| کد مطلب: ۱۰۶۶۷۱۲
لینک کوتاه کپی شد

آیت‌ا... سید حسن خمینی: اگر جایی حق را شناختی از پرداخت هزینه نباید بهراسی

آرمان ملی: یادگار امام در مراسم سوگواری اربعین در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره)، اظهار داشت: ائمه(ع) به زیارت اربعین و سپس به راهپیمایی و نیز اینکه این مسیر را با علامت حرکت کنید، پیاده بیایید و نشان بدهید که این حرکت را انجام می‌دهید، توجه می‌دادند.

آیت‌ا... سید حسن خمینی: اگر جایی حق را شناختی از پرداخت هزینه نباید بهراسی

آیت‌ا... سید حسن خمینی گفت: اینکه کسی بگوید، چون روایت نبوده، پس برگزاری آن حرام است، یک نوع ظاهرگرایی و تصلب است؛ سنت تذکار بسیار خوب است. ما می‌بینیم که گرچه تذکار در سنت عرب نبوده، نسبت به سیدالشهدا(ع)، عاشورا و اربعین دائما تنبه داده شده و دائما گفته شده این را یادتان نرود. به جهت‌ اهمیت حادثه، همیشه محل بحث بوده‌ که‌ عاشورا و قیام سیدالشهدا(ع) برای چیست؟ گروهی گفته‌اند امام‌ حسین(ع) کشته شد تا ما گریه کنیم و کفاره گناهان ما شود؛ این اندیشه از مسیحیت ریشه گرفته است. عقیده دیگر این است که امام حسین(ع) آمد تا قیام و حکومت کند و اندیشه دیگری پیدا شد که گفتند به دنبال عزت بود. 10، 15 مورد گفته‌اند اما قدر مسلم داستان این است که امام حسین(ع) آمد و تن به ظلم نداد و عزت‌ را نفروخت.

وی افزود: معنای جمله‌ «هیهات من الذله» که در زبان همه ما هست و انشاء‌ا... عمل ما هم باشد، این است که ما به ذلت تن نمی‌دهیم. این طور نیست که برای‌ احقاق حق و احیای دین هیچ هزینه‌ای برای ما مهم باشد. ممکن است خیلی از ما به راحتی تن به مرگ، پرداخت‌ مال یا اسارت فرزند بدهیم، اما در عاشورا هر آنچه هزینه می‌توان تصور بود، پرداخت شد. این یک درس است که اگر جایی حق را شناختی از پرداخت هزینه نباید بهراسی؛ برای هدف اگر پای هزینه دادن افتاد، نترسید. در روزگار خودمان‌ هم امام بزرگوار مظهر آن است؛ گفتند می‌کُشیم و مرجعیت را از تو می‌گیریم؛ بعد هم ایشان تبعید کردند و فرزندش را کُشتند، اما ایستاد.

سید حسن خمینی تصریح کرد: اگر هدفت را انتخاب کردی، به شرطی حسینی(ع) هستی که نترسی و شجاعت داشته باشی. البته این هدف یک روز حرکت سیدالشهدا(ع) و یک روز صلح امام حسن(ع) را می‌طلبد. اشتباه نکنید! کار امام حسن(ع) به اندازه کار امام حسین(ع) از نظر تاریخی مهم است. بلکه شاید از یک جهت اهمیت آن بیشتر باشد. داستان امام حسین(ع) همه چیز داشت، اما عزت و مظلومیت بود و حداقل طعنه در آن نبود. چرا که در ماجرای صلح امام حسن(ع) نزدیک‌ترین دوستان هم به ایشان می‌گفتند، «تو مؤمنین را ذلیل کردی!» یادگار امام(ره) در پایان تاکید کرد: عاشورا و صلح امام حسن(ع) یک درس دارد و اگر این درس را گرفتیم و در لوح وجود خودمان نشاندیم، حسینی(ع) هستیم؛ و الّا یزیدی! آن درس این است که «نترسید»؛ عبور کنید و اگر پایش افتاد اکبر(ع) و اصغر(ع) بدهید، بگذارید زینب‌تان به اسارت برود و در گودال قتلگاه قرار بگیرید.

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار