| کد مطلب: ۱۰۸۰۶۷۹
لینک کوتاه کپی شد

6 چالش بزرگ در مسیر توافق بزرگ ایران و عربستان

گفت‌وگوی اخیر سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران با خالد بن‌سلمان، وزیر دفاع عربستان بازتاب قابل‌توجهی در رسانه‌های منطقه داشته و زمینه‌ساز گمانه‌زنی‌هایی درباره روند رو به توسعه همکاری‌های نظامی تهران – ریاض، آن‌هم در بحبوحه تحولات جاری در غرب‌آسیا شده‌است.

6 چالش بزرگ در مسیر توافق بزرگ ایران و عربستان

به گزارش آرمان ملی آنلاین به نقل از همشهری آنلاین ؛ دوطرف درحالی دراین گفت‌وگو بر آمادگی متقابل به‌منظور ارتقای مناسبات نظامی تاکید کرده بودند که در روزهای اخیر، برخی رسانه‌های آمریکایی از رایزنی‌های رئیس‌جمهور ایران و ولیعهد سعودی درحاشیه نشست اخیر سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در ریاض خبر داده بودند.

پرونده امنیتی تهران - ریاض

درچنین شرایطی «الخلیج‌آنلاین» در تازه‌ترین گزارش خود درباره مناسبات ایران و عربستان، ادعا کرد به نظر می‌رسد تهران و ریاض در بحبوحه تنش‌ها در منطقه در نتیجه جنگ ادامه‌دار در غزه، با قدرت به‌سوی اجرای توافقنامه امنیتی که بیش از ۲ دهه پیش بین دو کشور امضا شده بود، حرکت می‌کنند. دراین گزارش ضمن بررسی آخرین تحولات صورت گرفته میان دوطرف، ازجمله گفت‌وگوی تلفنی رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران و وزیر دفاع سعودی و همچنین «مذاکرات انجام شده میان مقام‌های نظامی دوطرف در مسکو در اوت ۲۰۲۳»، به حوزه‌های مطرح در رایزنی‌های نظامی – امنیتی دوجانبه اشاره شده‌است. «الخلیج‌آنلاین» در گزارش خود عنوان کرده‌است که پرونده امنیتی مطرح میان تهران و ریاض با چالش‌های مهمی مواجه است که «امنیت آب‌های خلیج‌فارس»، «اتهام‌های متقابل درباره استفاده از اهرم‌فشار اقلیت‌های موجود در دو کشور»، «قاچاق مواد مخدر»، «مبارزه با تروریسم»، «حملات به تاسیسات مرزی و نفتی سعودی‌ها» و «جنگ یمن» ازجمله آنهاست.

چشم‌انداز توسعه همکاری‌های دفاعی - نظامی

دراین گزارش با اشاره به اهمیت امنیت برای تولیدکنندگان انرژی در منطقه، به‌ویژه عربستان، به نقل از یک کارشناس نظامی سعودی تاکید شده‌است که در شرایط کنونی و با وجود چالش‌های موجود، روابط ایران و عربستان «خوب» به‌نظر می‌رسد؛ «اینکه همکاری‌های دوجانبه به‌صورت گسترده‌ای گسترش یابد و به سطح مناسبات اقتصادی، تجاری، گردشگری و حتی امنیتی برسد، موضوع قابل‌توجهی است»؛ راهبردی که در آینده نقش موثری در حفظ امنیت و ثبات منطقه ایفا خواهد کرد و بستر مناسبی به‌منظور مبارزه یکپارچه با تروریسم فراهم می‌کند.

با این وجود اما «الخلیج‌آنلاین» به نقل از کارشناسان نظامی سعودی، ادعا می‌کند که در شرایط کنونی و با توجه به چالش‌ها و بحران‌های موجود، گسترش همکاری‌های دفاعی – نظامی میان ایران و عربستان در کوتاه‌مدت، چندان در دسترس نخواهد بود، چراکه «گسترش همکاری‌های دفاعی- نظامی مستلزم آرامش و ثبات در منطقه و توقف فعالیت‌های شبه‌نظامیان و همچنین برقراری ثبات در برخی کشورهای عربی، ازجمله عراق، سوریه، یمن، فلسطین و لبنان است؛ موضوعی که به زمان نیاز دارد».

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار