| کد مطلب: ۱۰۸۷۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد

محمد مهاجری در گفت و گو با«آرمان ملی»:

شورای نگهبان خود را با نظرات رهبری هماهنگ کند/ اصلاح روش‌های شورای نگهبان اعتماد مردم را باز می گرداند

محمد مهاجری گفت: اینکه انتظار داشته باشیم مشارکت مثل دوره‌های گذشته باشد قطعا اتفاق نخواهد افتاد و دلایل مختلفی هم دارد و یکی از این دلایل این است که مردم به اثر بخش بودن رای خود در سال‌های اخیر بی اعتماد شدند و احساس می‌کنند که وقتی پای صندوق رای آمدند رایشان هیچ تاثیری نداشته است.

شورای نگهبان خود را با نظرات رهبری هماهنگ کند/  اصلاح روش‌های شورای نگهبان اعتماد مردم را  باز می گرداند

به گزارش «آرمان ملی آنلاین» یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص مخاطب بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: من معتقدم که مخاطب بیانات رهبری صرفا شورای نگهبان نبود و مخاطبان متعددی داشت. خطاب ایشان به به مردم، گروه‌های سیاسی، مجریان انتخابات و در نهایت مخاطبان گسترده‌تری دارد از اینکه بگوییم صرفا به شورای نگهیان بسنده شده است. اما اگر هم فرض بگیریم که یکی از مخاطبان شورای نگهبان است شورای نگهبان باید اثبات کند برای اینکه به صحبت‌های رهبری توجه خواهد کرد کاری را صورت دهد. محمد مهاجری به «آرمان ملی آنلاین» گفت: یعنی کاملا مشخص است آنچه که باعث مسئولیت گریزی است یکی تنگ نظری در تایید و بررسی صلاحیت‌ها است که اگر شورای نگهبان از آن روش‌های انقباضی خود فاصله بگیرد عمدتا می‌تواند در مشارکت مردم در انتخابات نقش موثرتری داشته باشد.  وقتی می‌گوییم که شورای نگهبان شرح صدر داشته باشد منظور شرح صدر سیاسی است. یعنی افرادی را متصف به ضدیت با کشور ، نظام و دین کنند که عمده اینها بر اساس یک سری توهماتی است که در جامعه موجود است و برخی جریانات سیاسی به این توهمات دامن زدند. وی افزود: عمده افرادی هم که در معرض این اتهامات قرار گرفتند کسانی هستند که به یک روندی معترض بودند، اعتقاد نداشتند و فکر می‌کردند که باید برخی از روندها اصلاح شود. اگر شورای نگهبان این رویه را اصلاح کند نشان داده آنچه که مدنظر رهبر انقلاب بوده  توانسته عملیاتی کند .

*شورای نگهبان خود را با نظر رهبری هماهنگ کند

وی در این خصوص که برخی از چهره‌های سیاسی مطرح می‌کنند  شورای نگهبان تحت هر شرایطی از پروتکل‌های خود عدول نخواهد کرد مثل ماجرای رد صلاحیت آقای لاریجانی بیان کرد: اجازه دهید از الان در مورد رفتار شورای نگهبان پیش داوری نکنیم. بله نکته‌ای که شما می‌گویید برداشت از رفتار گذشته شورای نگهبان و تسری آن به دوره اخیر است. به نظرم اگر بیانات رهبری نبود باید همان روال گذشته را شاهد می‌شدیم و انتظار اصلاح توسط شورای نگهبان نیز بی منطق بود. اما من فکر می‌کنم اگر امیدوار باشیم باید این فرصت را بدهیم که شورای نگهبان خود را با نظر رهبری هماهنگ کنند. این فعال رسانه‌ای و مطبوعاتی اظهار کرد: اگر واقعا نمی‌توانند این هماهنگی  با نظر رهبری را داشته باشند صراحتا به مردم بگویند که در ذهن ما چیزهایی وجود دارد که تسامح و تساهل بیشتر و نگاه غیر سیاسی به موضوعات صلاحیت‌ها را بر نمی‌تابد. اگر اینها را به مردم بگویند تکلیفشان را با خودشان، انتخابات،  کشور و نظام سیاسی روشن می‌کنند.

*شورای نگهبان روش های خود را اصلاح کند

مهاجری در ارتباط با کنش اصلاح طلبان و اعتدالیون در جهت گرم کردن تنور انتخابات بیان کرد: طبیعی است افرادی که تا بحال مورد بی‌مهری شورای نگهبان واقع شده بودند به این راحتی اعتماد نکنند و  به همین سادگی به عرصه انتخابات وارد نشوند، اما این نافی این مساله نیست که شورای نگهبان باید وظیفه‌اش را انجام دهد.  چه بسا شورای نگهبان هم کارش را به خوبی انجام دهد  و در بررسی صلاحیت‌ها بر خلاف گذشته خیلی منطقی عمل کند باز هم مشارکت چندان افزایش پیدا نکند، اما بدین معنا نیست که کارشان غلط است بلکه بدین معنا است که باید چند دوره روش های خود را اصلاح کنند تا اعتماد از دست رفته مردم باز گردد.

*کاهش مشارکت دلایل مختلف دارد

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص افزایش مشارکت مردم  تصریح کرد: اینکه انتظار داشته باشیم مشارکت مثل دوره‌های گذشته باشد قطعا اتفاق نخواهد افتاد و دلایل مختلفی هم دارد و یکی از این دلایل این است که مردم به اثر بخش بودن رای خود در سال‌های اخیر بی اعتماد شدند و احساس می‌کنند که وقتی پای صندوق رای آمدند رایشان هیچ تاثیری نداشته و از طرفی تحریم‌ها در کشور موجی از مشکلات اقتصادی رافراهم کرد که در دولت آقای روحانی با آن مواجه بودیم و در دولت آقای رئیسی نیز مواجهیم. دولت آقای روحانی به دلیل اینکه موج پر قدرت ضد برجام در کشور وجود داشت خیلی نتوانست در رفع تحریم‌ها موفق باشد و اینکه احتمال می‌رود این روند در دولت آقای رئیسی هم ادامه پیدا کرده است. یعنی وضعیت اقتصادی چندان بهبودی نیافته است و اینها به خودی خود مردم را نسبت به آینده کشور و تاثیر رایشان تا حد قابل اعتنایی بد بین کرده و به همین دلیل هم من فکر می‌کنم که مشارکت تغییری نکند. وی تاکید کرد: اما حتی تغییر 20 درصدی نسبت به نظر سنجی‌های فعلی نیز به نظرم امید بخش است.

 

 

نویسنده : حمید شجاعی
خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار