| کد مطلب: ۱۰۶۶۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» مواضع رئیس خانه احزاب را بررسی می‌کند

متکی: اصلاح‌طلبان مته به خشخاش نگذارند / آقای دبیرکل! اصلاح‌طلبان اهل تحریم نیستند، از جمهوریت نظام دفاع می‌کنند

آرمان ملی : وزیر امور خارجه بود که در سفر و بر سر میز نهار یکی از رؤسای جمهور کشور‌های خارجی دستخطی به او رسید که شما دیگر وزیر امور خارجه ایران نیستید.

متکی: اصلاح‌طلبان مته به خشخاش نگذارند / آقای دبیرکل! اصلاح‌طلبان اهل تحریم نیستند، از جمهوریت نظام دفاع می‌کنند

منوچهر متکی از آن مقطع به بعد دیگر به عرصه سیاست خارجه ورود نکرد تا اینکه برجام مورد موافقت همه قرارگرفته و وزیر امور خارجه احمدی‌نژاد هم از آن دفاع کرد. بعد‌ها دیگر خبری و تحلیلی در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجه از او شنیده نشد تا اینکه پس از در قدرت قرار گرفتن ابراهیم رئیسی و در سایه عدم تلاش جدی اصلاح‌طلبان برای قدرت گرفتن در خانه احزاب توانست با حمایت احزاب اصولگرا رئیس خانه احزاب شود. شاید این برای اولین باری بود که یک دیپلمات رسما سکان یک تشکل سیاسی را بر عهده می‌گرفت. هرچند در گذشته صادق خرازی دیپلمات نام آشنای ایرانی این کار را کرد و بعدها از دبیرکلی ندای ایرانیان کناره گیری کرد. البته به نظر می‌رسد به احتمال زیاد متکی بازنشسته شده زیرا بر اساس چارت‌ وزارت خارجه دیپلمات‌ها عملاً نمی‌توانند در امور سیاسی ورود کرده و وزارت خارجه همواره می‌کوشد مستقل عمل کند. در مجموع دخالت دیپلمات‌ها حتی بعد از بازنشستگی و کناره گیری در سمت‌های دیپلماتیک چندان مرسوم نیست. یک بار هم که وزیر امور خارجه اسبق ایران جواد ظریف به حزب ندای ایرانیان رفت و در کنگره این حزب از منافع ملی دفاع کرد. اصلاح‌طلب و اصولگرا بر او تاختند که اقدام او اشتباه و به ضرر منافع ملی است. با این وجود منوچهر متکی با حضور در رأس خانه احزاب تنها دیپلماتی است که ترجیح داده ردای دیپلماتیک از تن بیرون کرده و عبای سیاست برتن کند. فارغ از این موارد او اکنون رئیس خانه احزاب، متشکل از احزاب اصلاح‌طلب واصولگراست اما گاهی در مصاحبه‌های خود بیش از اینکه به بحث مشارکت مردم؛ حضور احزاب در انتخابات وچالش‌های پیش روی احزاب توجه کند به گونه‌ای به سؤالات پاسخ داده است که گویا در رأس جریان اصولگرایان قرار دارد و به اصلاح‌طلبان توصیه‌هایی می‌کند که گویا فرمانده میدان است.

* اصلاح‌طلبان مته به خشخاش نگذارند

منوچهر متکی رئیس خانه احزاب در ارتباط با نگاه جریان اصلاحات به انتخابات گفته: نظرات متفاوتی در مورد اصلاح‌طلبان وجود دارد، برخی از این دوستان مطرح کردند که ما به اعضا و هواداران خود گفته‌ایم که مشارکت و ثبت نام نمایند بنابراین بخشی از اصلاح‌طلب‌ها تصمیم گرفتند بخشی دیگر هم اعلام کردند که هنوز تصمیمی نگرفته‌اند. توصیه دوم ما به دوستان اصلاح‌طلبمان این مسأله مهم است که مته به خشخاش نگذارند. یعنی اگر کسانی را مطمئن هستند با توجه به سوابقی که داشتند بتوانند تأیید شوند مطرح نمایند. منوچهر متکی بدون در نظر گرفتن موانعی که پیش روی اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب برای شرکت در انتخابات وجود دارد گفت: بخشی از اصلاح‌طلبان و احزاب اصلاح‌طلب در واقع بنای حضور در انتخابات دارند ما فکر می‌کنیم اگر کاندیدا‌های خود را معرفی کردند و کسانی که تأیید صلاحیت شده‌اند در میدان بمانند. این احزاب باید از اعضای خودشان حمایت نمایند یعنی بیانیه دهند، میتینگ بگذارند، نشست‌ها را برگزار نمایند که بتوانند کاندیدای خود را به مجلس بفرستند. حزب اساساً تشکیل می‌شود برای اینکه در بعد ایجابی به تلاش‌های سیاسی دست بزند تا حکمرانی را به دست بگیرد اصلاح‌طلبان در دو دوره هشت ساله به نام اصلاح‌طلبی دولت را در دست داشتند و در شاکله اصلی دولت را تشکیل می‌دادند یعنی اگر ما بخواهیم از سال ۷۶ به بعد را فقط بررسی نماییم وگرنه قبل از سال ۷۶ هم اصلاح‌طلبان در دولت مرحوم آیت‌ا... هاشمی حضور داشتند بعد از آن هم در دولت هفتم و هشتم و در دولت یازدهم و دوازدهم بودند بنابر این اصلاح‌طلبان در مقاطعی مورد اقبال مردم قرار گرفتند، دولت تشکیل دادند و حکومت را در دست گرفتند لذا اگر بیایند و بگویند انتخابات تحریم است، با اصل فلسفه جذب خود تعارض پیدا می‌کنند. زیرا این خط ضد انقلاب در خارج از کشور است که روی تحریم انتخابات کار می‌کند.

*آقای متکی! چه کسی انتخابات را تحریم کرده؟

رئیس خانه احزاب تلاش دارد از اکنون به جریان اصلاح‌طلب هشدار دهد که در صورت تحریم انتخابات عملاً در راستای ضد انقلاب حرکت کرده‌اند. حال اینکه این احزاب اصلاح‌طلب و فعالان سیاسی این جریان هستند که در مورد به حاشیه رفتن رای مردم و اصل جمهوریت به صورت پیاپی هشدار می‌دهند. زمانی که یک حزب سیاسی با‌اندیشه‌های اصلاح‌طلبان به علت برخی نگاه‌های نظارتی که البته قانونی هم هست نمی‌تواند در عرصه سیاسی فعالیت کند، چرا که نیرو‌های تربیت یافته حزبی بر مبنای مشی اصلاح‌طلبان نمی‌باید که تأیید صلاحت شده باشند عملاً انگیزه‌ای برای فعالیت حزبی هم پیدا نمی‌کنند چه رسد به اینکه بخواهند به صورت سازمان یافته در انتخابات شرکت نمایند، میتینگ برگزار نمایند و از یک نامزد حمایت کنند. اصلاح‌طلبان یک بار هم به رغم اینکه تعداد قابل توجهی از اعضای آن‌ها در انتخابات تأیید صلاحیت نشده بودند، در انتخابات شرکت کرده و به صورت نیابتی افرادی را به مردم تحت عنوان لیست‌امید معرفی کردند و هر چند عملکرد بدی از آن لیست درجهت خلاف منافع ملی ایجاد نشد اما در معنای واقعی نتوانستند در برابر رایی که از مردم گرفتند پاسخگو باشند لذا دیگر با آن شیوه در انتخابات حاضر نخواهند شد. از این منظر آقای متکی به عنوان دبیرکل خانه احزاب باید این مورد را در نظر داشته باشد که اصلاح‌طلبان هیچ‌گاه انتخابات را تحریم نکرده بلکه زمینه فعالیت برای آن‌ها وجود ندارد.

*وضعیت اصلاح‌طلبان در انتخابات

واقعیت آن است که جریان اصلاح‌طلب با دیدگاه‌های گوناگونی رو به روست و نمی‌توان وجود این دیدگاه‌های مختلف را به دو یا چند شقه شدن اصلاح‌طلبان تحلیلگر کرد. بخشی از اصلاح‌طلبان پیشرو معتقدند عدم توفیق اصلاح‌طلبان در اصلاحات مدنظر به علت فشار‌های مختلف باعث شده بخشی از بدنه سیاسی جریان اصلاحات ریزش کرده و بخشی دیگر نیز البته به علت عدم توفیق اصلاح‌طلبان هیچ وجهه تمایزی بین آن‌ها و نهاد قدرت قائل نیستند. لذا تمایل دارند بر روی تئوری‌هایی که به آن به عنوان تئوری حیات برای اصلاحات چیده‌اند، متمرکز شوند. از این رو بر شعار جامعه قدرتمند و دولت قوی متمرکز شده و تلاش دارند رابطه خود را با جامعه اصلاح کنند. بخشی نیز البته با چنین تئوری‌هایی موافقت نداشته و معتقدند تا در قدرت حضور نداشته باشند نمی‌توانند اصلاحات ولد اصلاحات کوچک را اعمال کنند. این دسته برخی از دستاورد‌های مجلس قبل را در برابر دستاورد‌های مجلس کنونی نشانده و اعتقاد دارند باید در انتخابات شرکت کرد و حضور داشت تا به منافع ملی صدمه وارد نشود. نگاه این دسته به حضور در قدرت حفظ منافع ملی است. لذا اصلاح‌طلبان اکنون بر سر این دو راهی مانده‌اند و در حال رایزنی در این ارتباطند و اهل تحریم آنگونه که منوچهر متکی در مصاحبه اخیر خود تلاش کرده مواضع اصلاح‌طلبان را با مواضع ضد انقلاب دارای هم خوانی بدانند، نیستند.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار