| کد مطلب: ۱۰۶۱۴۴۶
لینک کوتاه کپی شد

دلایل برکناری آمریکایی طرفدار برجام | درز اطلاعات محرمانه در ملاقات با ایروانی و ایرانیان مقیم آمریکا

با رفتن رابرت مالی از میز نمایندگی ایالات متحده در امور ایران؛ تحلیل‌های مختلفی در مورد علت کنارگذاشتن وی از این سمت حساس منتشر شد. بعدها برخی منابع خبری از قول یک منبع موثق آوردند: ابتدا به دلایل مهمی دسترسی ‌مالی به منابع و اخبار امنیتی سلب می‌شود و در مرحله بعد او را به مرخصی بدون حقوق فرستادند و در نهایت با ورود پلیس فدرال به پرونده این دیپلمات آمریکایی معاون مالی، آبرام پالی به عنوان نماینده آمریکا در امور ایران معرفی و انتخاب شد.

دلایل برکناری آمریکایی طرفدار برجام | درز اطلاعات محرمانه در ملاقات با ایروانی و ایرانیان مقیم آمریکا

به گزارش آرمان ملی آنلاین هر چند در ابتدا کم‌کاری وی در امور ایران را به عنوان علت تامه برکناری مالی رسانه‌ای کردند اما در نهایت با افشاگری که تهران تایمز به نقل از یک منبع دیپلماتیک مشخص شد که مالی به علت نزدیکی به برخی ایرانی‌های مقیم آمریکا و دسترسی افرادی به اطلاعاتی که او در ارتباط با ایران همراه داشته، باعث برکناری او از منصبش در وزارت خارجه آمریکا شده است. در خبرها آمده است که این موضوع آنقدر برای آژانس‌های امنیتی در آمریکا مهم است که حتی معاون مالی هم تمایلی به دیدار او ندارد و بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز به درخواست‌های او برای ملاقات جواب نداده است. با این وجود وزیر خارجه آمریکا از عملکرد این دیپلمات کارکشته آمریکایی دفاع کرده است و کمتر خبری در مورد پرونده وی و ردیف‌های اتهامی‌اش منتشر شده است. به نظر می‌رسد دولت آمریکا و وزارت خارجه این کشور عملا تمایلی ندارند که بیش از این به مساله مالی و علت کنار گذاشتنش بپردازند. 

اخبار جدید در مورد مالی

 تهران تایمز در خبری جدید در مورد علت برکناری رابرت مالی نوشت: هنوز هیچ اظهارنظر رسمی‌ای چه در فضای آشکار و یا محرمانه در این باره از سوی حفاظت دیپلماتیک صورت نگرفته است اما منبع مطلع ما در وزارت خارجه آمریکا به ما گفته است که عمده مشکلی که برای مالی پیش آمده مربوط به مذاکرات محرمانه اخیری است که وی با نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل داشته است و نیز جلسات آشکار و پنهان مالی با برخی ایرانیان حاضر در آمریکا. در واقع همان‌طور که عنوان شد، مالی برای پیشبرد سیاست‌های خود درباره ایران و به عنوان یک تاکتیک مذاکراتی، با حلقه‌ها و افراد مختلفی به طور مرتب در ارتباط بوده و تلاش می‌کرده است تا به واسطه آنها، بر محاسبات تیم مذاکره کننده ایرانی تاثیر بگذارد. 

چاه مالی برای بلینکن

 به نظر می‌رسد آنگونه که در اخبار آمده. رابرت مالی در مواجهه با برخی دیپلمات‌ها و ایرانیان مقیم خارج از کشور نکاتی را در ارتباط با دیدگاه و احتمالا برنامه‌های آمریکایی‌ها در مورد پرونده هسته‌ای ایران را اعلام کرده که از منظر آژانس‌های امنیتی آمریکایی این اخبار محرمانه تلقی شده است. اکنون پلیس فدرال آمریکا، آژانس‌های امنیتی ایالات متحده و رسانه‌های مختلف به دنبال آن هستند که چه اطلاعاتی در ارتباط با ایران در این مذاکرات نشت پیدا کرده است؟ باید دید در آینده نزدیک بخشی از این اطلاعات از سوی رسانه‌های مختلف در دل آمریکا و حتی سایر کشورهای جهان علنی خواهد شد؟

در این صورت چه اتفاقی برای سایر مقامات امنیتی و حتی دیپلمات‌های آمریکایی که با بلینکن در ارتباط هستند خواهد افتاد شاید یکی از دلایلی که دولت کنونی آمریکا تلاش دارد در ارتباط با علت برکناری مالی کمترین اطلاعات را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد، همین مورد باشد. بالاخره نمایندگی آمریکا در امور ایران منصب مهمی است. بیش از 40 سال است ایران نه رفیق و نه رقیب استراتژیک بلکه دشمن ایالات متحده آمریکا از منظر تیم‌های اطلاعاتی و امنیتی ایالات متحده تعریف شده است. کمترین اطلاعاتی که نماینده آمریکا در امور ایران از آن در ارتباط با تهران باخبر است سناریوهای مختلف و پیچش‌های گوناگون هر سناریو در برابر هر رفتار تهران است. اگر تنها یکی از محتمل‌ترین سناریو‌های آمریکایی در مورد ایران در ارتباطات رابرت مالی درز کرده باشد، احتمالا از منظر دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی آمریکا اقدامی در حد خیانت اتفاق افتاده است.

اقدامی که می‌تواند دومینوی کنار گذاشتن سایر دیپلمات‌های آمریکایی را هم به همراه داشته باشد. حال باید دید جک سالیوان، بلینکن، بلنز از ترکش تیری که به سمت رابرت مالی رها شده است، در امان خواهند ماند؟ اما آنچه مسلم است این است که با رفتن مالی و حتی درز اطلاعات آمریکایی‌ها در مورد ایران و حتی پرونده هسته‌ای تهران؛ مساله مذاکره با ایران و حفظ کانال مخفی تهران و واشنگتن از دستور دولت بایدن خارج نشده است. چرا که آبرام پیلی در حساب کاربری نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در توییتی نوشت: «دفتر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و تمامی اعضای گروه در وزارت امور خارجه همچنان درگیر اجرای سیاست ما در قبال ایران هستند. ما به کار با متحدان و شرکا ادامه می‌دهیم تا رفتار ایران را محدود کنیم، از حقوق بشر دفاع کنیم و خاورمیانه را باثبات، مرفه و یکپارچه‌تر کنیم.»

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار