| کد مطلب: ۱۰۶۵۳۸۷
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» واکنش‌ها به احتمال پذیرش عضویت ایران در بریکس را بررسی می‌کند

چراغ سبز اعضای موثر بریکس به ایران | گفت‌و‌گوی رئیسی و پوتین درباره عضویت ایران به کجا می‌رسد؟

سیاست خارجی دولت سیزدهم بر پایه نگاه به همسایگان، کشورهای منطقه و آسیا و در نهایت ارتباط با سایر کشورهای جهان تعریف شده و در این میان شاید بتوان گفت سیاست نگاه به شرق و ارتباطات تنگاتنگ سیاسی، اقتصادی، تجاری و... با روسیه و چین از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. چه اینکه رویکردها و رفتارهای دولت در ارتباط با این دو کشور نیز حاکی از همین مساله است.

چراغ سبز اعضای موثر بریکس به ایران | گفت‌و‌گوی رئیسی و پوتین درباره عضویت ایران به کجا می‌رسد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، چیزی که در اولین اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در زمان تودیع و معارفه خود از سوی وی بیان شد که از نظر ما دنیا فقط 3 کشور اروپایی خلاصه نمی‌شود و با سایر کشورها از جمله همسایگان نیز می‌توانیم تعاملات خوبی برقرار کنیم. در همین راستا در تدام همان سیاست خارجی پس از آنکه مذاکرات احیای برجام میان ایران و 1+4 به نتیجه‌ای نرسید و مذاکرات متوقف شد بحث حضور ایران در توافقات، معاهدات و پیمان‌های منطقه‌ای به میان آمد که از قضا شاید بتواند جایگزین برجام شود و دولت برجام و احیای این توافق را از دستور کار خود خارج کند.

به همین جهت نیز درخواست عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای که در دولت پیشین داده شده و به صورت موقت و ناظر تایید شده بود در این دولت با موافقت اعضای شانگهای و با حضور رئیس جمهور در این اجلاس به عضویت دائم و همکار تغییر کرد. این اتفاق باعث شد تا بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان حضور ایران در شانگهای را به فال نیک گرفته و از تاثیرات آن بر اقتصاد کشور بگویند. همان زمان نیز از رئیس جمهور گرفته تا وزیر خارجه و سایر ارکان دولت به این مساله واکنش نشان دادند و در تایید به اظهار نظر پرداختند. البته در همان اثنا نیز مسئولان نوید حضور و عضویت ایران در پیمان اقتصادی و فراقاره‌ای بریکس را دادند و قرار شد که این مساله حتی مورد بررسی و پیگیری قرا گیرد. هر چند که به عقیده عدهای دولت درصدد است تا اگر تحت هر شرایطی در ماجرای احیای برجام کاری از پیش نبرد با حضور در این گونه پیمان‌ها و معاهدات خلأ برجام را به نحوی پر کند.  

اهمیت عضویت در بریکس

بریکس اتحادیه‌ای فراقاره‌ای است و کشورهایی که اقتصادی با شتاب پیشرفت بالایی دارند در آن عضو هستند. کشورهای موجود در این اتحادیه همکاری‌هایی در امور مختلف دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به فعالیت‌های تجاری، توسعه صنعتی، سرمایه‌گذاری، امنیت غذایی، تحقیق و توسعه و همچنین تبادلات فرهنگی و گردشگری اشاره کرد. این اتحادیه از منظر اقتصادی دیدگاهی متفاوت از کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا دارد و در این ائتلاف باور مرسوم بر این است که بهترین راه برای کسب منفعت روی آوردن به چندجانبه‌گرایی است و با این رویکرد شرایط برای اکثریت بهتر خواهد شد.

اتفاقا از  آنجایی که کشورهای حاضر در این اتحادیه به لحاظ اقتصادی دیدگاهی مخالف آمریکا را دنبال می‌کنند. ایران پیشنهاد حضور در بریکس را داده و به نظر می‌رسد که در نشست آتی این اتحادیه پیشنهاد ایران پذیرفته شود. اما نکته‌ای که قابل تامل است اینکه اکثریت کشورهای حاضر در بریکس به لحاظ تجارت جهانی محدودیتی ندارند و با همه کشورها از جمله خود آمریکا مراودات اقتصادی دارند. این در حالی است که ایران همچنان درگیر نظام تحریم‌های آمریکاست و برای روابط اقتصادی و تجاری با کشورها با محدودیت‌هایی مواجه است و همین امر است که حتی با حضور بریکس هم شاید نتواند آنطور که باید عواید و منافع آنچنانی از این پیمان به ایران برساند. هر چند که در مقابل تحریم‌های آمریکا حضور پیمان‌هایی مثل بریکس و شانگهای می‌تواند برای ایران کمک کننده باشد.  حال پرسش اینجاست که حضور در بریکس چه عواید و فوایدی برای ایران خواهد داشت؟

آنچه مسلم است با توجه به تمام مسائل می‌توان گفت عضویت ایران در اتحادیه Brics می‌تواند دروازه‌ جدیدی برای رشد بیشتر کشور از لحاظ اقتصادی و سیاسی باز کند. با توجه به پتانسیل کشور می‌توان دریافت عضویت در  این پیمان تا چه میزان می‌تواند مشکلات موجود در کشور را با کمک این اتحادیه مرتفع کند. پیش از این وزیر امور خارجه کشورمان خردادماه پس از دیدار با همتایان خود در گروه بریکس از حمایت تمامی اعضا برای پیوستن ایران به این کانون جدید قدرت خبر داد. این در حالی است که هفته آینده، رهبران بریکس در آفریقای جنوبی گرد هم جمع خواهند شد و  آفریقای جنوبی از ۲۲ تا ۲۴ آگوست میزبان شی جین‌پینگ، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برای اجلاس سران بریکس خواهد بود.

تماس تلفنی رئیسی- پوتین

عصر پنج شنبه بود که خبرگزاری تاس روسیه از تماس ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور با سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و گفت‌وگو در مورد حمله تروریستی اخیر و روابط دو کشور خبر داد. بنابراین گزارش پوتین در تماس تلفنی با رئیس جمهور ایران، حمله تروریستی به شاهچراغ را محکوم کرد و شهادت هم‌میهنان در این حمله را به وی و دولت و ملت ایران تسلیت گفت.  همچنین دو طرف گسترش همکاری در امور منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کردند.

روسای جمهور ایران و روسیه درباره عضویت احتمالی ایران در بریکس نیز گفت‌وگو کردند. همچنین کاخ  کرملین نیز اعلام کرد که پوتین و رئیسی بر تداوم گسترش روابط روسیه و ایران در حوزه تجارت، انرژی، حمل و نقل و محیط زیست تاکید کردند. پیش از این حسین امیرعبداللهیان و «مائورو ویرا» وزرای خارجه ایران و برزیل پنجشنبه تلفنی گفت‌و‌گو کردند و در این  گفت‌و گو در خصوص نشست آتی بریکس در آفریقای جنوبی و گسترش و تقویت آن تبادل نظر شد و طرف برزیلی ضمن تأکید بر اهمیت رو به گسترش بریکس در مناسبات جهانی اظهار داشت: ایران دارای ظرفیت‌های بالایی برای کمک به تحقق اهداف بریکس است. این  در حالی است که ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا با تکرار مواضع واشنگتن در خصوص نفوذ منطقه‌ای ایران گفت:  آمریکا عضو گروه بریکس نیست اما تکرار می‌کنم که ایران همچنان به اقدامات بی‌ثبات کننده خود ادامه می‌دهد.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار