| کد مطلب: ۱۰۵۹۴۱۱
لینک کوتاه کپی شد

زندگینامه صادق زیباکلام | سلبریتی سیاستمداران

زندگی صادق زیباکلام 22 خرداد 1327 در خیابان ری تهران آغاز شد. خانواده او از نظر مالی در شرایط خوبی به سر می‌برد و پدرش تاجری عضو حزب زحمتکشان ایران به رهبری مظفر بقایی بود. کودکی صادق زیباکلام در محله‌ای گذشت که به بازار آب‌منگولی‌ها معروف بود و همه چیز را برای یک زندگی تهرانی اصیل در آن سال‌ها مهیا می‌کرد. پدر صادق زیباکلام البته کسب و کاری هم در حوالی خیابان قزوین داشت اما پسر از همان کودکی نشان می‌داد که قصد دارد زندگی خودش را بر مبنای مطالعه و تحصیل برنامه‌ریزی کند. سعید زیباکلام، که او نیز استاد دانشگاه تهران است، برادر صادق زیباکلام است؛ آنها یک خواهر نیز داشتند که در سال 1394 درگذشت.

زندگینامه صادق زیباکلام | سلبریتی سیاستمداران

نوجوانی و دوران دانشگاه صادق زیباکلام

صادق زیباکلام پس از گذراندن دوران تحصیلات در دوره دبستان در محله‌های جنوب تهران، با تغییر مکان زندگی خانواده به محله نیاوران می‌رود اما تحصیلات دوره متوسطه را در دبیرستان رهنما در محله منیریه تهران پشت سر می‌گذارد. در سال 1345 در دانشگاه تهران قبول می‌شود و سپس پدر که روحیات صادق را می‌شناسد او را برای تحصیل به کشور اتریش می‌فرستد. صادق زیباکلام، در دوران تحصیل، ابتدا با جریان مارکسیستی در آنجا همراه می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود که پدرش او را به تهران فرا بخواند. صادق درس را نیمه‌کاره گذاشته و به انگلستان می‌رود. دو سال دوره مقدماتی کالج را می گذارند و در دانشگاه هادرزفیلد وارد رشته مهندسی شیمی می‌شود. در همان جا در مقطع دکترای شیمی پذیرش می‌گیرد ولی با بازگشت به تهران در سال 1355،‌ امکان خروج از کشور و پایان دوره دکتری را از دست می‌دهد و در دانشگاه تهران به عنوان مربی به فعالیت علمی خود ادامه می‌دهد.

اما صادق زیبا کلام بعد از انقلاب باز هم به انگلستان می‌رود و به جای مهندسی شیمی،‌ تحصیلاتش را در حوزه علوم انسانی ادامه می‌دهد و در دانشگاه صلح‌شناسی برادفورد دکترای خود را دریافت می‌کند. در سال 69 به ایران بازگشته و عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران شد و در دانشگاه آزاد هم درس داد. ولی در سال 96 بدون اطلاع قبلی حکم بازنشستگی او صادر و از دانشگاه اخراج شد.

صادق زیباکلام 01

فعالیت های سیاسی صادق زیباکلام

صادق زیباکلام قبل از انقلاب به دلیل سمپات بودن با سازمان مجاهدین خلق توسط ساواک در سال 1353 دستگیر شد و بعد از دو سال و یک ماه از زندان آزاد شد. او در دهه هفتاد و هشتاد به عنوان یکی از حامیان جریان‌های اصلاح‌طلبی فعالیت می‌کرد و تفکراتش به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بسیار نزدیک بود. صحبت‌ها و مصاحبه‌ها و نامه‌های صادق زیبا کلام در بسیاری از موارد برای او دردسرساز شده است. در سال 93 با برخی گفته‌ها درباره فعالیت‌های هسته‌ای و اختلاس سه هزار میلیاردی به حبس محکوم شد که در نهایت این مجازات به 5 میلیون تومان جریمه تبدیل شد.

علاقه به مصدق و حمایت از رضاشاه از سوی صادق زیباکلام

صادق زیباکلام، دکتر محمد مصدق را به عنوان یکی از مهم‌ترین وتاثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ معاصر می‌شناسد. جایی درباره کودتای 28 مرداد گفته است: «بالاخره روزی مجبور هستیم به کودتای ۲۸ مرداد آن‌گونه بپردازیم که بوده و نه آن‌گونه که دوست داریم و فکر کنیم.» او در مناظره‌ها و گفته‌هایش درباره رضاخان مطالب جنجال‌آفرینی را مطرح کرده است که در این زمینه به گفت‌وگوی او با عباس سلیمی نمین باید اشاره کرد. صادق زیبا کلام مهرماه 1401 و همزمان با التهابات تهران در مهرماه این سال به طور کامل ممنوع‌التدریس شد.

از میان تالیفات او می‌توان به کتاب‌های «غرب چگونه غرب شد؟»،‌ «ما چگونه ما شدیم؟»، «گرامافون»، «عکس‌های یادگاری با جامعه مدنی»، «سنت و مدرنیته» و «جامعه‌شناسی به زبان ساده» اشاره کرد.

او دو دختر با نام‌های فاطمه و سارا دارد که به گفته خودش در موارد زیادی با یکدیگر اختلاف دارند. سارا با فرزند احمد توکلی (سیاستمدار و اقتصاددان) ازدواج کرده است که از فعالان مشهور اصولگرا است و در نقطه مقابل فکری صادق زیباکلام قرار دارد. درباره صادق زیباکلام گفته می‌شود که او یکی از معدود سلبریتی‌های دنیای سیاست در ایران است چراکه توانسته مباحث سیاسی را آنگونه بیان کند که برای همه مردم قابل فهم بوده است.

از صادق زیباکلام در سایت آرمان ملی آنلاین بخوانید:

 

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار