| کد مطلب: ۱۰۶۶۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد

جوادی آملی: همه به کشوری که سرش به تنش بیارزد؛ احترام می‌گذارد / دغدغه‌های مرجع مصلح این‌طور نیست که اگر من نروم و شما نروید مشکلات حل شود

آرمان ملی : آیت‌ا... جوادی آملی چهره‌ای محبوب و مورد وثوق در جامعه است که به‌خوبی می‌داند در چه زمانی به ارائه دیدگاه هایش بپردازد.

جوادی آملی: همه به کشوری که سرش به تنش بیارزد؛ احترام می‌گذارد / دغدغه‌های مرجع مصلح این‌طور نیست که اگر من نروم و شما نروید مشکلات حل شود

او هیچ‌گاه خود را محدود به ارائه بحث در یک موضوع نمی‌داند چنانکه در سال 84 گفت: «احمدی‌نژاد را چنان بالا خواهند برد که طغیان خواهد کرد.» و در سال 91 تصریح کرد که «رعایت حجاب مختص زنان نیست و مردان هم باید رعایت کنند.» این روزها که بخشی از اظهارات درباره راهکار رفع بی‌حجابی در جامعه جنبه تنبیهی و مجازات دارد، بزرگانی که احاطه آنها بر موضوعات دینی بر همگان عیان است و سال‌هاست به درجه اجتهاد رسیده‌اند، مصلحت را متفاوت از اینگونه برخوردها می‌دانند. مانند آیت‌ا... جوادی آملی  که منتقد برخوردهای سخت با زنانی است که حجاب کافی ندارند. او دیروز موضوع حجاب را از بعد تاثیر اهمیت یک کشور بر شهروندانش مورد بررسی قرارداد و به ذکر خاطر‌ه‌ای پرداخت: «در مسیر برگشت، هنوز هواپیمایمان به زمین فرودگاه نرسیده بود، مهماندار رفت نزدیک کابین و سلام کرد و از مسافران عذرخواهی کرد و بعد پیج کرد که خانم‌ها آقایان ما تا چند لحظه دیگر وارد فرودگاه مهرآباد می‌شویم؛ به احترام جمهوری اسلامی حجابتان را رعایت کنید. همانجا مسیحی، کلیمی، یهودی، کمونیست، همه خانم‌ها روسری‌هایشان را روی سرشان گذاشتند. کشوری که سرش به تنش بیارزد هرکسی به آن احترام می‌گذارد.»

*اختلاس فراموش نشود!

آیت‌ا... جوادی آملی  لازم می‌داند در نقش یک مصلح وارد عمل و مانع تنش واختلاف در جامعه شود. به‌عنوان نمونه بارها در موضوع حجاب که این روزها محل بحث است، ورود پیدا کرد و هشدارهایی درباره نحوه برخورد با بدحجابی یا سفارش‌هایی درباره دعوت به حجاب مطرح کرد. در خرداد سالجاری تصریح کرد: «اگر به همین دختران جامعه، کلام اهل بیت گفته شود که «فَإِنَّ اَلشَّعْرَ أَحَدُ اَلْجَمَالَیْنِ» موی سر همچون صورت، از زیبایی‌های یک خانم است ولی “زَکاهُ الجـَمالِ العِفـافُ، زکات جمال، عفاف و عفت است، او هم قبول می‌کند، اما وقتی ببیند که با اختلاس و نجومی، می‌خواهند فقر را بر او تحمیل کنند، آن وقت دیگر این حرف‌ها را هم نمی‌پذیرد. جامعه را به وحدت دعوت کنید و بدانید که دین را خدا حافظ است و دین با نصرت الهی همراه است.» او در ابتدا به موضوعی اشاره کرد که مورد انتقاد بخش‌های زیادی از جامعه است یعنی چرایی تورم و وجود اختلاس در جامعه که برخی این موارد را در بی‌حجابی موثر می‌دانند. سپس به موضوع دعوت به حجاب و رفع موانع می‌پردازد. در فروردین هم این مرجع تقلید شیعیان فقر اقتصادی را ننگ دانست و گفت: «کشور ما همه چیز دارد، امام معصوم فرمود ملتی که زمین دارد آب دارد خاک کافی دارد، اقتصادش درست نباشد از رحمت خدا دور است، این نفرین امام معصوم علیه‌السلام است، لذا اگر ما درست عمل کنیم، نجومی نباشد، اختلاسی نباشد، گرانی نباشد، مردم مودب هستند و به قانون احترام می‌گذارند.»

*عفت برای مردان هم هست!

این مرجع تقلید در سال 91 هم اظهاراتی داشت که قابل تامل و توجه است. آیت‌ا... جوادی آملی  با ابراز تأسف از وضعیت پوشش برخی آقایان در جامعه دینی، گفت: «عفت تنها برای زنان نیست و مردان نیز وظیفه دارند این مسأله مهم دینی را رعایت کنند.» مفسر برجسته قرآن کریم همچنین با تقدیر از زحمات نیروی انتظامی در راستای برخورد با مظاهر بدحجابی در جامعه دینی، متذکر شد: مسأله بدحجابی در جامعه با بگیر و ببند حل نخواهد شد. وی، برخورد انتظامی با مظاهر بدحجابی در جامعه آخرین مرحله دانست و تصریح کرد: کار نیروی انتظامی خوب است، اما اساس کار این نیست.

*انتقاد از رفتارهای سخت با بدحجابی

البته این مرجع تقلید پیش از این هم به موضوع حجاب پرداخته بود مانند سال 86 که بحث گشت ارشاد مطرح بود. این مرجع تقلید گفته بود: «این آشفته بازار بودن مساله حجاب و عفاف با فشار سرنیزه حل نمی‌شود، از راه دیگری #فساد را توسعه می‌دهند. عمده همین است آنکه ما را آفرید، صلاح و فلاح ما را در همین دانست که مساله ازدواج را اهمیت بدهید و دیر ازدواج نکنید و توقع بیجا نداشته باشید.» این مرجع تقلید دو روز بعد هم نوشت: «گاهی نامه می‌نویسند که شما چرا ساکت هستید، درباره حجاب و عفاف حرفی نمی‌زنید، بر فرض با #فشار انسان این روسری را یک قدری جلو بیاورد، اینکه #عفاف و حجاب نیست! این، آن فساد را جلوگیری نمی‌کند! ازدواج است که جلوگیری می‌کند. با بگیر و ببند، حداکثر ممکن است ظاهر حفظ شود.»

*توصیه انتخاباتی آیت‌ا... جوادی آملی

دغدغه‌های این مرجع تقلید به بحث حجاب ختم نمی‌شود. او دیروز به انتخابات مجلس که قرار است اسفندماه برگزار شود، اشاره کرد. برخی از سیاسیون اصلاح‌طلب معتقدند که کاندیداهای جریان آنها مانند دوره قبل ردصلاحیت خواهند شد بنابراین نباید در انتخابات شرکت کند چرا که قائل به رای دادن به رقبایشان نیستند. دیروز آیت‌ا... جوادی آملی  در رد آنچه شانه خالی کردن عده‌ای از شرکت در انتخابات می‌نامید، گفت: «این درست نیست؛ بالاخره کشور را باید اداره کرد و به هر وسیله افراد را قانع کرد. کشور را نمی‌شود که رها کرد. اینطور نیست که اگر من نروم و شما نروید مشکلات حل شود. باید یک راه‌حل پیدا کنند تا آن را اداره کند.»

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار