| کد مطلب: ۱۰۸۶۵۴۵
لینک کوتاه کپی شد

محمد هاشمی:

شورای نگهبان فضای انتخابات را رقابتی کند

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر نظارت مجلس قوی باشد این همه فساد در کشور اتفاق نمی‌افتد، بنابراین ترکیب مجلس باید از افرادی باشد که هم دانایی، هم توانایی و هم وظیفه ملی دارند و به خاطر جناح خودشان، از نظارت صرف نظر نکنند.

شورای نگهبان فضای انتخابات را رقابتی کند

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از خبر آنلاین؛ یک چهره سیاسی در خصوص اینکه چه میزان نهادهای اجرایی ونظارتی مخاطب سخنان رهبری هستند اظهار داشت: در مساله رقابت باید جناح‌های سیاسی برای رقابت وارد میدان انتخابات شوند و بر روی آن تاکید شود. اگر جناح‌ها بخواهند وارد شوند، باید کاندیداهای انتخابات هم ردصلاحیت نشوند، هر جناحی باید نامزد و کاندیدایی داشته باشد که بتواند در انتخابات مشارکت کرده و وارد رقابت شود. به نظر من، شورای نگهبان باید فضا را رقابتی کند، اگر رقابتی نباشد انتخابات پرشور نمی شود. صلاحیت‌ها در وزارت کشور هم بررسی می‌شود اما تا حدود زیادی تایید صلاحیت‌ها به شورای نگهبان باز می‌گردد. محمد هاشمی گفت: اگر از میان کاندیدها و نامزدهای انتخابات، شخصیت‌های مهم در انتخابات حضور داشته باشند، باعث می‌شود افراد ظاهربین نباشند و مجلس ضعیف نشود. مجلس دو وظیفه مهم بر عهده دارد، یک قانونگذاری و دیگری نظارت. در بحث قانون‌گذاری می‌توان مشکلاتی که در هر زمینه‌ای را که در کشور به وجود آمده را با یک وضع قانون قوی حل کرد. وی افزود: بحث نظارت هم از این جهت مهم است که می‌تواند جلوی فساد را بگیرد. اگر نظارت قوی باشد این همه فساد در کشور اتفاق نمی‌افتد. بنابراین، ترکیب مجلس باید از افرادی باشد که هم دانایی، هم توانایی و هم وظیفه ملی دارند و به خاطر جناح خودشان، از نظارت صرف نظر نکنند.  هاشمی ادامه داد:‌ از سوی دیگر شورای نگهبان آنچه را که وزارت کشور و هیات اجرایی نظر می‌دهند، باید با قوانین تطبیق دهد. مثلا سن و مدرک تحصیلی و مسائل دیگر فردی را که نامزد انتخابات شده است را با قانون تطبیق می‌دهد. به طور مثال، اگر سن یک کاندیدای انتخابات از آنچه که مجلس تعیین کرده، کم‌تر یا بیشتر باشد، هیات اجرایی او را رد می کند، شورای نگهبان نمی تواند این موارد را اصلاح یا تایید صلاحیت کند ولی در مجموع صلاحیت نمایندگی را خود شورای نگهبان انجام می‌دهد. وزارت کشور تطبیق موانع را با شرایط قانون و رای کامل شورای نگهبان انجام می دهد.

این فعال سیاسی در خصوص تناقض نگاه برخی جریانات که انتخابات را حداقلی می خواهند با بیانات رهبری تصریح کرد: مشارکت حداکثری یعنی هرچه افراد حضور بیشتری در انتخابات داشته باشند، بهتر است و از طرف دیگر جنبه بازدارندگی دارد. مشارکت و رای مردم در انتخابات برای کسانی که شرکت می‌کنند، جنبه بازدارندگی برای دشمن دارد. ولی اگر مشارکت حداکثری نباشد، می‌گویند مردم بی‌تفاوت هستند. بنابراین مشارکت حداکثری از جنبه‌های مختلف مهم است.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار