| کد مطلب: ۱۱۲۶۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد

خاتمی: امیدوارم نظام حکمرانی پیام مردم را دریافت کرده باشد/ بازهم به پزشکیان رأی می دهم

سیدمحمد خاتمی ، رئیس دولت اصلاحات گفت: در انتخابات اخیر بیش از ۶٠ درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند که پس از انقلاب این امری بی سابقه بود. این رفتار عملا نشانه نارضایتی مردم از اوضاع و احوالی است که بر جامعه می گذرد و از قهر اکثریت از نظام حکمرانی حکایت می کند. این نارضایتی مختص کسانی نیست که شرکت نکرده اند، بلکه بسیاری از کسانی که شرکت کرده اند نیز ناراضی‌اند و به امید تغییر رأی داده اند.

خاتمی: امیدوارم نظام حکمرانی پیام مردم را دریافت کرده باشد/ بازهم به پزشکیان رأی می دهم

به گزارش آرمان ملی آنلاین،حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در جمع مشاوران خود به میزان مشارکت در انتخابات پرداخت.

 متن کامل سخنان سیدمحمد خاتمی را در ادامه بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

انتخابات اخیر درسها و پیام های روشنی داشت که باید بموقع بررسی و تحلیل شود.

رأی دادن یک حق مسلم شهروندی و رأی دادن و رأی ندادن یک فعل سیاسی است. کسی نمی تواند افراد را بخاطر رأی دادن یا ندادن ملامت کند ولی نکته ها و پیام هائی که در عمل سیاسی یک ملت نهفته است، باید از سوی حکومت و جریانهای سیاسی شناخته شود و مورد توجه قرار گیرد.

در انتخابات اخیر بیش از ۶٠٪‌ مردم در انتخابات شرکت نکردند که پس از انقلاب این امری بی سابقه بود. این رفتار عملا نشانه نارضایتی مردم از اوضاع و احوالی است که بر جامعه می گذرد و از قهر اکثریت از نظام حکمرانی حکایت می کند. این نارضایتی مختص کسانی نیست که شرکت نکرده اند، بلکه بسیاری از کسانی که شرکت کرده اند نیز ناراضی‌اند و به امید تغییر رأی داده اند.

ادای احترام می کنم به همه آنان که خیر وطن و عزّت ملت را می خواهند و در این انتخابات آمدند و یا نیامدند. با همه رنجدیدگان و آسیب دیدگان از وضعیت موجود بخصوص اهالی اندیشه و هنر و دانش، زنان بزرگوار و جوانان عزیز و رنگین‌کمان قومی، مذهبی و فکری ملت ایران و بالاخص اکثریتی که از تنگی معیشت و وجود موانع برای برخورداری از یک زندگی خوب و حتی معمولی رنج می برند و امیدشان به آینده بهتر کمتر می شود احساس همدلی و همدردی دارم.

اما حال با تاکید بر اینکه هیچ گونه جسارتی را نسبت به شخصیت ها و اشخاص در معرض رأی مردم روا نمی دانم عرض می کنم جامعه با دو گونه تفکر و رویکرد مواجه است که در جریان انتخابات اخیر آشکارتر از همیشه در صحنه حضور یافته اند.

تفکر و رویکردی که با جمهوریت مخالفت آشکار دارد و مخالف نظر خود را مردم بحساب نمی آورد، چه رسد به آنکه آنان را شهروندان صاحب حق و حرمت بداند؛ رویکردی که عدالت را در تقسیم فقر تعریف می کند، تحریم‌ها را نعمت می داند و گسترش فقر و فساد فزاینده در جامعه و از میان رفتن سرمایه های مادی و معنوی و انسانی، حاصل آن است و بدون تردید اگر روی کار بیاید بیش از پیش دایره معیشت و امنیت و آرامش مردم و امید به آینده تنگ‌تر و میزان خطرات و تهدیدها نسبت به کشور بیشتر می شود.

در برابر آن تفکر و رویکردی که مخالف است با آنچه گفته شد، رویکردی که همه مردم را با هر گرایش، جنسیت، قومیت و آئین، شهروندان صاحب حق و حاکم بر سرنوشت خود بحساب می آورد. عدالت را تقویت بنیان مادی و معنوی زندگی همه افراد می داند و دغدغه مند حقوق پایمال شده و نیازهای برآورده نشده همه هم وطنان است.

اکثریت قاطع مردم از جمله در انتخابات اخیر رویکرد اول را رد کرده اند و این را چه کسانی که رأی ندادند و چه آنان که به تغییر رأی دادند به خوبی ابراز کردند.

اینک به مرحله دوم انتخابات رسیدیم. منطق، احساس مسئولیت و خیرخواهی نسبت به وطن و هم وطنان ایجاب می کند که همه بیایند و کار ناتمام را تمام کنند، و با غیبت خود سبب نشوند که رویکردی را که نمی خواهند و آن را به زیان ملک و ملت می دانند با رأی اندک به پیروزی برسد.

این گوی و این میدان و این وجدان بیدار مردم رنجدیده تا لااقل از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنند و افقی به سوی آینده بهتر بگشایند.

امیدورام که نظام حکمرانی کشور که قطعاً پیامهای معنادار مردم را در کنش انتخاباتی آنان دریافته است فرصت را مغتنم بشمارد و به مقتضای آن میدان را برای تفکر و رویکردی که خیر و پیشرفت و امنیت کشور را می خواهد و تأمین می کند بازتر کند و موانع را از سر راه تحول و اصلاح امور بردارد.

من باز هم به دکتر پزشکیان که صداقتش را در گفتار و صراحتش را در رفتار بیش از پیش در این انتخابات نشان داد رأی می دهم، و برایش آرزوی توفیق هرچه بیشتر دارم.

خدای بزرگ ایران عزیز و ملت بزرگوار را از این وضعیت خطیر و دشوار به سلامت بگذراند.

 

 

 

منبع : جماران

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار