| کد مطلب: ۱۱۲۳۳۸۹
لینک کوتاه کپی شد

مسعود پزشکیان: قرار نبود تورم و گرانی کمر مردم را خرد کند

مسعود پزشکیان نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد اقتصادی گفت: تورم طی سه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ همواره بالای ۴۰ درصد بود، تورم گوشت قرمز و سفید بالای ۶۰ درصد بوده. رشد اقتصادی ما کجا بوده؟ در معادن بدون نفت ۰/۵ درصد منفی بوده است یعنی رشد اعلام شده به خاطر نفت بوده است.

مسعود پزشکیان: قرار نبود تورم و گرانی کمر مردم را خرد کند

به گزارش آرمان ملی آنلاین ؛ نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت:۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸۵۰۰ تومان و ۵۰ میلیارد دلار ارز زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است، یعنی هزاران میلیارد تومان رانت‌ توزیع کرده‌ایم.

وی افزود: ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸۵۰۰ تومان و ۵۰ میلیارد دلار ارز زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است، یعنی هزاران میلیارد تومان رانت‌ تزویع کرده‌ایم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فرازهایی از نامه امام علی به مالک اشتر گفت: امام علی در این نامه جامعه را به طبقاتی تقسیم می کند طبقه ای از لشکریان و نظامیان که می گوید این ها باعث امنیت و عزت جامعه اند و بدون این ها مملکت اداره نمی شود و بعد می گویدآن‌ها را نمی شود اداره کرد مگر اینکه مالیات بگیریم و قضاتی باید باشند که به اینها نظم دهند. اصل حرفم  چهارمی است که می گوید هیچ یک از آن ها نمی تواند پایدار بماند مگر با با تاجران و صاحبان صنعت. همین نگاه را اگر بپذیرم و در قوانین خود آنها را لحاظ کنیم نباید مشکلات امروز را می داشتیم. این نگاه به تولیدکننده و تاجر و صنعتگر را اگر بپذیریم بدون اینها بقیه طبقات بی‌خود هستند.

پزشکیان یادآور شد: یکسری آمار از وضعیت موجود شاخص های اقتصادی کشور با استناد به آمار بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و مرکز مدیریت بدهی های دولت و سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار می دهم. بدهی دولت به بانک مرکزی از آغاز  سال ۱۴۰۰ تا تا بهمن از ۱۱۵ همت به ۳۰۲ همت رسیده است. بدهی دولت به بانک ها از همان سال از ۴۱۶ همت به ۸۱۹ همت رسیده است یعنی نزدیک دوبرابر شده است. انتشار اوراق مالی طی آن سال ها ۷۵۲ همت شده یعنی دوبرابر شهریور ۱۴۰۰ که ۳۳۳ همت بوده است.

وی افزود: تورم طی سه سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ همواره بالای ۴۰ درصد بود، تورم گوشت قرمز و سفید بالای ۷۹.۲ درصد، گوشت مایکان ۸۰ درصد ماهی ۶۳ درصد بوده است. رشد اقتصادی ما کجا بوده؟ گروه کشاورزی منفی ۲.۲ درصد در معادن بدون نفت منفی  ۰/۵ درصد بوده است استخراج نفت و گاز طبیعی ۲۰ درصد بوده است. یعنی رشد اعلام شده به خاطر نفت بوده است.

پزشکیان با اشاره به وضعیت ارز ترجیحی گفت: به استناد گزارش رییس کل بانک مرکزی در ۳۱ فروردین ۱۴۰۳، ۲۰ میلیارد دلار ارز به قیمت ۲۸۵۰۰ تومان و ۵۰ میلیارد دلار ارز زیر ۴۰ هزار تومان توزیع شده است، یعنی هزاران میلیارد تومان رانت‌ توزیع کرده‌ایم. وضعیت تورم اینطور شده که کارمندان نمی توانند زندگی کنند و خانه کرایه کنند. بازنشستگان گرفتارند و قدرت خرید ندارند یعنی به خاطر این تورم وحشتناک دیگر نمی تواند با آن پولی که می گیرند زندگی روزمره خود را تامین کنند.

وی گفت: همه می دانند با کارمندان و معلمان و کارگران که برخورد می کنیم همه نگران و ناراضی اند و اگر جلوی این روند گرفته نشود ما قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. قرار نبود ما راهی را برویم که مشکلات و گرانی کمر مردم را خورد کند.

در ادامه عبده تبریزی مشاور همراه مسعود پزشکیان در میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما ابراز داشت: محورهای برنامه هفتم توسعه با این محورها نگاشته شده است؛ تعامل سازنده در ورای بین‌الملل، آزادی های مشروع، حفظ کرامت انسان‌ها، فرصت‌های برابر، پست یافتن به جایگاه برابر، رسیدن به عزم ملی، تقویت نهاد خانواده و نقش زن در آن، رقابت‌پذیری کالاها و... است. کسانی که این موارد را می‌شنوند احساس می‌کنند که این متن متعلق به ۱۳۸۲ است و قرار است در ۱۴۰۴ عملی شود. این سندی است که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده و به تایید مقام معظم رهبری رسیده است. براساس این سند سیاست‌های کلی ابلاغ شده، براساس همین سند برنامه های ۵ ساله تدوین شده است.

وی گفت: حالا اگر آقای پزشکیان گفته است که من قصد اجرای این برنامه‌ها را دارم آیا حرف بدی است؟ آیا اگر مشاوران ایشان به او گفته‌اند که این اهداف موارد خوبی است و باید محقق شود آیا حرف بدی گفته‌اند؟  در بند ۳۹ قرار بوده تورم کنترل شود، در دولت سازندگی تورم متوسط ۲۵ درصد بوده، در دولت آقای خاتمی متوسط ۱۵ بوده، در دولت آقای احمدی‌نژاد متوسط ۳۰/۵ درصد بوده، در دولت آقای روحانی هم ۲۵ درصد بوده است. ما تنها ۶-۷ درصد در دنیا هستیم که تورم مستمر داریم.

مشاور پزشکیان تاکید کرد: طبیعی است که معضل امروز مردم تورم است، ما وقتی می‌گوییم تورم، گرانی هم به همراه آن است، تازه آقایان متوجه شده‌اند که مشکلی در این زمینه است و باید برخورد شود حالا در دهه شصت شلاق می‌زدیم و دیگر شلاق نمی‌زنیم. 

وی تاکید کرد: ما الان نمی‌توانیم به قدری که دوست داریم نفت تولید کنیم و بفروشیم اگر چنین شرایطی داشتیم درآمد آن را پای سرمایه‌گذاری و توسعه و پیشرفت می‌گذاشتیم اما الان چنین شرایطی نداریم. خب ما چند میدان نفت و گاز مشترک با همسایگان داریم، مقررات بین‌المللی هم اینطور نیست که مصرف از آن ۵۰-۵۰ باشد، هرکسی هرچقدر بتواند برداشت می‌کند، خب ما برداشت نمی‌کنیم و طرف مقابل برداشت می‌کند و این میادین در حال مصرف شدن است.

 

 

منبع : ایلنا

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار