| کد مطلب: ۱۰۶۶۴۳۶
لینک کوتاه کپی شد

محسن کوهکن در گفت‌و‌گو با «آرمان ملی»: گروه‌های سیاسی نقشی در افزایش مشارکت در انتخابات ندارند / برخی با مشارکت کم به فکر چاره‌جویی می‌افتند / نباید نگران موضع‌گیری جوانان بود

آرمان ملی: مساله مشارکت در انتخابات از دیدگاه گروه‌های سیاسی تمام شده است و به زعم برخی سطح مشارکت در انتخابات بالا نخواهد بود.

محسن کوهکن در گفت‌و‌گو با «آرمان ملی»:  گروه‌های سیاسی نقشی در افزایش مشارکت در انتخابات ندارند / برخی با مشارکت کم به فکر چاره‌جویی می‌افتند / نباید نگران موضع‌گیری جوانان بود

آنها معتقدند شاید برخی هم نمی‌خواهند سطح مشارکت در انتخابات افزایش یابد، چراکه اگر چنین شود و مردم به انتخابات اقبال نشان دهند، آنگاه بخشی از افرادی که اکنون در مجلس هستند که آرای پایینی هم دارند، موفق به حضور در مجلس نخواهند شد، چراکه سبد رای این افراد کم است و با حضورگسترده مردم در انتخابات عملا از چرخه مجلس حذف می‌شوند. آن سوی ماجرا هم اصولگرایان عملا اصلاح‌طلبان و نزدیکان به دولت روحانی را به واسطه پشت کردن مردم به آنها حذف شده می‌پندارند و معتقدند اگر مردم در انتخابات شرکت بالایی داشته باشند آرای جریان اصلاحات و اعتدال بسیار کمتر از آن چیزی است که فکر می‌کنند و حتی با مشارکت بالای مردم هم نمی‌توان انتظار داشت جریان اصلاحات از صندوق با آرای بالایی خارج شود. در هر صورت به نظر وجود یک مرحله اضافه در انتخابات این دوره تحت عنوان پیش ثبت‌نام و عدم تمایل برخی فعالان سیاسی به حضور در چرخه سیاست‌ورزی موجب شد عملا در بعد سیاسی فعلا فضای انتخاباتی کم رمق را شاهد باشیم. هرچند تا زمان برگزاری انتخابات زمان زیادی باقی مانده و هر تحولی ممکن است در زمین بازی سیاسی در ایران شکل بگیرد. «آرمان ملی» در ارتباط با مشارکت مردم در انتخابات با محسن کوهکن، فعال سیاسی اصولگرا به گفت‌و‌گو پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

* برخی اعتقاد دارند تعدادی از جریان‌های سیاسی و خاصه جبهه‌پایداری‌ها به این علت که خود سبد رای کمی دارند در تلاشند سطح مشارکت در انتخابات مجلس کم باشد این مورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 هر جریان سیاسی که زیر سقف یک نظام در حال فعالیت و تلاش است باید بکوشد تراز مقبولیت دولت و مجلس را افزایش دهد. از این منظر فعال سیاسی واقعی وابسته به هر طیف فکری باشد نمی‌تواند به دنبال کاهش مشارکت مردم در انتخابات باشد. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از مدتی زودتر، مشارکت در انتخابات را مطرح کرده‌اند و مگر می‌شود جریانی نظام سیاسی را قبول داشته باشد و به دنبال کاهش مشارکت باشد؟

*اما برخی تحلیل‌ها در این زمینه را می‌توان از اظهارنظر تعدادی از سیاسیون برداشت کرد.

 وقتی باید مشارکت در انتخابات بالا باشد و حتی اگر این افزایش مشارکت به نفع جریان او نباشد، قطعا باید تمایل خود را بر مشارکت بالا در انتخابات متمرکز کند به این علت که از مشارکت بالای مردم در انتخابات نظام برای توسعه و پیشرفت استفاده می‌کند.

* به نظر می‌آید برخی جریان‌های سیاسی قصد کناره‌گیری از صحنه انتخابات را دارند؟

 بنده فضای مجازی و گروه‌هایی که جریان‌های مختلف سیاسی در آن حضور دارند را رصد می‌کنم. برداشت من این است که هیچ جریان سیاسی با انتخابات قهر نکرده است. اصولگرایان یا اصلاح‌طلب و میانه‌رو‌ها حزب نیستند و مرجعیت برای مردم ندارند که حرف این مراجع سیاسی برای آنها حجت باشد که بر اساس نظر احزاب در انتخابات شرکت نکنند. مردم انتقادها را گوش می‌دهند و تصمیم می‌گیرند و تصمیم آنها هم وابسته صد درصدی به گروه‌ها نیست. برخی امروز چنان موضع می‌گیرند که گویا از ابتدای امر کارشناس منتقد بودند و هیچ گاه در حکمرانی دخیل نبودند. همه سیاسیون در خوبی‌ها بدی‌ها در دستگاه‌های اجرایی سهیم بودند لذا عقل سلیم باید دنبال مشارکت حداکثری باشند. امروز گروه‌ها صراحتا نمی‌گویند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند این شرکت و عدم شرکت در محفل‌های سیاسی و گروه‌ها مطرح می‌شود. بنده لیست‌های مختلف که در شهرهای گوناگون شرکت کرده‌اند را بررسی کرده‌ام. این لیست‌ها ترکیبی از اصولگرا، اصلاح‌طلب و اعتدالیون است. طیف‌های مختلف را می‌توان در انتخابات پیش‌رو دید. از سوی دیگر نباید این طور تحلیل کرد که چون چند چهره اصولگرا یا اصلاح‌طلب در انتخابات حضور دارند یا ندارند؛ اعلام شود که فعلا جریان در انتخابات حضور دارد یا ندارد. این موارد سیاست نخ نماست و سیاست قهر و آشتی برای مطرح شدن و برای اینکه گفته‌های آنها تیتر شود، چنین سخنانی را مطرح می‌کنند.

*میزان تورم، وضعیت معیشتی گرانی‌ها تا چه میزان بر مشارکت مردم در انتخابات اثر‌گذار است؟

 در سال‌های دهه 70 که فضای مجازی وجود نداشت طرحی تحت عنوان طرح ساماندهی اقتصاد دنبال می‌شد در آن زمان شاید عموم مردم اطلاعی از وضعیت اقتصادی کشورهای دیگر نداشتند، اما امروز اینگونه نیست. در آن زمان دائما مطرح می‌شد که در کشورهای دیگر مشکل اقتصادی نیست و ما باید از آنها یاد بگیریم. امروز به برکت فضای مجازی همه با مشکلات زندگی در سایر کشورها آشنا هستند. امروز شرایط اقتصادی در بسیاری از کشورهای پیشرفته خوب نیست. امروز تحت تاثیر شبکه‌های مجازی تحلیل مردم را هم واقع بینانه‌تر کرده. امروز مشکلات اقتصادی را نفی نمی‌کند و مردم در ارتباط با سایر مسائل هم بحث می‌کنند. این موارد کمک می‌کند که افراد موضوعات را صفر و صد نبینند. چندی پیش یکی از دوستان به من گفت که در انتخابات شرکت نمی‌کند من به او گفتم اگر عدم شرکت شما در انتخابات تاثیر مثبتی در روند اصلاح امور دارد تا بنده هم تصمیم خودم را بگیرم. ایشان اعلام کردند که نه تاثیری ندارد. به ایشان گفتم با این اقدام شما انتخابات متوقف می‌شود؟ گفت نه. به ایشان گفتم که شما با عدم حضور در انتخابات مجلس را از نوع تفکر خود که نظام را قبول دارید خالی می‌کنید. نمی‌توان وجود مشکلات اقتصادی را نفی کرد اما نمی‌توان گفت تمام مردم با مشکل هستند. طبیعی است بخشی از مردم گرفتاری‌هایی دارند و از طرف دیگر بخشی از مردم گرفتاری کمتری دارند از این رو به صرف اینکه وضعیت اقتصادی نامطلوب است نمی‌توان مدعی شد که به این علت مردم در انتخابات شرکت نخواهند کرد یا سطح مشارکت مردم در انتخابات کم است. نگاه مردم به این گونه مسائل باید در غالب گفت‌و‌گوهای چند نفره مورد بررسی قرار گیرد. این برخی یا از اینور پشت‌بام می‌افتند یا از آنور! چون یک دولت را قبول داریم از آن دولت حتی با وجود بد بودن وضعیت معیشتی دفاع می‌کنیم و دولت دیگر را با همان وضعیت بد اقتصادی مورد نکوهش قرار می‌دهیم. صفر و صد دیدن مشکل اصلی آنهاست. امروز البته بخش غالب جامعه فهم صحیحی از مشکلات دارد. از این رو من فکر می‌کنم مشارکت در انتخابات قابل قبول خواهد بود.

*وضعیت پیش ثبت‌نام را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 جناح‌ها به پیش ثبت‌نام نگاه منفی دارند این در حالی است که من سراغ دارم شهرستانی را که در انتخابات قبل 50 الی 60 نفر در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند امروز نزدیک به 160 نفر در انتخابات شرکت کردند و تلاش می‌کنند. از این رو اگر قرار است عدم مشارکت باشد باید کسی هم در انتخابات شرکت نمی‌کرد تهران و 5 مرکز استان را اگر کنار بگذاریم که تعداد نماینده آنها زیاد است بخش قابل توجهی از این حوزه‌ها یک نماینده را به مجلس می‌فرستند و هم اکنون پیش ثبت‌نام در این انتخابات‌ها بالاست و در شهرستان‌ها هم رقابت انتخابات مانند تهران نیست و افراد دوست و آشنا دارند و دوستان تمایل دارند هم کیش آنها هم قوم آنها و هم قبیله آنها در انتخابات شرکت کند و مردم به خاطر شناختی که از این افراد دارند در صحنه انتخابات فعالیت می‌کنند و برای گزینه مورد نظر خود وقت می‌گذارند. این موارد در مشارکت در انتخابات اثرگذار است. ظواهر امر نشان می‌دهد به رغم وجود مشکلات و انتقادهایی که هست و کسی هم منکر آن نمی‌شود مشارکت در انتخابات اسفند ماه قابل توجه است.

آیا در کشورهای دیگر هم مشارکت اینقدر مهم است؟

از ابتدای انقلاب بر مشارکت بالا در انتخابات تاکید شده است، اما در اروپا این گونه نیست. خانم مرکل با 38 درصد در انتخابات پیروز شد آیا در آلمان منتقدین گفتند که نظام حاکم در آلمان مشروعیت ندارد؟ از این رو باید این نکته را در نظر داشت و دائم اعلام نکنیم که اگر مشارکت در انتخابات زیر 50 درصد آمد مشروعیت مجلس زیر سوال می‌رود. در کدام کشور اینگونه است البته تمام سعی و تلاش ما باید مشارکت حداکثری در انتخابات باشد، چراکه مردم از مشارکت حداکثری بهره بیشتری می‌برند اما از سوی دیگر باید توجه داشته باشیم که هر زمان مشاترکت زیر 50 درصد بود در آن معناست که باید نشست و برای آینده نظام تصمیم گرفت برخی چنین تفکری دارند.

* تاثیر حوادث سال گذشته بر مشارکت در انتخابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همه از مردم سخن می‌گوییم حال اینکه در باب احتیاط باید بگوییم بخشی از مردم. اگر این مورد را در نظر نگیریم آنگاه در مقام قضاوت به مشکل خواهیم خورد. گاهی برای رسیدن به نمره 40 تلاش می‌کنیم و می‌کوشیم که از 15 فاصله بگیریم عملا در عمل می‌بینیم نمره 40 دست نیافتنی است. از این مورد باید واقع‌بینانه تصمیم گرفت. در حوادث سال گذشته من اعلام کردم که باید بخشی از این جوانان را به خارج کشور بفرستم و از آنها بخواهیم خودشان جواب سوالاتی در زمینه آزادی، مسائل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را گرفته و به ما تحویل دهند. این مورد می‌توانست نتیجه خوبی به همراه داشته باشد. در فرانسه ماجرای جلیقه زردها را دیدیم که چگونه با آنها برخورد شد. در سال گذشته بعضی از برنامه‌های دشمنان چندین ساله هم عملا حضور داشتند. و شرایطی به وجود آمد که مطلوب نبود و بستری را فراهم آورد که برخی نیز به صورت دقیق‌تر به موضوعات بنگرند. لذا اگر از این منظر به مسائل نگاه کنیم به نتایج متفاوتی می‌رسیم. نفی گلایه نمی‌کنم اما واقعیت آن است که نگاه مردم به مسائل سال گذشته نگاهی نیست که برخی فکر می‌کنند. وقتی اگر به فکر آینده کشور هستیم نباید از بحث و گفت‌وگو گریز داشته باشیم و باید از آن استقبال کنیم اگر این مورد را بپذیریم دیگر یک نگاه بدبینانه و منفی به مسائل نخواهیم داشت گاهی از دل این انتقادها و اعتراضات مطالب قابل توجهی دیده می‌شود نگاه من به جامعه این است که نباید نگران موضع گیری جوانان بود و باید برای آنها وقت گذاشت.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار