| کد مطلب: ۱۱۲۶۰۱۱
لینک کوتاه کپی شد

سعید شریعتی: پزشکیان باید در دور دوم انتخابات بر روی آرای خاموش هدف‌گذاری کند

یک فعال سیاسی گفت: آقای پزشکیان در دور اول تلاش نکرد جامعه آرای خاموش را هدف ‌گذاری کند و پیام های روشن، شفاف و دقیقی برای ایجاد انگیزه و امید برای این بخش از جامعه داشته باشد، آرای خاموش حدود ۶۰ درصد می‌شود که آقای پزشکیان نتوانست آن‌ها را به پای صندوق های رأی بکشاند و این بزرگترین مشکل کمپین آقای پزشکیان بود.

 سعید شریعتی: پزشکیان باید در دور دوم انتخابات بر روی آرای خاموش هدف‌گذاری کند

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ سعید شریعتی  درباره دو مرحله‌ای شدن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: این آرا نشان داد تدبیر شورای نگهبان و کلا حکومت برای باز کردن نسبی صحنه انتخابات با تائید آقای پزشکیان به منظور جلب رأی بیشتر نسبت به انتخابات مجلس و ریاست جمهوری در سال‌های ۹۸ ، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ بنا به هر دلیلی به ثمر ننشسته است و مجددا با کاهش مشارکت مواجه هستیم. 

این فعال سیاسی گفت: از ۶۱ میلیون ۴۵۰ هزار نفری که واجد رأی دادن بودند ۲۴ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۱۸۵ نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند. این میزان مشارکت ۴۰ درصدی است که اگر یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۹۵۹ آرای باطله که چیزی حدود ۵ درصد می‌شود را کم کنیم؛ میزان مشارکت موثر در انتخابات ۳۵ درصد است که از انتخابات مجلس ۱۴۰۲ هم کمتر است و این نشان می‌دهد آن تدبیری که از سوی شورای نگهبان صورت گرفته بود که با تنوع بیشتر کاندیداها شاهد مشارکت بیشتری باشیم معطوف به نتیجه نبوده است و این به مسئله معنادار بودن انتخابات از نظر جامعه باز می‌گردد.

وی ادامه داد: از نظر نیروهای سیاسی، معناداری یک انتخابات در رقابتی بودن آن است؛ یعنی احزاب و جریان‌های سیاسی کاندیدایی در انتخابات داشته باشند تا بتوانند شرکت کنند. این دوره هم با تائید یکی از کاندیدای جبهه اصلاحات در کنار ۵ کاندیدای نزدیک به جریان اصولگرایی حضور برای نیروهای سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا انتخابات یک سطح معناداری را پیدا کرد. اما از نظر جامعه فقط رقابتی بودن برای این که گروه‌های سیاسی بتوانند کاندیدا داشته باشند  خیلی محل اثر نیست و توقع آن ها را برآورده نمی کند.

شریعتی افزود: در اصل بخش دیگری از انتخابات؛ بحث اثر گذار بودن نتیجه آن در شیوه اداره کشور است. به نظر می‌رسد با این رأیی که اتفاق افتاد تلقی جامعه این بود که حتی با وجود آقای پزشکیان قرار نیست تغییر ریلی در اداره کشور صورت گیرد.

وی با بیان این که آقای پزشکیان در دور اول تلاش نکرد جامعه آرای خاموش را هدف ‌گذاری کند و پیام های روشن، شفاف و دقیقی برای ایجاد انگیزه و امید برای این بخش از جامعه داشته باشد، اظهار داشت: آرای خاموش حدود ۶۰ درصد می‌شود که آقای پزشکیان نتوانست آن‌ها را به پای صندوق‌های رأی بکشاند و این بزرگترین مشکل کمپین آقای پزشکیان بود. 

شریعتی گفت: در این فرصت کوتاه برای شکل‌گیری کمپین کافی و قدرتمند انتخاباتی به بخش‌های مورد نظر و جامعه هدف پیامش را برساند قابل قبول و توجیه است، همین ۱۰ میلیونی که توانسته در یک فضای سرد و یخ زده مطلق بیاورد خوب است و حرکت آقای پزشکیان قابل تقدیر است اما در دور دوم این اقدامات باید تکمیل شود و پیام‌های روشن ودقیق به همراه برنامه‌های قانع کننده‌ای برای این بخش از جامعه باید داشته باشند که اگر انتخاب شود و در کسوت رئیس جمهور قرار گیرد واقعا فرق می‌کند. این پیام باید به گروه‌هایی که رأی ندادند ، مردد هستند و یا قهر کرده‌اند، داده شود.

این فعال سیاسی یادآور شد: به هیچ وجه با ادبیات ملامت گرایانه و تحقیر آمیز نباید با این بخش از جامعه صحبت کرد  و خصوصا نباید آن‌ها را منتصب به جریانات خارج از کشور  و یا رسانه‌های فارسی زبان کرد، این کارها خطای استراتژیکی است. نباید این طور قلمداد کنند این ۶۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند متاثر از چند رسانه فارسی زبان و خطی خارج از کشور هستند و ایراد خودشان را در این ماجرا نبیند، این یعنی واگذار کردن این ۶۰ درصد به نیروی خارجی، در صورتی که واقعیت این نیست، زیرا این ۶۰ درصدی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند خودشان صاحب فکر و اندیشه هستند و نیاز نیست آن‌ها را به یک جریان خارجی منتصب کرد و باید یک پیام روشن برای جلب و اقناع آن‌ها برای حضور در پای صندوق رأی داشته باشیم.

شریعتی تاکید کرد: به هیچ عنوان نباید کسی را ملامت، تخطئه و تحقیر کنند و احیاناً خطای راهبردی خود حکومت و جریان‌های سیاسی را به گردن کسانی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند انداخت که اگر شما می‌آمدید چه اتفاقی می‌افتاد یا نمی‌افتاد؛ چراکه این ها تقصیر کسانی که نیامدند نیست، تقصیر کسانی است که احیانا نتوانستد کارنامه و برنامه درستی به این بخش از جامعه دهند از همین رو فکر می‌کنم برای دور دوم انتخابات یک گفت‌وگو و مفاهمه بین کمپین آقای پزشکیان و بخش‌هایی از این ۶۰ درصد صورت گیرد که آن‌ها آرای خودشان را به آقای پزشکیان بازگردانند تا ایشان در دور دوم به پیروزی برسد. 

وی در خصوص این که سبد رأی محمدباقر قالیباف در دور دوم انتخابات به سمت مسعود پزشکیان خواهد رفت یا سعید جلیلی گفت: سبد رأی آقای قالیباف حاوی چند لایه است؛ یک لایه سیاسی و نظامی دارد  مانند فرماندهان، یک بخش فرهنگی دارد که پیش‌تر کمپین مداحان بود که برای آقای قالیباف تبلیغ کردند، به نظر من اگر این دو لایه آرایی به آقای قالیباف داده باشند قطعا به سمت آقای جلیلی خواهد رفت.

وی افزود: بخشی از آرای آقای قالیباف که ناشی از آن تصویر مدیر اجرای موفق و توسعه گرا بوده است بیشتر از سوی فعالان اقتصادی و جریان‌هایی که در حوزه مدیریت مورد توجه قرار گرفته بعید است سمت آقای جلیلی سوق پیدا کند. یک لایه هم که آرای طبقه متوسط را ایشان در کلان شهرها داشته‌اند که الگوی شهرداری ایشان را می پسندیدند و به وعده‌های دهن پرکن ایشان رأی داده‌اند، در مرحله دوم به سمت آقای پزشکیان سوق داده می‌شود، این که ترکیب سبد ۳ میلیونی آقای پزشکیان چگونه است حدس بر این است که ۴۰ درصد به سمت آقای پزشکیان و  ۶۰ درصد به سمت جلیلی خواهد رفت.

 

منبع : ایلنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار