| کد مطلب: ۱۰۶۶۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد

فرشاد مؤمنی: از حکومت یکدست، عدالت و توسعه بیرون نمی‌آید

آرمان ملی: یک اقتصاددان با بیان اینکه باید بررسی کرد که چرا اکنون به نام عدالت، این میزان آدرس‌های غلط و ادعاهای پوچ ارائه می‌شود، اظهار کرد: به نام عدالت، برای ارائه داده‌های دستکاری شده در سطح برخی مقامات کشور، مسابقه برگزار شده است.

فرشاد مؤمنی: از حکومت یکدست، عدالت و توسعه بیرون نمی‌آید

در حرف‌های بی‌پایه زدن در این زمینه مسابقه است. فردی می‌گوید دستور می‌دهم 14روزه فقر مطلق کاهش یابد، دیگری می‌گوید، شد!! و ادعا را از نفر اول هم فراتر می‌برد. متاسفانه در این زمینه بخش‌هایی از ساختار قدرت، گوی سبقت را در بیان سخنان بی‌پایه، از یکدیگر می‌ربایند. فرشاد مؤمنی گفت: چقدر قبیح است و چه میزان باید آدم از همه نظر سقوط کرده باشد که با این گزافه‌گویی‌ها و پوچ‌گویی‌ها، بخواهد از شرایط فعلی ایران حساسیت زدایی کند! ما شرایطی را تجربه می‌کنیم که بر اساس داده‌های رسمی، به تقریب از هر سه ایرانی، یک نفر به معنای مطلق، فقیر است.

اینها چه می‌گویند؟! چه می‌کنند؟! چه وضعیتی از درون این ماجرا قرار است بیرون بیاید؟! حتی اگر آنها قادر به فهم مصلحت خودشان بودند و حتی اگر به حیثیت خود اهمیت می‌دادند، نباید چنین حرف‌هایی تا این میزان بی‌ضابطه، مطرح شود! این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال تجربه ابعاد بی‌سابقه‌ای از روندهای نگران کننده‌تر شکاف فقر، یعنی افزایش روز افزون فاصله درآمد فقرا با خط فقر هستیم، ادامه داد: مستندات و گزارش‌های رسمی در این زمینه وجود دارد. با این شرایط، روشن نیست که چگونه افرادی به نام دستگاه‌هایی حرف‌هایی می‌زنند که معلوم نیست این افراد با چه سیستمی گزینش می‌شوند و چه صلاحیتی برای آنها قائل هستند! رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد، با بیان اینکه همچنین با روند بسیار نگران کننده کاهش فاصله غیرفقرا از خط فقر نیز روبه‌رو هستیم، توضیح داد: بی‌سابقه‌ترین ابعاد تجربه شده از سقوط طبقه متوسط درآمدی در این سال‌ها رخ داده است؛

اما با این حال نه فهمی از توسعه بروز داده می‌شود و نه دغدغه‌ای نشان می‌دهند. باید توسعه را بفهمند تا منزلت طبقه متوسط درآمدی را درک کنند. در شرایطی که ما  درحال تجربه این واقعیت‌ها هستیم، بیان این سخنان تلخ و غم‌انگیز، شگفت‌انگیزتر می‌شود! وی تصریح کرد: حکیم، بهشتی، مطهری، آقامحمدباقر یا آقاموسی صدر، چون به دانش چگونگی حساس بودند، شاغول‌ها و متغیرهای کنترلی را برای اعتبارسنجی از داعیه‌های عدالت‌خواهی مطرح کردند که آن دریچه نجات جامعه ما می‌تواند باشد. فراموش نشود کسانی برای اینکه به حساب خود عدالت برقرار کنند، بزرگ‌ترین ظلم را در توزیع قدرت مرتکب شدند. از حکومت یکدست، آزادی و عدالت و توسعه بیرون نمی‌آید. شاغول‌هایی که این متفکران عنوان می‌کنند را بررسی کنید تا به این نکته برسید.

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار