| کد مطلب: ۱۰۶۷۰۵۶
لینک کوتاه کپی شد

وزیر اطلاعات در پاسخ به سوال«آرمان ملی» درباره «حجاب اختیاری»: من با چیزی موافقم که قانون اجازه دهد / افراط و تفریط اشتباه است

آرمان ملی : این روزها بیش از همه بر کلمه «وحدت» در جامعه تاکید می‌شود. نارضایتی‌هایی مانند تورم هست که نمی‌توان انکار کرد و مسئولان هم بر آن معترف هستند.

وزیر اطلاعات در پاسخ به سوال«آرمان ملی» درباره «حجاب اختیاری»: من با چیزی موافقم که قانون اجازه دهد / افراط و تفریط اشتباه است

برخی موضوعات اجتماعی هم هست که سبب برخی  انتقاداتی شده مانند نوع حجاب در جامعه. از سال گذشته این موضوع صریح‌تر از قبل مطرح می‌شود و البته برخی اوقات سبب تنش‌های کوچکی میان معتقدان به نوع حجاب پیش آمده است. دراین میان برخی با سیاسی کردن موضوع و برخورد غیرمسئولانه با ججاب سبب برهم‌خوردن آرامش می‌شوند و فرصتی برای هجمه بدخواهان کشور پدید می‌آورند. وزارت اطلاعات در این میان چه نقشی دارد؟ کمتر پیش آمده است که وزیر اطلاعات خود را در معرض سوالات مستقیم رسانه‌ها قرار دهد؛ اما حجت‌الاسلام خطیب، وزیر اطلاعات دولت سیزدهم چنین کرد و با حضور در برنامه «بدون توقف» به سوالات مختلف پاسخ داد. او خواست سوالات بدون سانسور باشد که نشان از سعه‌صدر «خطیب» داشت.  «آرمان ملی» هم در این برنامه حضور داشت و به طرح چند سوال از وزیر اطلاعات پرداخت. گاهی وزیر اظهاراتی داشت که از نگاه «آرمان ملی» به‌عنوان یک رسانه اصلاح‌طلب نیاز به توضیح داشت به‌عنوان نمونه حجت‌الاسلام خطیب اظهار داشت: «ما سعی کردیم با تجمع‌های نخبگانی و با حضور اقوام و اقشار مختلف این تعاملات را فعال کنیم، صداوسیما هم انصافا همکاری خوبی داشته، فضای ارزشی و اصولگرا هم همین‌طور، اما دوستان از گروه‌های دیگر کمتر به ما لطف دارند و کمتر به آنچه از طرف وزارت اطلاع‌رسانی می‌شود می‌پردازند.» «آرمان ملی» با خطاب قراردادن وزیر اطلاعات، از کم لطفی او به رسانه‌های اصلاح‌طلب گله و تاکید کرد که اکثر رسانه‌های اصلاح‌طلب به انتشار دستاوردها و اقدامات وزارت اطلاعات می‌پردازند، بنابراین کم لطفی است که به عدم پوشش اخبار متهم می‌شوند. در ادامه سوالات آرمان ملی و پاسخ وزیر اطلاعات آمده است:

*یکی از موضوعات مطرح در جامعه بحث حجاب است. چرا با کم کاری برخی نهادها برخی از مردم به‌ویژه در حوزه حجاب رو در روی هم قرار گرفتند. به‌عنوان نمونه برخی اوقات در اتوبوس یا مترو، زنان دارای دو حجاب مختلف بگو ومگو می‌کنند. وزارت اطلاعات نباید در این حوزه ورود کند؟

آنچه ذکر کردید نشان از زنده بودن جامعه دارد. سلایق مختلفی در جامعه ما هستند چنانکه یکی حجاب را داشتن نقاب می‌داند، دیگری چادر دارد. یکی حجاب را با مانتو می‌بیند و یکی هم حجاب را قبول ندارد بنابراین سلایق متقاوتی در جامعه وجود دارد که یکی از آنها حجاب است. درموضوع حجاب دو نکته باید مورد توجه قرار گیرد. نخست اینکه آنچه را که به گفت‌وگو می‌گذاریم یا آنچه را که احیانا به فضای گفتمانی وسیع تبدیل می‌کنیم باید در چارچوب قانون باشد. اگر در چارچوب قانون نباشد، در کوتاه‌مدت دچار بی‌نظمی و هرج و مرج می‌شویم. درنهایت ارزش قانون باید حفظ شود. نکته دوم اینکه باید سلایق و نگاه‌هایمان را به اندازه‌ای طرح کنیم که تبدیل به دوقطبی و بی‌ثباتی نشود. یعنی من باید مرز خود را این بدانم که یک وحدت ایرانی را حفظ کنیم و کسی که با من مخالف است هم باید این موضوع را در نظر بگیرد. اگر نخواهیم چارچوب‌های اخلاقی و چارچوب‌هایی که در راستای حفظ وحدت اجتماعی است را رعایت کنیم، تبدیل به آنچه می‌شود که اشاره کردید. من معتقد به این هستم که نگاه‌ها، سلایق، حرف‌ها و حدیث‌هایی که مطرح شود، چارچوب‌مند باشد و نتیجه آن در چارچوب قانون قرار گیرد و وحدت و آرامش جامه را به‌هم نزند.

*پس موافق حجاب اختیاری هستید؟

نه. اگر قانون اجازه می‌دهد. باید قانون را رعایت کرد تا زمانی‌که ما قانون داریم، باید در چارچوب قانون عمل شود. یک قانونی را اصلاح می‌کنیم مانند بسیاری از قوانین در دوره‌های مختلف که دارای فراز و نشیب‌هایی بودند مانند مباحث اقتصادی، زمین، مسکن، بودجه و... بنابراین آنچه در قانون کشور است رسمیت دارد و باید نه کمتر از آن و نه بیشتر از آن را اجرا کنیم یعنی نباید نسبت به آن افراط و نه تفریط شود. باید مرزبندی بر اساس قانون باشد.

*در موضوعات خارج از مرزها هم موضوعاتی مطرح است. شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی در تلاش برای نزدیک شدن به عربستان است. این اقدامات را خطری برای ایران ارزیابی نمی‌کنید؟

رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند. آمریکایی‌ها واسطه این کار هستند و تمام تلاش آنها برقراری رابطه است اما هنوز موفق نشدند اما باید نسبت به آن هوشیار و هوشمند باشیم.

*پس نزدیکی عربستان و رژیم صهیونیستی در نهایت خطری برای ایران است؟

هر چه حضور رژیم در منطقه افزایش پیدا کند، سبب افزایش ناامنی می‌شود.

*اسرائیل نفوذ زیادی در جمهوری آذربایجان دارد. این موضوع چه اندازه در اختلافات جدید ایران و جمهوری آذربایجان موثر  است؟

مشکل با آذربایجان جدی نیست و بیشتر جنبه‌های سیاسی و رسانه‌ای به آن دامن زدند و تلاش‌مان این است که اندک مسائل را نیز کاملا حل و فصل کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار