| کد مطلب: ۱۰۶۱۶۰۱
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات پیش‌رو را بررسی می‌کند

موسوی‌لاری: مردم در انتخابات به اصلاح‌‌طلبان روی خوش نشان می‌دهند

قریب به 7 ماه تا انتخابات مجلس دوازدهم در اسفند سال جاری زمان باقی است و از چندی پیش نهادهای نظارتی و اجرایی به فعالیت در ارتباط با انتخابات در حوزه مشخص خود پرداخته‌اند. این در حالی است که گویا تاکنون انتخابات فقط برای نهادهای مسئول امری با اهمیت تلقی شده که در راستای برگزاری هرچه بهتر آن نهایت تلاش خود را داشته باشند.

موسوی‌لاری: مردم در انتخابات به اصلاح‌‌طلبان روی خوش نشان می‌دهند

به گزارش آرمان ملی آنلاین اما نگاهی به جامعه و برخی جریانات سیاسی نشان می‌دهد که اساسا رویکردهای دیگری در باب انتخابات وجود دارد پر واضح است که با توجه به نارضایتی‌های موجود در جامعه به ویژه در حوزه اقتصادی، معیشتی فعلا مساله‌ای همچون انتخابات برای مردم از اولویت لازم برخوردار نباشد. چنانکه طی نظرسنجی که چندی پیش  توسط برخی رسانه‌ها منعکس شده بود بخشی از مردم اساسا نمی‌دانستند که در پایان سال قرار است انتخابات برگزار شود. لذا آنچه  نقطه مشترک حاکمیت، جریان‌های سیاسی و افراد و شخصیت‌هاست همین مساله مشارکت حداکثری مردم در انتخابات است. چنانکه اگر نگاهی به اظهارات مسئولان و حتی فعالان سیاسی بیندازیم جدای از هر چیزی نخست بحث حضور و مشارکت مردم را مطرح می‌کنند و این مساله را پیش نیاز کنش‌های بعدی خود قلمداد می‌کنند.

در این میان اصلاح‌طلبان که در دو انتخابات گذشته به جهت فرآیندهای نظارتی و عدم استقبال مردم رویکرد مشارکت حداقلی را در پیش گرفتند هنوز استراتژی خاصی برای انتخابات مجلس دوازدهم اتخاذ نکرده‌اند. عده‌ای بر این باورند که با توجه به شرایط جامعه و رویکرد حاکمیت برای برگزاری انتخابات مشارکتی احتمالا حاکمیت به اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات چراغ سبز نشان دهد و آنها در انتخابات حضور پیدا کنند. اما در مقابل نیز هستند بخشی از اصلاح‌طلبان که معتقدند شرایط نسبت به گذشته تغییری نخواهد کرد و با توجه به عدم تمایل  بخشی از جامعه برای حضور در انتخابات ؛ اصلاح‌طلبان نیز در انتخابات حضور نخواهند یافت.

حال مساله این است که با توجه به شرایط فعلی جامعه، نارضایتی‌ها اقتصادی از عملکرد دولت، عملکرد مجلس یازدهم و تصویر آینده‌ای مبهم از وضعیت اقتصادی در  افکار عمومی انتخابات چه جایگاهی در میان مردم خواهد داشت و حتی اگر شرایط برای حضور همه جریانات فراهم شود؛ باز هم شاهد حضور حداکثری مردم در انتخابات خواهیم بود یا خیر. به نظر می‌رسد که این مساله باعث شده تا خود اصلاح‌طلبان نیز در خصوص حضور یا عدم حضور در انتخابات دچار تردید شوند.

با مردم می‌توانیم آینده ایران را بسازیم

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در ارزیابی تغییرات صورت گرفته در جبهه اصلاحات اظهار داشت: خودم در این دوره جدید، حضور ندارم و از حزب‌مان نماینده‌ای معرفی کردیم تا در آنجا حضور داشته باشد، زیرا راهکاری برای خارج کردن اصلاحات از  بن‌بست سیاسی امروزی که در آن حاضر هستیم، نداشتم. حسین مرعشی گفت: هیأت‌رئیسه جدید مسئولیت سنگینی را پذیرفتند که در عرصه جامعه به ویژه در طیف هواداران اصلاحات، باید بتوانند اعتبار اصلاح‌طلبان را افزایش دهند و هم برای خروج از این فضای سیاسی باید بتوانند، راه‌حلی پیدا کنند.

وی افزود: از نظر من در دو انتخابات اخیر مجلس ۹۸ و ریاست جمهوری و شوراهای ۱۴۰۰، اصلاح‌طلبان در همان زمینی بازی کردند که نهادهای حاکمیتی می‌پسندید. یعنی آنها علاقه‌مند بودند تا اصلاح‌طلبان در نهادهای قدرت نباشند و به دنبال  حاکمیت یکدست بودند. به نظرم ما اصلاح‌طلبان هم با آنها همراهی کردیم یعنی در همان زمینی بازی کردیم که آنها می‌خواستند و این دو موضوع با هم هم‌افزایی پیدا کردند. حالا این موارد را هم اضافه کنید که در فضای اجتماعی، اتفاقاتی تحت‌تأثیر تغییر نهادهای مرجع اطلاع‌رسانی و نهادهای مرجع در جامعه افتاد که این تغییرات، بدبینی مردم نسبت به سیاست‌ورزی را تشدید کرده است.

مرعشی اظهار کرد: در واقع آنچه امروز می‌توانیم روی آن تکیه کنیم این است که برای فردای ایران، همه افراد تصمیم‌گیر، از اصولگرایانی که بر مجلس و دولت هستند گرفته تا اصولگرایان حاشیه‌نشین و اصلاح‌طلبانی که کاملا در حاشیه هستند و مردم، بخواهیم که برای آینده ایران فکر کنیم. اول در نگاه به جامعه و کشور است. ما به یک گرایش کاملا ملی‌گرایانه نیاز داریم. مرعشی تصریح کرد: ما با مردم، انقلاب ۵۷ را به نتیجه رساندیم و با مردم می‌توانیم آینده ایران را بسازیم. مگر می‌شود متخصصان نسبت به ناامید باشند و ایران توسعه پیدا کند؟ این یکی از مهم‌ترین کارهاست.

استاندار سابق کرمان ابراز کرد: من امیدی به سیاسیون  ندارم. نخبگانی که در سطح وسیع در جامعه پخش هستند باید به صحنه بیایند، حرف‌شان را بزنند، کارشان را انجام دهند و نقش‌آفرینی‌ کنند. من به مردم امید دارم. استاندار سابق کرمان تصریح کرد: تمرکزم الان روی سیاسیون ایران نیست، بلکه بر روی نخبگانی است که می‌توانند از درون جامعه، جریاناتی بسیار نیرومندتر از جریان اصلاحات بسازند و جریان اصلاحات هم بتواند به آنها کمک کند. 

اصلاح‌طلبان پایگاه مردمی خود را دارند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با نحوه مواجهه اصلاح‌طلبان با انتخابات مجلس پیش‌رو اظهار کرد: بنده نمی‌گویم اصلاح‌طلبان وارد انتخابات نمی‌شوند بلکه شرایط حضور فراهم نیست. بنده همیشه گفتم اصلاح‌طلبان صندوق رأی را داور نهایی تلقی می‌کنند. واقعیت امر این است که اصلاح‌طلبان از انتخابات رویگردان نیستند، اما وقتی رقابت انتخاباتی فاقد معنا خودش شده باشد دیگر معنا ندارد که بگوییم می‌آییم یا نمی‌آییم.

حجت‌الاسلام عبدالواحد موسوی لاری گفت: اگر بخواهیم برای انتخابات سه ضلع در نظر بگیریم، یک ضلع مردم هستند، ضلع دیگر حاکمیت و ضلع سوم شامل نهادهای مدنی می‌شود. منظور از نهادهای مدنی جریان‌ها اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب، مردم هم عامه مردم، حاکمیت هم کسانی که برگزار و تنظیم‌ کننده مسائل انتخابات هستند. اگر حاکمیت روال سال ۹۸ را پیش بگیرد. انتخابات همانند دوره پیش خواهیم داشت. وزیر کشور دولت اصلاحات با تاکید بر اینکه اصلاح‌طلبان پایگاه مردمی خود را حفظ کرده‌اند، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان پایگاه مردمی خود را دارند اما نه مثل گذشته. در حال حاضر مردم از کل ماجرا اعم از اصلاح‌طلب و اصول‌گرا عصبانی هستند اما اگر قرار باشد مردم به انتخابات  روی خوشی نشان دهند به اصلاح‌طلبان روی خوش نشان می‌دهند نه دیگران.

خبرنگار : حمید شجاعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار