| کد مطلب: ۱۱۰۳۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد

مجید ابهری در گفت‌وگو با«آرمان ملی»:

انتخابات مجلس ادغام مرزهای مشارکت سیاسی و آشفتگی فرهنگی بود

آرمان ملی-احسان انصاری:چرا انتخابات مجلس دوازدهم به یک انتخابات پر از اتفاقات غیرمنتظره تبدیل شد؟پیامد کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات چیست؟

انتخابات مجلس ادغام مرزهای مشارکت سیاسی و آشفتگی فرهنگی بود

«آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با مجید ابهری، جامعه شناش گفت وگو کرده است. ابهری معتقد است:« نمی‌توان عنوان کرد برخی افراد از ترس نداشتن مهر انتخاباتی در پای صندوق های رأی حاضر شده‌اند.در نتیجه باید عنوان کرد کسانی در انتخابات شرکت کردند و رأی باطله دادند که به نظام علاقه داشتند اما از بین گزینه‌های موجود به عملکرد افراد موجود اعتقاد نداشتند و به این گمان بودند که این افراد نمی‌توانند مشکلات فعلی کشور را حل کنند.هیچ کس به خاطر ترس و کنترل رأی نداد.

آنچه بخش‌هایی از جامعه را به سمت صندوق‌های انتخاباتی کشاند رقابت‌های قومی و محلی در بخش‌های مختلف کشور بود که باعث شد مردم وارد عرصه انتخابات شوند». وی می افزاید:« واقعیت این است که کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات به دلیل اعتراض به وضعیت موجود و نارکارآمدی‌هایی  بود که در کشور وجود داشت.نباید از این موضوع به‌راحتی گذشته و بلکه باید روی آن تأمل کرد که چرا مردم در انتخابات شرکت نکردند. عدم مشارکت مردم به دلیل تورم و گرانی‌های افسارگسیخته‌ای است که در سال‌های اخیر در کشور وجود داشته و وضعیت زندگی مردم را به روز به روز بدتر از گذشته کرده است.

واقعیت این است که مردم همچنان از آرمان‌های انقلاب و نظام دفاع می‌کنند و با آن همراهی می‌کنند. قهری که در انتخابات مجلس دوازدهم با صندوق‌های رأی صورت گرفت نیز از بی مهری‌هایی است که برخی مدیران ناکارآمد مسبب آن هستند. در سال‌های اخیر بیکاری و رانتخواری ارکان بسیاری از فسادها بوده و گاهی نامشخص بودن بخش قابل توجهی از برنامه‌ها و دستورات خود اساس تضادها و تنش‌هاست. بنابراین هرجا که  برخی بنا را بر گنگ گویی و نسنجیده خواهی  بگذارند ماموریت آشفته سازی و سیاه نمایی خواهد بود. مردم از این همه کم لطفی خسته گشته‌اند.تبعیض‌ها دلزده شان  کرده وگرنه از نظام دلخور نبوده ورفتار فرصت طلبان آزارشان می‌دهد.

کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم ناشی از دوعامل گرانی‌های قطاری و لجام گسیخته و ضعف وفقدان مدیریت کارآمد بر ابعاد تولید وعرضه و قیمت گذاری ونظارت کارآمد بر این وجوه می‌باشند.این در حالی است که احتکار وانبار کردن ارزاق عمومی وبعضا صدور غیرمجاز آنها به کمبود کالاهای ضروری در بازار منجر می شود.از نگاه رفتارشناسی سیاسی ایجاد تنگناهای اقتصادی و کمبودهای مصنوعی موتوری بر سرعت بخشیدن به ناراضی تراشی آنهم در طبقات کم درامد،بازنشسته،بیکار می باشد. بدون تردید فقدان نظارت متمرکز  از علل نافذ در بروزبرخی از نابسامانی‌های موثردر وقوع مشکلات اخیر می باشند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار