| کد مطلب: ۱۰۹۸۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد

مهدی مطهرنیا در گفت‌و گو با «آرمان ملی» مطرح کرد:

استراتژی «عملیات دارکوب» علیه ایران

بررسی دکترین‌های نظامی- امنیتی آمریکا در گوشه گوشه جهان و خصوصا غرب آسیا همواره یکی از علایق اصحاب رسانه و افرادی است که مسائل ایران و آمریکا را مورد پیگیری قرار می‌دهند.

استراتژی «عملیات دارکوب» علیه ایران

آرمان ملی- احسان اسقایی:  آمریکا پشت تل‌آویو ایستاده است و هرچند به ظاهر تلاش دارد رگه‌های سرکوب اهالی غزه را توسط اسرائیل کم کند اما از سوی دیگر عملیات‌هایی در چهارسوی منطقه علیه سران مقاومت را در دستورکار قرار گرفته است به طوری که همراستایی آمریکا و اسرائیل برای تنگ‌ترکردن فضای عملیاتی نیروهای مقاومت قابل  رویت است.به نظر می‌آید عملا نوعی جنگ فرسایشی در منطقه به رهبری آمریکا و با مجری‌گری اسرائیل در دستور کار قرار گرفته است تا در پس این عملیات‌ها ایالات متحده آمریکا بتواند دکترین‌های امنیتی خود را در منطقه اجرایی کند.

در این میان نگاه آمریکا به نوع کنش امنیتی تهران در منطقه نیز مورد توجه است. در این معنا که آمریکا برای کنترل قدرت نرم و حتی سخت تهران برنامه‌هایی را در نظر دارد و فارغ از اینکه هیچ‌گاه نمی‌تواند به کلیت مدنظرخود برسد اما به صورت مستمر و دارکوب‌وار در جهت تخریب جایگاه تهران در نزد کشورهای منطقه درحال اجرای برنامه‌های خود است تا بتواند به مقصود خود دست یابد. از این منظر ریز به ریز تحولات و نوع نگاه امنیتی آمریکا به تحولات بعد از طوفان الاقصی را باید با دقت مورد ارزیابی قرار داد تا دست پنهان آمریکا در کنار تئوری‌های نامرئی‌اش برای منطقه؛ باعث غافلگیری تهران نشود «آرمان ملی» در ارتباط با دکترین‌های کنونی آمریکا با مهدی مطهرنیا، آینده‌پژوه در مسائل منطقه و آمریکا به گفت و گو پرداخته است. او از واژه‌‌ای به نام «جنگ معلق» در منطقه پرده برداشت که تبیین کننده نگاه آمریکا به تهران است. وی می‌گوید:«آمریکایی‌ها در جنگ نامتعادل با بزرگ نمایی پرونده هسته‌ای با استفاده از گفتمان انقلابی در ایران و بهره‌مندی از آنچه که تحرکات کشوری مانند ایران روسیه و موافقان این جبهه در مقابل ایالات متحده امریکاست و آن را جنگ های هیبریدی و مشغول کردن آمریکا در منطقه و هزینه کردن آمریکا برای امنیت منطقه خوانده بودند سناریو بدیلی را طرحی کرد که در آن توانست از اسرائیل به صورت قدرت نیابتی بهره ببرد. اکنون از یک طرف چهره حامی مردم غزه را به خود بگیرد و بایدن فشارهایی را بر نتانیاهو وارد کند که با عکس‌العمل او که از بایدن و آمریکا فرمان نمی‌پذیرد، روبرو شود تا به این شکل نشان دهد که آمریکایی‌ها در پی ایجاد فضایی هستند که دو دولت در منطقه ایجاد شود و از طرف دیگر دست و پای نتانیاهو با کمک های آمریکا در جهت حذف نیروهای مقاومت در منطقه باز گذاشته شده است.

سیدحسن نصر الله اخیرا در مورد مسائل منطقه برای چندمین بار صحبت کرده است این درحالی است که این سخنرانی در مراسمی که برای شهدای حزب الله گرفته شده است ایراد شد . اگر چه مقاومت توانسته است ضرباتی را به آمریکا بزند اما آمریکایی ها از این تهدید به عنوان یک فرصت استفاده کرده و ایران را بیشتر در آوردگاه یک جنگ معلق قرار دهند به گونه ای که ایران باید اکنون هزینه هایی را در جنگ مشروعیت درکنار جنگ هیبات و حیثیت بپردازد .

آمریکا ضربات خود را آرام در عین حال پر سر و صدا وارد می کند و این مورد همان عملیات دارکوب است. دارکوب نقاطی از درخت را در نظر می‌گیرد بر تنه درخت می کوبد صدای مهیبی درجنگل می پیچد و در نهایت درخت را از درون سوراخ می کند به طبع اکنون این معما در ارتباط با جنگ معلق پس ازجنگ نامتعادلی که آمریکا دو دهه است. با ایران در قالب‌های گام‌های چند گانه جنگ‌های نا‌متعادل در نظر داشته زمینه را برای تضعیف درونی ایران در جهت احتمال برور درگیری مستقیم آماده می‌سازد.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار