| کد مطلب: ۱۰۶۶۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد

سخنگوی شورای نگهبان: ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده‌اند رد صلاحیت شوند

آرمان ملی: سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: ۹ طرح و لایحه و ۴ اساسنامه در این مدت در شورای نگهبان بررسی شد.

سخنگوی شورای نگهبان:  ممکن است افرادی که در گذشته تایید شده‌اند رد صلاحیت شوند

هادی طحان نظیف گفت: طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در مراحل قبل با ایراداتی از شورا مواجه شد و با رفت و آمدها و اصلاحات به عمل آمده، این مصوبه خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و به عنوان قانون محسوب می‌شود. وی افزود: لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی و انتظامی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت قرقیزستان نیز بررسی شد و تنها واجد اشکال استفاده از واژگان غیرفارسی طبق اصل ۱۵ قانون اساسی است. طحان نظیف با اشاره به طرح حمایت از گزارشگران فساد بیان کرد: این طرح که در مرحله قبل با ابهامات و ایراداتی مواجه شده بود، تنها یک مورد جزئی آن باقی مانده است.

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: همچنین مصوبه مجلس درباره لایحه تشکیل مناطق آزاد سرخس، دوغارون و مازندران اشکال جدی خاصی وجود ندارد و صرفاً یک ایراد جزئی وجود دارد. اصلاح آن با یک عبارت رفع خواهد شد. وی درباره برگزاری انتخابات مجلس با قانون جدید عنوان کرد: مبنای همه دست اندرکاران انتخابات، قانون انتخابات مجلس شورای با آخرین اصلاحات است. قانون مصوب ۷۸ است و چندین بار اصلاح شد و یک ماه اخیر هم آخرین اصلاح آن بود که انجام شد. ما قانون را با آخرین تغییرات مبنای عمل قرار می‌دهیم. سخنگوی شورای نگهبان یادآور شد: بررسی صلاحیت‌ها در انتخابات پیش‌رو براساس قانون جدید انتخابات مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد؛ هرچند در قانون جدید تغییرات چندانی در این مورد نسبت به قانون قدیم ایجاد نشده است. وی درباره دخالت نمایندگان در انتصابات عنوان کرد: مقام معظم رهبری نسبت به بحث عدم دخالت در انتصابات تاکیداتی داشتند و صلاحیت‌های نمایندگان محترم در قانون مشخص شده و مبنای ما قانون است.

اگر دخالت نمایندگان در انتصابات و امور اجرایی محرز باشد در بررسی صلاحیت‌ها مدنظر قرار خواهیم داد. شورای نگهبان در این موضوع بر اساس قانون عمل خواهد کرد چرا که برخی از اقدامات مداخله نیست و مشاوره است. صلاحیت‌های نمایندگی در قانون آمده و نباید از برخی صلاحیت‌ها کاست و از برخی صلاحیت‌ها فراتر رفت. سخنگوی شورای نگهبان افزود: عوامل مختلفی در مشارکت مردم در انتخابات نقش دارند و ما همواره تلاش کرده‌ایم رویکردمان بر افزایش مشارکت باشد اما از قانون عدول نخواهیم کرد و قانون مبنای عمل ما خواهد بود. ناگفته نماند که شورای نگهبان به سامانه ملی دسترسی آزاد به اطلاعات متصل شد.

طحان نظیف درباره پیش ثبت نام کاندیداها اظهار کرد: اتفاق جدیدی نیفتاده و وزارت کشور مجری انتخابات و شورای نگهبان ناظر انتخابات است. وظیفه‌ای است که مجلس از طریق قانون برعهده دستگاه‌ها گذاشته است. سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه حجاب و عفاف گفت: کار لایحه حجاب و عفاف در کمیسیون تخصصی تمام نشده است و در صورت اتمام بررسی در کمیسیون، لایحه باید به صحن مجلس برود. شورای نگهبان این مصوبه را دریافت نکرده است.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار