| کد مطلب: ۱۰۶۶۶۵۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» در گفت‌وگو با اعتدالیون، انتخابات مجلس را بررسی می‌کند / لاریجانی قطب تاثیر‌گذار انتخابات اسفند

آرمان ملی: انتخابات مجلس دوازدهم مهم‌ترین رویداد سیاسی است که در سال جاری برگزار خواهد شد و از هم اکنون جریان‌های سیاسی درصدد حضوری پر رنگ و قدرتمند جهت پیروزی در انتخابات هستند.

«آرمان ملی» در گفت‌وگو با اعتدالیون، انتخابات مجلس را بررسی می‌کند / لاریجانی قطب تاثیر‌گذار انتخابات اسفند

در همین راستا 3 جریان اصلاح‌طلب، معتدل و اصولگرا نسبت به این مساله رویکردهای خاص خود را دارند. اصلاح‌طلبان هنوز در در شرایط نامشخص نسبت به انتخابات به سر می‌برند و بخشی از آنها به‌دنبال حضور و مشارکت هستند و پیش ثبت‌نام‌های انتخاباتی را نیز انجام دادند و بخشی دیگر نیز اساسا حضور و مشارکت در انتخابات را چندان موثر نمی‌دانند. با این حال، هنوز موضع رسمی اصلاح‌طلبان مشخص نیست و باید دید که طی ماه‌های آینده چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد. از سوی دیگر اصولگرایان وضع دیگری را تجربه می‌کنند و در میانه اختلافات درون جریانی قرار گرفته‌اند. چه اینکه به قرائت بسیاری از فعالان سیاسی اصولگرا؛ انتخابات مجلس پیش‌رو برای آنها آبستن حوادث مختلف خواهد بود و غیرمنتظره نیست اگر شاهد ارائه 4 یا 5 لیست از سوی اصولگرایان باشیم. بدین صورت که جریان حداد عادل یا همان شورای وحدت، جریان قالیباف و شورای ائتلاف، جبهه پایداری یک، اصولگرایان سنتی و حزب موتلفه و جریان شریان هرکدام یک لیست بیرون بدهند. لذا حلقه مفقوده این جریان نیز وحدتی است که به‌نظر می‌رسد در انتخابات پیش‌رو به آن نخواهند رسید. اما سومین مجموعه سیاسی را باید اعتدالیون در نظر گرفت که به روایتی، در انتخابات پیش‌رو حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. جریانی که از حامیان، اطرافیان و نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی تشکیل شده و بعضا اعتدالیون دولت حسن روحانی را نیز در بر می‌گیرد. اما مساله اینجا است که شخص علی لاریجانی و حسن روحانی در انتخابات پیش‌رو به طور مستقیم به کنش‌گری نخواهند پرداخت و تحرکاتشان در پشت پرده خواهد بود. چنانکه هر دو نفر در راستای یک هدف که تشکیل مجلس اعتدالیون باشد تلاش می‌کنند. به همین جهت نیز آنطور که گفته می‌شود بسیاری از نمایندگان ادوار که از حامیان لاریجانی به شما می‌روند در پیش ثبت‌نام انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند که بتوانند در حوزه‌های انتخابیه مختلف نقش‌آفرینی کنند. افرادی که بعضا بسیاری از آنها با هدایت و حمایت لاریجانی وارد گود شده‌اند و برای تغییر آرایش شکلی مجلس و خروج آن از دست جریان خالص‌ساز به میدان رقابت می‌آیند. از چهره‌های نام آشنای این جریان می‌توان به علی مطهری، محمدرضا باهنر، بهروز نعمتی، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، منصور حقیقت‌پور، علی اصغر یوسف‌نژاد و... اشاره کرد که همه در انتخابات پیش‌رو حاضر خواهند بود. به‌نظر می‌رسد علی لاریجانی که فضای سیاسی کشور را به‌خوبی می‌شناسد در راستای در آوردن مجلس از دست جریان خالص‌ساز و کاسب‌کاران انقلابی‌نما در پشت صحنه انتخابات 12 اسفند یکی از صحنه‌گردانان اصلی به نفع جریان اعتدال و میانه رو خواهد بود.

*لاریجانی پدر معنوی قاطبه نمایندگان ادوار

یک نماینده ادوار مجلس در خصوص انتخابات پیش‌رو و تحرکات سیاسی معطوف به انتخابات اظهار داشت: قاطبه نمایندگان ادوار که ثبت‌نام کردند به‌خاطر فشار مردم و اتفاقا کارنامه خوب و مثبتی که داشتند، بود. غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی به «آرمان ملی» گفت: مجموعه نمایندگان ادوار در مجالس مختلف به رهبری و هدایت آقای لاریجانی در بدترین زمان تحریم‌ها و بی‌مهری‌های داخلی و فشارهای داخلی و خارجی بازهم کشور را نسبت به اکنون بهتر اداره کردند. این نمایندگان ادوار که نزدیک به 500 نفر به مساله انتخابات ورود کردند کسانی هستند که بر اساس خواست و نیاز مردم ثبت‌نام کردند. رئیس فراکسیون مستقلین مجلس دهم بیان کرد: آقای لاریجانی نشان داده که یک شخصیت واقعا فراملی، مذهبی، وطن‌دوست، ولایت‌مدار و دارای برنامه است. شک نکنید که قاطبه نمایندگان که وارد مجلس خواهند شد چه آقای لاریجانی باشد و چه نباشد با مدیریت و هدایت ایشان پیش خواهند رفت. به عبارتی آقای لاریجانی پدر معنوی قاطبه نمایندگان ادوار است. حتی خیلی از اصولگرایان تندرو که اکنون میانه‌رو شده‌اند به آقای لاریجانی مراجعه کردند و ایشان را قبول دارند. ایشان فشار سختی کشید که به انتخابات مجلس بیاید و به‌دلایلی که خودش بعدا اعلام خواهد کرد در انتخابت مجلس ثبت‌نام نکرد.

* مردم تحول می‌خواهند پای صندوق‌های رای بیایند

یک نماینده سابق مجلس در خصوص نوع مواجهه میانه‌روها در انتخابات بیان کرد: اگر شورای نگهبان بخواهد حذف حداکثری کند به‌نظر همین مجلس یازدهم تکرار خواهد شد. لذا شورای نگهبان باید مقداری با ملاطفت بیشتری برخورد کند و بپذیرد که تنوع نگاه‌ها و نظرات باید به رسمیت شناخته شود. منصور حقیقت‌پور به «آرمان ملی» گفت: پیش‌بینی کار سختی است، اما باید امیدوار باشیم که مردم پای صندوق‌های رای بیایند. وی افزود: چیزی به‌نام طیف لاریجانی وجود ندارد بلکه آقای لاریجانی تعدادی دوست و هوادار دارد و 500 نماینده ادوار مجلس هستند که ایشان را قبول دارند و آینده وضعیت اینها را مشخص خواهد کرد که چه خواهد شد. این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: مردم اگر تحول و تغییر می‌خواهند باید پای صندوق‌های رای بیایند.

*مشارکت به 50 درصد برسد اعتدال پیروز خواهد شد

یک فعال سیاسی اصولگرا در خصوص انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: بخش معتدل جریان اصولگرا را طرفداران آقای لاریجانی پوشش می‌دهند. یعنی اگر جبهه پایداری، دولت و شریان را یک شاخه بدانیم. جریان آقای قالیباف را شاخه دوم و جریان آقای حداد عادل را شاخه سوم بدانیم قاعدتا جریان آقای لاریجانی نیز شاخه چهارم جریان اصولگرا خواهد بود. محمد مهاجری به «آرمان ملی» گفت: اینکه طیف معتدل بتواند در انتخابات پیش‌رو دست بالا را داشته باشد به دو چیز بستگی دارد. اینکه میزان مشارکت چه میزان باشد و دوم تعداد افرادی که از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهند کرد. وی ادامه داد: آقای لاریجانی اصولگراترین شخصیت و چهره سیاسی است که دارای کارنامه و سابق روشن فعالیت سیاسی است و دچار انحرافات نشده و همیشه بر صراط مستقیم اعتدال بوده است. اگر جریان خالص‌ساز بخواهد با کمک دولت آقای رئیسی انتخابات را به حالت فرمالیته تبدیل کند و مجلس وکیل‌الدوله درست کند بحث دیگری است ولی اگر قرار باشد انتخابات واقعی تشکیل شود آقای لاریجانی به‌عنوان یکی از قطب‌های اصلی حرف‌های جدی برای گفتن دارد. مهاجری تصریح کرد: اگر انتخابات به بالای 50 درصد برسد قطعا جریان اعتدال پیروز انتخابات مجلس خواهد بود.

 

 

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار