‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و جنسیتی.

۳- اصلاح نظام آموزشی با ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی برای دانش آموزان اقصی نقاط کشور و کوتاه کردن دست سودجویان از فرآیند نخبه گزینی.

۴- فراهم نمودن امکان دسترسی عمومی به نظام سلامت رایگان با پوشش بیمه‌ی همگانی.

۵- اجرای اصول معطل مانده قانون اساسی از جمله اصول ۱۵ و ۱۹، به منظور تحقق عدالت.

۶- حمایت جدی از گسترش سازمانهای مردم نهاد، تشکل‌های صنفی، رسانه‌ها و دسترسی به اینترنت پرسرعت برای کمک به برقراری شفافیت، عدالت، جلوگیری از ظلم به مردم، حفظ محیط زیست و مقابله با فساد.

۷- اهتمام ویژه برای احیای دریاچه ارومیه برای اجتناب از فاجعه‌ی انسانی و زیست محیطی خشک شدن بزرگترین تالاب داخلی کشور و نیز اقدامات جدی جهت مهار آلودگی رود ارس و نابودی جنگل های قرهداغ.

۸- تاسیس شرکت مس آذربایجان و تکمیل زنجیره تولید و ایجاد صنایع پایین دستی مس سونگون به منظور توسعه اقتصادی و ممانعت از خروج سرمایه‌های اقتصادی منطقه.

۹- بهره‌برداری از پتانسیل منطقه‌ای (همجواری با کشورهای ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان، نزدیکی به اروپا) برای شکوفایی اجتماعی و اقتصادی از طریق فعال نمودن ترانزیت کالا و فراهم نمودن مراودات اقتصادی آزاد با همسایگان.

۱۰- اهتمام جدی در تحقق سیاست توسعه متوازن و پایدار از طریق تمرکززدایی و توجه ویژه به مناطق پیرامونی.

۱۱- صیانت از استقلال دانشگاه‌ها و رعایت اصل شایسته‌سالاری در برنامه ریزی و مدیریت آموزش عالی و تلاش ویژه برای حفظ و نگهداشت نخبگان در کشور.

لیست اعضای هیات علمی دانشگاه تبریز که از بیانیه فوق حمایت نموده‌اند در ایلنا محفوظ است.

داوری اردکانی از پزشکیان حمایت کرد

همچنین، بنابر روایت مهر، رضا داوری اردکانی عضو پیوسته فرهنگستان علوم و رئیس پیشین این فرهنگستان و فیلسوف شهیر ایرانی طی بیانیه‌ای از مسعود پزشکیان حمایت کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

به نام خداوند جان و خرد

انتخابات روز جمعه ۱۵ تیرماه را با هیچ انتخاباتی قیاس نباید کرد. این انتخابات می‌تواند چیزی ورای رأی دادن به این یا آن نامزد یا به فلان رسم و شیوه سیاسی باشد؛ بلکه انتخاب میان بودن و نبودن ایران است. اکنون رأی می‌دهیم که آیا ایران بماند و بکوشد بعضی دردهای مهلکی را که دچارش شده است درمان کند یا به راه وخیم‌تر شدن آن دردها و گرفتاری‌ها و افتادن در ورطه‌های خطرناک جنگ و ویرانی برود.

البته به دکتر پزشکیان از این جهت باید رأی داد که او شایستگی‌های بسیار دارد و به آنچه می‌گوید عمل می‌کند. در دوران وزارتش نیز به کارهای مهمی چون توسعه دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی پزشکی و پیشرفت حوزه رادیوداروها و توسعه بیوتکنولوژی (زیست فناوری) اهتمام مؤثر داشته است و اگر به ریاست جمهوری انتخاب شود می‌کوشد با همکاری اهل صلاح و تدبیر و مشورت با صاحبنظران و کارشناسان تا جایی که می‌تواند مشکلات را رفع کند و دردهای کشور را کاهش دهد. اما وجه مهم‌تر قضیه این است که رأی دادن به او رأی دادن به بقای ایران است.

او گرفتار سوداها و اوهام بیهوده‌ای که ایران را به سوی ورطه‌های خطر و تباهی می‌برد، نیست. رأی ندادن در این دور انتخابات را دیگر نمی‌توان مقاومت منفی خواند زیرا نتیجه زودهنگام آن می‌تواند افتادن کشور به راه ستیزه‌ها و کشمکش‌های خطرناک و غفلت از گرفتاری‌ها و مشکلات و دوام پریشانی و فساد باشد.

مردم ایران مسلماً کم و بیش به این نکات توجه دارند و کاری نمی‌کنند که خدای ناکرده فردا در تاریخ بنویسند ایرانیان در سال ۱۴۰۳ چنان به دشمنی با خود و کشور خود برخاستند که گویی رسم و راه دوستی را از یاد برده و گم کرده‌اند. ولی چنین اتفاقی نخواهد افتاد زیرا ایرانیان در تنگناها به کشور خود پشت نمی‌کنند.

ایران می‌ماند و باید بماند تا زخم‌هایی را که در جان و تن خویش دارد التیام بخشد.

رضا داوری اردکانی

 

منبع : ایلنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار