| کد مطلب: ۱۰۶۳۶۹۶
لینک کوتاه کپی شد

بررسی علل و عوامل بی‌تفاوتی بخشی از جامعه نسبت به انتخابات

مردم در این چند سال شاهد تغییر از طریق انتخابات نبوده‌اند | اصلاح‌طلبان به میدان انتخابات نمی‌آیند

انتخابات مجلس دوازدهم در پیش است، اما به رغم تلاش‌های نهادهای اجرایی و نظارتی در راستای برگزاری انتخاباتی مشارکتی و باشکوه نگاهی به جامعه نشان می‌دهد که اساسا حال فعلی جامعه نمایشگر آمادگی برای انتخابات نیست و انتخابات در اولویت‌ مردم قرار ندارد. حال اینکه طی دهه‌های گذشته به رغم همه مشکلات و موانعی که در مسائل مختلف جامعه وجود داشت، اما در سال انتخابات و مشخصا 5 تا 6 ماه مانده به انتخابات با تحرک جریان‌های سیاسی مردم نیز برای ایجاد تغییر در نهادهای انتخاباتی مثل مجلس، ریاست جمهوری یا شوراها خود را آماده می‌کردند و شاهد بودیم که در برخی مواقع حضور گسترده مردم انتخاباتی مشارکتی و بالا را رقم می‌زدند.

مردم در این چند سال شاهد تغییر از طریق انتخابات نبوده‌اند | اصلاح‌طلبان به میدان انتخابات نمی‌آیند

 

به گزارش آرمان ملی آنلاین، اما به طور مشخص از انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 که با  مشارکت قابل توجه مردم همراه نشد این نگاه را منعکس کرد که کسری از جامعه دیگر انتخابات و صندوق رأی را محلی برای تغییر در رویکردها ، عملکردها و سیاست‌ها نمی‌بیند. چه اینکه انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم در خرداد  1400 نیز به همین منوال پیش رفت و کسر قابل توجهی از مردم در انتخابات شرکت نکردند. اما این برای کشوری که همواره بعد از انقلاب به انتخابات با مشارکت بالا معروف است مطلوب نیست که نمایندگان مجلس آن با آرای پایین به کرسی بنشینند.

لذا باید آسیب‌شناسی کرد که چرا در دو انتخابات اخیر به نوعی شاهد  مشارکت پایین بودیم. به طور مشخص دو نکته را می‌توان برای این مهم بیان کرد:‌ نخست آنکه جامعه از نوع عملکردهای دولت به ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی رضایت ندارد و دولتی که وعده‌های جذاب اقتصادی می‌داد و از برنامه 7000 صفحه‌ای اقتصادی گرفته تا حل مشکلات اقتصادی، حل 3 روزه مساله بورس، مهار تورم ، ایجاد یک میلیون شغل و مسکن و مقابله با گرانی و گران سازی سخن می‌گفت  تا کنون  نتوانسته به این وعده‌ها جامه عمل بپوشاند. چه اینکه اخیرا عبدالناصر همتی، رئیس اسبق بانک مرکزی و نامزد انتخابات پیشین ریاست جمهوری نیز در این خصوص واکنش نشان داده و با اشاره به برخی شاخص‌های اقتصادی در دو ساله اول دولت ابراهیم رئیسی، در توئیتی نوشت: «آقای رئیس جمهور!

براساس آمارهای منتشره  و برآورد، در مدت دو سال تصدی دولت شما: چاپ پول ۸۳٪؛ نقدینگی ۷۳٪ ؛ قیمت دلار ۹۵٪ ؛ قیمت سکه ۱۶۲٪؛ شاخص قیمت‌ها ۱۱۴٪ ؛رشد داشته‌اند. در مناظره فرمودید که خنثی سازی تحریم یک دولت مقتدر می‌خواهد. آمارها را جهت تأئید گفته جنابعالی اعلام کردم.» لذا شرایط فعلی جامعه از وضعیت اقتصادی و معیشتی باعث شده تا  بخشی از جامعه   رغبتی نداشته باشد که بخواهد در انتخاباتی شرکت کند. 

خالص‌سازی 

مساله دومی که باعث شده تا جامعه و برخی جریانات سیاسی با  این نگاه به بحث انتخابات پایان سال بنگرند بحث نوع نگاه حاکمیت و نهادهای حاکمیتی به مساله انتخابات است. در این راستا اگر نگاهی به دو انتخابات گذشته بیندازیم به وضوح مشاهده می‌‌شود که کسانی که نگاه‌های منتقدانه داشتند از گردونه حضور در انتخابات حذف شده‌اند. چه در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند 98 که یک جریان سیاسی یعنی اصلاح‌طلبان از گردونه رقابت حذف شدند و حتی معتدلین و مستقلین نیز به طور کامل نتوانستند در انتخابات حاضر باشند و چه در انتخابات ریاست جمهوری که چهره‌های شاخصی چون علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری در آن رد صلاحیت شدند.

لذا با وجود اینکه گفته می‌شود انتخابات پیش رو مشارکتی و رقابتی خواهد بود اما شواهد و قرائن نشان دهنده این معنا و مفهوم است که گویی انتخاباتی مشابه اسفند 98 را در اسفند 1402 مشاهده خواهیم کرد. برخی معتقدند اشاره غلامعلی حداد عادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به این مساله که مجلس دوازهم باید انقلابی‌تر از مجلس یازدهم باشد دقیقا «گرایی» در همین راستاست که در انتخابات پیش رو تغییر خواهد بود؛ اما تغییر مطلوب جریان اصولگرا . به عبارت دیگر در انتخابات پیش رو نقش جبهه پایداری پررنگ تر خواهد شد و مجلس یکدست در اختیار آنها برای پیاده‌سازی تفکراتشان خواهد بود. امری که چندی پیش علی لاریجانی از آن تحت عنوان خالص سازی یاد کرد.  نگاهی به ماجرای قانون انتخابات  و تصویب سریع آن در مجلس  و قرار دادن پیش ثبت نام نیز نشان از همین موضوع دارد. چه اینکه اخیرا محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا در این خصوص گفته: «اگر دقت کرده باشید، اصلاح قانون انتخابات بسیار با عجله انجام شد و می‌توانست دقیق‌تر و جامع‌تر باشد. برداشت من این است که آنچه با عنوان پیش‌ثبت‌نام می‌گوید در واقع پیش‌ردصلاحیت است. به این معنی که می‌خواهند جبهه‌های سیاسی زودتر نیروهایشان را وارد انتخابات کنند تا آن کسانی که اهل خالص‌سازی هستند، اسناد و مدارک لازم را برای ردصلاحیت جمع‌آوری کنند».

در همین راستا سید عباس صالحی، نماینده ولی فقیه و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات در توئیتی نوشت:« رییس ستاد انتخابات اعلام کرد که پیش‌ ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی از ۱۶ تا ۲۲ مرداد انجام می‌شود. این اتفاق تازه مبتنی بر قانون انتخابات جدید نه رمزگشایی شده و نه اطلاع‌رسانی مناسب!» حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد در دولت دوازدهم نیز در توییتی با هشتگ خالص سازی نوشت:« دریغ و حسرت: کشور همسایه ما انتخاباتی با ٨٩٪ مشارکت برگزار می‌کند ولی مشارکت دو انتخابات اخیر ما (مجلس و ریاست‌جمهوری) ۴٣ و ۴٨ درصد (تازه با ١٣٪ رأی باطله!) بوده  است.

اصلاح طلبان به میدان نخواهند آمد

یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با انتخابات پیش‌رو اظهار داشت: طرح اخیر وزارت کشور بر مبنای پیش ثبت‌نام و اینکه انتخابات را دو مرحله‌ای کردند در گذشته نبود و همین  دلیل روشنی است برای اینکه انتخابات مجلس دوازدهم نظارت را سخت از انتخابات‌های دیگر خواهند گرفت. حجت‌الاسلام ناصر قوامی به «آرمان ملی» گفت:‌ با این شرایط احتمالا اصلاح‌طلبان به میدان نخواهند آمد و صرفا انتخابات بین خود اصولگرایان برگزار خواهد شد. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس ششم بیان کرد: بخشی از جامعه اعتمادی به انتخابات و صندوق رای ندارند  و حتی اگر گفته شود هر که ثبت‌نام کرد تایید می‌کنیم نیز فکر نمی‌کنم که  بخشی از جامعه بخواهند در انتخابات شرکت و رای بدهند چون تغییر مورد نظر مردم در این چند ساله مشاهده نشده است. 

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار