| کد مطلب: ۱۱۱۲۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد

همه چیز درباره «پارچین»/ عکس

پارچین نام شهرک و منطقه‌ای است در جنوب شرقی شهر تهران که در شمال شرقی شهرستان پاکدشت قرار دارد. بخشی از تأسیسات هسته‌ای ایران در این شهرک قرار دارد. کارخانه‌های صنایع دفاع در پارچین از سال ۱۳۱۱ فعالیت داشته‌اند و امروزه حدود ۵۰۰ واحد مسکونی سازمانی و همچنین شهرک‌های اقماری دارد. بزرگراه پارچین که از شمال شرقی تهران آغاز می‌شود، از منطقه پارک‌های ملی خجیر و سرخه‌حصار می‌گذرد.

همه چیز درباره «پارچین»/ عکس

به گزارش آرمان ملی آنلاین، تمرکز صنایع مهم دفاعی کشور در این مجموعه به همراه نگهداری ذخایر موشکی و دیگر مهمات متعارف، این سایت را به یکی از تاسیسات قابل توجه دفاعی تبدیل کرده و غربی‌ها نیز آن را جزء تاسیسات راهبردی نظامی تلقی می‌کنند.

درخواست برای بازدید از پارچین

سابقه درخواست بازدید از سایت پارچین به سال 2003 (1384) بازمی‌گردد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران درخواست کرد تا از این سایت بازدید کند. دو نگاه در زمینه این درخواست وجود داشت؛ اول: نگاهی که معتقد بود این سایت به علت اهمیتش در مساله تولید جنگ‌افزار نظامی جزو مسائل امنیتی و راهبردی ایران تلقی می‌شود و نمی‌باید اجازه دسترسی و بازدید داده شود. دوم: نگاهی که معتقد بود این یک فرصت برای اثبات ادعاهایی است که غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کند. به این ترتیب که ایران با اجازه بازدید بازرسان از این سایت نظامی، پوچ بودن ادعاهای غرب را اثبات خواهد کرد.

n00342962-b

در آن تاریخ، نگاه دوم غلبه بیشتری پیدا کرد و در نهایت بازدید از پارچین را در توافق ویژه (مدالیته) قرار داد و محل‌هایی را که مورد اتهام قرار گرفته بود، در معرض دید بازرسان آژانس قرار داد و حتی اجازه نمونه‌برداری نیز از این مکان‌ها را صادر کرد. اما دیری نگذشت که آژانس با تغییر مدیریت دبیرخانه و روی کار آمدن آمانو به عنوان مدیرکل جدید، اتهامات در مورد پارچین را تجدید کرد. آمانو معتقد بود که مدالیته مورد توافق مربوط به دوران البرادعی بوده و اکنون قابل قبول نیست. به همین منظور در اواخر سال ٩٠ بحث‌ها درباره پارچین بار دیگر آغاز و از ایران درخواست شد که بار دیگر اجازه دسترسی به این سایت داده شود.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار