| کد مطلب: ۱۰۶۶۵۱۱
لینک کوتاه کپی شد

مسیح مهاجری: باید تکلیف گروه‌های فشار را یکسره کرد

آرمان ملی: گروه‌های فشار از ابتدای انقلاب تا به امروز سبب مشکلاتی برای کشور بودند. گروهی که تنها در اندیشه منافع خودشان هستند.


مسیح مهاجری:  باید تکلیف گروه‌های فشار را یکسره کرد

آنها گاهی از دیوار سفارتخانه‌ها بالا می‌روند که همگان شاهد تبعات این اقدام در روابط ایران وعربستان و برخی کشورهای دیگر بودند، به سخنرانی‌های مخالفانشان حمله می‌کنند و... چند زمانی است که سعی در مداخله در مذاکرات دارند به نحوی که روزی «گاندو» را می‌سازند و روز دیگر تجمع و تحصن می‌کنند و... . دیروز مسیح مهاجری به این موضوع پرداخت. او از نجات‌یافتگان بمب‌گذاری دفتر حزب جمهوری اسلامی در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ است که طی آن آیت‌ا... سیدمحمد حسینی بهشتی سیاستمدار، فقیه و دومین رئیس دیوان عالی کشور و بیش از ۷۰ تن از یارانش در آن به شهادت رسیدند. دیدگاه‌هایش درباره حکمرانی که نیاز امروز جمهوری اسلامی ایران است، برگرفته از دیدگاه‌های مرحوم شهید بهشتی است. تعلق خاطر فکری حجت‌الاسلام والمسلمین مسیح مهاجری روحانی، روزنامه‌نگار و سیاستمدار ایرانی که از سال ۱۳۶۰ تاکنون مدیر مسئول روزنامه جمهوری اسلامی است به دیدگاه‌های شهید بهشتی، او را در تمام این سال‌ها در مقام تبیین‌گر دیدگاه‌هایش قرار داده است. مسیح مهاجری به خبرآنلاین می‌گوید: ما از ابتدای تشکیل جمهوری اسلامی مبتلای به چیزی به‌نام گروه فشار بودیم. الان هم هستیم. متاسفانه هیچکدام از دولت‌ها اراده‌ای به خرج ندادند که کار را یکسره بکنند مسامحه و کوتاهی کردند. حتی آن‌هایی که با انتخابات  رقابتی به قدرت رسیدند، در این زمینه تلاش نکردند. وی تصریح کرد: این کوتاهی وجود داشت. ما باید تلاش می‌کردیم تکلیف گروه فشار را یکسره می‌کردیم. اصلا معنی ندارد در یک کشور ما دارای دو قدرت باشیم. یک قدرت قانونی، یا رسمی، یک قدرت هم قدرت غیر رسمی که نامش را گروه فشار می‌گذاریم؛ یعنی همانی که خودشان خودشان را قبول دارند، حتی اگر انتخاب هم نشده باشند، یا اگر انتخاباتی هم برگزار نشده باشد، می‌گویند ما همه کاره هستیم. وی اظهار داشت: شهید بهشتی همچنین مسلط بر تاریخ بود. تسلط بر تاریخ به انسان این را می‌فهماند که حکمرانان در طول تاریخ، کجا اشتباه و کجا درست عمل کردند و شرایط زمان ما چه شرایطی است و چگونه باید عمل کرد تا اشتباهات تاریخی گذشته تکرار نشود. مهاجری تصریح کرد: با این جامع نگری آقا بهشتی اجازه نمی‌دادند که ۴۰ سال سر یک موضوع بحث بکنیم که آیا ما باید با فلان کشور بالاخره رابطه داشته باشیم، یا نداشته باشیم. مذاکره بکنیم یا نکنیم. آقای بهشتی خودشان در همان روزهای قبل از پیروزی و بعد از پیروزی و قبل از استقرار نظام جمهوری اسلامی که هنوز برخی از ژنرال‌های آمریکایی و بعضی مهره‌های آن‌ها برای کودتا در ایران حضور داشتند، با آن‌ها مذاکره کرد. این به چه معنایی است؟ یعنی آقای بهشتی، یک فکر عمیقی داشت که معتقد بود من می‌توانم مذاکره کنم با همه و پیروز هم از میدان بیرون بیایم.

*تضاد فکری بهشتی و مصباح یزدی

وی در پاسخ به این سوال که «شاهد تضاد فکری و خط مشی مرحوم بهشتی در ارتباط با مرحوم مصباح یزدی و نحوه اداره مدرسه حقانی بودیم. منشأ این درگیری‌ها، چه بود؟» توصیح داد: چون با آقای بهشتی قبل از انقلاب حدود ۱۰ سال، قبل از پیروزی انقلاب محشور بوده‌ام و کار کرده‌ام، به‌عنوان یک شاهد عینی می‌توانم خدمت شما عرض بکنم که قبل از بحث حکمرانی نیز این اختلاف وجود داشت. به عبارت دیگر بحث تنها مختص حکمرانی نیست. نگاه آقای بهشتی نگاه جامعی بود. در عین حال آقای بهشتی سعی می‌کرد با آن‌ها تعامل داشته باشد. هم تعامل علمی و هم طرح مباحثی با آنان که بتواند، افکار آن‌ها را به سمت جامع‌نگری ببرد. تفاوت آقای بهشتی با بعضی از افراد که با هم اختلافات نظر داشتند، همین بود. وی افزود: آقای بهشتی ماوراء، یک مکتب خاص برای تعامل با انسان فکر می‌کرد. یعنی از مکتب اسلام برای تعامل استفاده می‌کرد ولی لازم نمی‌دانست که افرادی که با آن‌ها در تعامل است، حتما باید مکتب اسلام را بپذیرند. مکتب اسلام را معرفی می‌کرد، اگر می‌پذیرفتند، مطلوب آقای بهشتی بود، ولی اگر جذب نمی‌شدند، رابطه خودش را با آن‌ها حفظ می‌کرد و آن‌ها را هم انسان‌هایی می‌دانست که باید محترم شمرده شوند و با آن‌ها ارتباط وجود داشته باشد.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار