| کد مطلب: ۱۰۸۷۰۹۶
لینک کوتاه کپی شد

سعید شریعتی در گفت و گو با«آرمان ملی آنلاین»

اصلاح طلبان منتظر شورای نگهبان نباشند/ وقتی انتخابات رقابتی نباشد تکلیف جامعه مشخص است

عضو حزب اتحاد ملت در گفت و گو با آرمان ملی آنلاین در خصوص احتمال باز گرداندن برخی رد صلاحیت شده‌ها از سوی شورای نگهبان گفت: من فکر می‌کنم که این خیال واهی را باید از سر به در کنیم که شورای نگهبان بخواهد چنین کاری انجام دهد.

اصلاح طلبان منتظر شورای نگهبان نباشند/ وقتی انتخابات رقابتی نباشد تکلیف جامعه مشخص است

به گزارش آرمان ملی آنلاین یک فعال سیاسی اصلاح طلب در ارتباط با دو گانه اصلاح طلبی صندوق محور و جامعه محور اظهار داشت: این دوگانه از اساس غلط است و هیچ موقع جامعه در مقابل صندوق نیست که سیاست ورزی به جامعه معطوف  باشد یا به صندوق. صندوق انتخابات ابرازی است برای اداره حکومت  از طریق رای مردم و جامعه . سعید شریعتی به«آرمان ملی آنلاین» گفت: اگر نیروی سیاسی می‌گوید من سیاست ورزی جامعه محور می‌خواهم انجام دهم این را نباید مقابل  مساله انتخابات گذاشت  و این اساسا غلط است. ما اگر بخواهیم دوگانه‌ای تعریف کنیم باید به سیاست ورزی معطوف به جامعه و سیاست ورزی معطوف به حاکمیت را مطرح کنیم. این در کجا معنی می‌دهد در جایی که شکاف بین دولت و ملت به اندازه‌ای باشد که این تفکیک به وضوح مشخص باشد. در جایی می‌بینید که دولت بر آمده از متن جامعه است و شکافی میان دولت و ملت نیست  و آن زمان این دو گانه بی‌معنی است. چرا که دولت بر آمده از خود جامعه است و شکافی میان آنها نیست. وی افزود: ولی وقتی یک طبقه‌ و گروهی عمده مسائل را در اختیار می‌گیرند و بین نظام حکمرانی و جامعه شکاف می‌افتد که ما از آن به شکاف دولت ملت تعبیر می‌کنیم آن زمان دو گونه سیاست ورزی مترتب می‌شود و معنا پیدا می‌کند. یکی سیاست ورزی جامعه محور که اتکا به قوای منتشر در دل جامعه دارد و از ظرفیت‌های جامعه ، جامعه مدنی، نیروهای اجتماعی، نیروهای سیاسی که در داخل قدرت و حکومت نیستند برای اعمال سیاست و رویکردهای خود بهره می‌گیرد. وی اذعان کرد: یکی هم یک جریانی است که اتکا به ساز و کارهای داخل حکومت دارد و سعی می‌کند پیوندهای خود را با حکومت برقرار نگه دارد. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بیان کرد: به عبارتی نباید این معنا را اینگونه تعبیر کرد که جامعه محوری مقابل صندوق  محوری است. لزوما هم این تقابل به معنای تضاد نیست. زمانی می‌بینید که در عین حال شما سیاست ورزی جامعه محور دارید؛ اما در انتخاباتی که معنا دار باشد، مشکلی نداشته باشد و رقابتی در آن مشارکت می‌کنید و مطالبات جامعه را از خلال انتخابات دنبال می‌کنید. ولی زمانی می‌بینید که شکاف میان جامعه و حاکمیت به قدری زیاد است که اساسا جامعه نمی‌تواند به ساز و کارهای سیاست‌های حاکمیت از جمله برگزاری انتخابات اعتماد کند . به دلیل اینکه آن انتخابات را رقابتی  و موثر و منتج به نتیجه و پاسخگوی مطالبات جامعه  نمی‌بیند و تکلیفش با آن انتخابات خاص هم روشن می شود.

*اخلاقا مجاز نیستیم کسی را معرفی کنیم

 شریعتی در خصوص موضع اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو و احتمال ائتلاف برخی احزاب اصلاح‌طلب با اعتدالیون بیان کرد:‌ من اطلاع دقیقی از جزئیات تصمیم‌های احزاب خاص ندارم اما آنچه که موضع رسمی جبهه اصلاحات تا کنون است اینکه به دلیل سازوکارهای خاص این انتخابات و قانون حاکم بر آن که جناح های سیاسی نتوانستند ارزیابی از وضعیت داشته باشند و در انتخابات مشارکت کنند با نگاهی که در جبهه اصلاحات وجود دارد نمی توان این انتخابات را معنا دار تلقی کرد. حتی رفتار هیأت‌های اجرایی نیز آنقدر بسته بود که معدود اصلاح طلبانی که در حوزه‌های انتخابیه ثبت نام کردند نیز رد صلاحیت شدند و تقریبا معدود عنصری که بتوان به او عنوان نیروی هوادار اصلاحات هم داد دیدیم که بتوانیم این اجازه را به خود بدهیم که او را معرفی و از او حمایت کنیم. این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: ما در تمام کشور و حوزه‌های انتخابیه نیروی تشکیلاتی داریم  در هر شهرستان و استان مشخص اند. کسی که دانش و قابلیت کار دارد، ارتباط سازماندهی شده دارد و در مجلس آینده رفتار فردی و شخصی نخواهد کرد حتی اگر در اقلیت باشند در شرایط فعلی نیست لذا   ما اخلاقا مجاز نیستیم  که کسی را معرفی کنیم.

*شورای نگهبان خلاف پروتکل‌های خود عمل نمی‌کند

 این فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص احتمال باز گرداندن برخی رد صلاحیت شده‌ها از سوی شورای نگهبان تصریح کرد: من فکر می‌کنم که این خیال واهی را باید از سر به در کنیم که شورای نگهبان بخواهد چنین کاری انجام دهد. شریعتی ادامه داد:  اساسا سابقه نداشته که شورای نگهبان خلاف پروتکل‌های خود عمل کنند. عضو شورای مرکزی حزب اتحاد  ملت تاکید کرد: شورای نگهبان حداکثر می‌تواند به شکایت کسانی که شکایت کردند رسیدگی کند.

 

 

 

 

 

منبع : آرمان ملی آنلاین
نویسنده : حمید شجاعی
خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار