| کد مطلب: ۱۰۹۲۶۸۵
لینک کوتاه کپی شد

سعید لیلاز:

مردم رجایی و خاتمی را دوست داشتند

سعید لیلاز بیان کرد: اقتصاد ایران هزار مسئله دارد اما همه آنها قابل حل است مشروط به اینکه مشارکت مردم حاصل شود و مشارکت مردم با احترام به رای و نظرشان به دست می‌آید.

مردم رجایی و خاتمی را دوست داشتند

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از ایسنا؛ یک تحلیلگر مسائل سیاسی و اقتصادی در برنامه شش بر دو تلویزیون در خصوص امید به مجلس آینده اظهار داشت: هر مجلسی که از حزب بسیج یا حزب سپاه یا حزب ملی یا سایر افراد و شخصیت‌ها به صورت یک دست پر شود عملکردش یکسان خواهد بود. سعید لیلاز در واکنش به القای مجری برنامه که او را نسبت به آینده ناامید دانست، تاکید کرد: اتفاقا به مجلس آینده بسیار امیدوارم. وی در عین حال تصمیم مجلس برای افزایش سن بازنشستگی و تایید آن در شورای نگهبان را موجب تاثیر منفی بر مشارکت مردم در انتخابات اسفند ماه تحلیل کرد.

لیلاز بیان کرد: اقتصاد ایران هزار مسئله دارد اما همه آنها قابل حل است مشروط به اینکه مشارکت مردم حاصل شود و مشارکت مردم با احترام به رای و نظرشان به دست می‌آید.

وی در خصوص تاثیر رای مردم در اقتصاد بیان کرد: اگر رای مردم به معنای افزایش مشارکت باشد حتما تاثیر خوبی در اقتصاد و سایل بخش‌های کشور دارد. روزگاری وفور منابعِ حاصل از فروش نفت و گاز موجب پنهان ماندن مشکلات، چالش‌ها و ناتوانی‌ها در حوزه حکمرانی می‌شد اما از وقتی که این درآمدها کاهش یافت مسوولان به فکر مردم و گرفتن مالیات از آنها افتادند. مسوولان در این وضعیت کشور مجبور به دعوت از مردم برای اداره کشور افتاده‌اند.

وی متذکر شد: دولت درصدد دریافت ۱۱۰۰ تریلیون تومان مالیات از مردم است که به نظر بنده برای اداره کشور، کار خوبی است اما انجام آن به هر شکل و شیوه برای مردم پیامدهای اجتماعی و اقتصادی دارد که یکی از آنها دلسردی آنان از نظام و کاهش مشارکت در انتخابات اسفند است.

این اقتصاددان با یاد کردن از دوران ریاست جمهوری شهید محمدعلی رجایی، گفت: شهید رجایی که هیچ صحبت و برنامه‌ای از او در صدا و سیما نیست، در دوره ریاست جمهوریش که مصادف شد با آغاز جنگ تحمیلی مقابل دوربین تلویزیون قرار گرفت و خیلی صادقانه با مردم صحبت کرد و از نداشتن پول برای اداره کشور در دولت سخن گفت. بعد از این صحبت‌ها ۲۰۰ درصد به قیمت بنزین افزود اما مردم صدای‌شان درنیامد. چرا صدا و سیما آن مصاحبه شهید رجایی را از شبکه‌هایش پخش نمی‌کند؟

وی افزود: این تصمیم دولت رجایی در برهه‌ای از تاریخ جهان اتفاق افتاد که قیمت بنزین در ایران از بازارهای جهانی انرژی پیشی گرفت. اما چرا مردم واکنش منفی نشان ندادند، چون رجایی صادقانه با مردم سخن گفت. بعد از شهید رجایی دوره خاتمی رفتار مشابهی را تکرار کرد. در دولت ایشان یک شبه ۸۰ درصد روی قیمت بنزین گذاشته شد اما باز آب از آب تکان نخورد چون مردم خاتمی را از خودشان می‌دانستند. اما در سال ۱۳۸۶ ظرف دو سه ساعت وقتی کوپن اعلام شد بخش زیادی از پمپ‌های بنزین‌های کشور، نابود شد.

لیلاز متذکر شد: اگر مسئله بحث مشروعیت را به این دولت و جریان سیاسی و آن دولت و جریان سیاسی گره زده شود، کار بیخ پیدا می‌کند و مشکلات حل نمی‌شود.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار