| کد مطلب: ۱۰۶۳۸۵۴
لینک کوتاه کپی شد

باز هم کویت مدعی مالکیت خود و عربستان بر میدان گازی آرش شد | سرنوشت این میدان استراتژیک چه خواهد شد؟

12 مرداد عربستان و کویت ضمن دعوت کردن از ایران برای مذاکره درخصوص ترسیم مرزهای دریایی بار دیگر مدعی شدند که میدان گازی آرش حق مشترک این دو کشور است! میدان گازی آرش که کشورهای عربی آن را الدوره می‌خوانند از دیرباز به دلیل تعیین‌نشدن مرزهای آبی بین کشورهای حاشیه خلیج فارس محل مناقشه بوده است اما حالا کویت و عربستان مدعی هستند که این میدان تنها به دو کشور گفته‌شده تعلق دارد که قابل پذیرش برای ایران نیست.

باز هم کویت مدعی مالکیت خود و عربستان بر میدان گازی آرش شد | سرنوشت این میدان استراتژیک چه خواهد شد؟

به گزارش آرمان ملی آنلاین، نزاع بر سر این میدان نفتی- گازی میان ایران و کویت به دهه ۱۹۶۰ مربوط می‌شود که هر یک از این کشورها حقوق حفاری برای کشف گاز را به دو شرکت مختلف واگذار کردند. در سال ۲۰۱۱، ایران حفاری در این میدان را از سر گرفت و این باعث شد که کویت و عربستان درباره ترسیم مرزهای دریایی خود و ترسیم میدان‌های نفتی مشترک به توافق برسند. سپس به مدت چند سال ایران و کویت مذاکراتی برای حل اختلافات بر سر منطقه کمربند ساحلی در مرز دریایی دو کشور اجرا کردند که نتیجه‌ای در پی نداشت.

دادگاه لاهه لازم نیست 

روز گذشته رضا میرابیان، سفیر پیشین ایران در کویت در خصوص اختلاف مرزی پیش آمده در میدان مشترک آرش میدان ایران و کویت، گفت: در موضع‌گیری سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران با طرف کویتی مذاکره دارد و نه با طرفی دیگر. این بدان معناست که اختلاف مطرح میان ایران و کویت است نه میان ایران و کویت و عربستان. وی افزود: در واقع کویت به دنبال آن است تا با کشاندن پای عربستان به مذاکرات موقعیت ثقل خود را به دو بر یک افزایش دهد که ایران این موضوع را نپذیرفته است. حالا اگر بخشی از این میدان گازی میان کویت و عربستان قرار دارد آن به ما ارتباطی ندارد و در این خصوص ما اختلافی با سعودی‌ها نداریم.

سفیر پیشین ایران در کویت در خصوص اینکه طرف مقابل خواستار حل اختلاف در دادگاه لاهه است، تاکید کرد: ما چنین اعتقادی نداریم و تا زمانی که هر دو کشور هم نظر برای حضور در دادگاه لاهه نباشند همچنین موضوعی اتفاق نمی‌افتد. ضمن آنکه در آخرین دور مذاکرات میان ما و کویت صورت جلسه‌ای تنظیم شد که مذاکرات میان ایران و کویت ادامه پیدا کند. اما پس از آن کویتی‌ها در شرایطی که روابط ما و عربستان قطع بود با سعودی‌ها توافق کردند که بر اساس آن توافق آنها و سعودی‌ها یک طرف محسوب شوند و در مذاکرات با ایران آنها یکی باشند که ما آن‌را قبول نداریم. میرابیان ادامه داد: ماه عسل روابط ما با عربستان تمام نشده است بلکه برخی مسائل است که قدری به اختلاف‌ها دامن می‌زند، هرچند سعودی‌ها در تلاش هستند تا این مسئله در روابط بهبود یافته آنها با ایران تأثیری نگذارد. وی تاکید کرد: نکته دیگر آن است که خود دولت کویت از عقلانیت مناسبی برخوردار است و بیشتر مسئله در میان مخالفان دولت کویت و در پارلمان این کشور شکل می‌گیرد و در آنجا توسط جریان‌های خاص عربی سلفی به این مسئله دامن می‌زنند.

ادعای تکراری کویت

12 مرداد ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به مباحث مطرح شده در خصوص میدان نفتی و گازی آرش اظهار داشت: این موضوع به همراه تحدید حدود دریایی،  از موضوعات مورد مذاکره ایران و کویت بوده است و آخرین دور مذاکرات حقوقی و فنی در این خصوص در ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در تهران بین هیاتهای ایرانی و کویتی در سطح مدیران ارشد وزارتخانه‌های خارجه دو طرف برگزار شد.

کنعانی افزود: «موضوعات مربوط به تحدید حدود دریایی و بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی مشترک، با مدنظر قرار دادن منافع مشترک و اصل حسن همجواری با کلیه همسایگان از جمله کویت همواره مورد توجه جمهوری اسلامی  ایران بوده است.» این اظهارات با واکنش کویت مواجه شد. روز جمعه وزیر نفت کویت مدعی شد: «ادعاهای ایران» در مورد میدان گازی الدره(آرش)، این واقعیت را که کویت و عربستان مشترکاً مالک این میدان هستند را تغییر نمی‌دهد. وزیر نفت کویت توضیح داد که وزارت نفت کویت تمام اطلاعات لازم برای هرگونه مذاکره یا اقدامی را در اختیار وزارت امور خارجه این کشور قرار می‌دهد.

البراک در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان مجلس ملی کویت در خصوص این پرونده ادعا کرد: میدان گازی الدره در سال ۱۹۶۷ کشف شد و به طور کامل در منطقه دریایی تقسیم شده بین کویت و عربستان سعودی واقع شده است. این میدان، به طور مشترک مشترک برای کویت و عربستان است و آنها به تنهایی و به واسطه مالکیت مشترک و انحصاری خود بر این حقوق در آن منطقه، حق کامل بهره برداری از منابع طبیعی موجود در آن را به شکل مساوی دارند. وی گفت: کویت در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ قراردادی با عربستان برای توسعه میدان مذکور به ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی در روز امضا کرد. وزیر نفت کویت اعلام کرد که در حال حاضر در نشست‌های فنی که به طور منظم بین طرف های کویتی و سعودی برای این منظور برگزار می‌شود، هماهنگی صورت می گیرد.

این درحالی است که پیش از این هم وزارت خارجه عربستان با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر هرگونه حق ایران در میدان گازی آرش را انکار کرد و از ایران خواست که برای ترسیم مرزهای آبی وارد مذاکره شود. وزارت خارجه این کشور بار دیگر مدعی شد: حقوق و حاکمیت کامل این منطقه و بهره برداری از منابع آن تنها برای کویت و عربستان است. باردیگر و همانند گذشته ایران را به مذاکره در خصوص ترسیم حد شرقی منطقه بر اساس قوانین بین المللی و اصل حسن همجواری به گونه‌ای که ایران یک طرف مذاکره و عربستان و کویت طرف دیگر آن باشد دعوت می کنیم.

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار