| کد مطلب: ۱۰۵۸۴۷۴
لینک کوتاه کپی شد

«آرمان ملی» برقراری مجدد رابطه ایران و عربستان را بررسی می‌کند

رمزگشایی از نامه بن سلمان به رئیسی | تهران _ ریاض روی دور تند رابطه

شیخ نمر روحانی شیعه عربستان در دی ماه 1394 توسط دستگاه قضائی عربستان به اعدام محکوم شد. با گذشت چند ساعت از اعدام شیخ نمر در عربستان، برخی به کنسولگری این کشور در مشهد هجوم بردند و پرچم عربستان را پایین کشیدند. ساعاتی بعد برخی از گروه‌های معترض به اعدام روحانی شیعه در عربستان در جلوی سفارت این کشور در تهران حاضر شدند و لحظاتی بعد خبر آمد که تعدادی از معترضان به داخل حیاط سفارت رفته و پرچم عربستان را پایین کشیدند.

رمزگشایی از نامه بن سلمان به رئیسی | تهران _ ریاض روی دور تند رابطه

به گزارش آرمان ملی آنلاین حمله به سفارت عربستان در تهران برای ریاض که آن روزها مستقیما با ایران در منطقه پنجه به پنجه شده بود؛ گران تمام شد و با فراخواندن سفیر و مقامات کنسولی خود و اقدام متقابل تهران؛ ایران و عربستان در قطع کامل روابط دیپلماتیک قرار گرفتند. آن حادثه و البته اختلافات عمیق ایران و عربستان در منطقه از سوریه گرفته تا عراق از یمن گرفته تا خلیج‌فارس موجب شد این دو کشور مهم، همسایه و مسلمان حدود 7 سال در قطع روابط دیپلماتیک بسر ببرند.

چندی بعد البته با توجه به اینکه عربستان هر ساله در عمره و واجب میزبان زائران حرمین شریفین است یخ قطع روابط دو طرف آب شد و زائران ایرانی با حل مسائل کنسولی خود توانستند در عربستان حاضر شوند. بعدها و در اواخر دولت حسن روحانی خبرهای جسته و گریخته‌ای از تمایل دو طرف در مورد برقراری رابطه دو جانبه رسانه‌ای شد و در سال پایانی مسئولیت حسن روحانی مشخص شد که حدود 5 دوره مذاکره در سطوح امنیتی و نظامی و سیاسی بین ایران و عربستان در بغداد برگزار شده است و عراق کوشیده است به میانجی بین ایران و عربستان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: واکنش‌ غرب به «بازگشایی» سفارت ایران در ریاض

اقدامات مثبت عربستان و نگاه ویژه چین به منطقه خاورمیانه خصوصا عربستان، عراق و حتی ایران منجر شد. با توجه به تاخیر به وجود آمده در برقراری رابطه دیپلماتیک بین ایران و عربستان این‌بار چین پا در میان گذاشت و به میانجی بین تهران و ریاض تبدیل شد و مقامات دیپلماتیک و امنیتی ایران و عربستان درپکن بیانیه برقراری رابطه دوجانبه را قرائت کردند. پیش از این، سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض، سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در جده و نمایندگی دائم ایران نزد سازمان همکاری اسلامی طی روزهای سه‌شنبه ۱۶خرداد و چهارشنبه ۱۷خردادماه طور رسمی بازگشایی شده است. علیرضا بیگدلی، معاون کنسولی وزیر امور خارجه و حسن زرنگار ابرقویی، سرپرست سفارت ایران در ریاض در مراسم بازگشایی سفارت حضور داشتند. 

سفر وزیر خارجه عربستان به ایران

بعد از اینکه برخی مقامات عربستان در مشهد اقدام به راه‌اندازی کنسولگری این کشور کردند و اعلام نمودند فعلا در یک هتل اقامت خواهند کرد با رسانه‌ای شدن خبر سفر وزیر خارجه عربستان به ایران خبری مبنی بر غیر قابل استفاده بودن سفارت عربستان در ایران منتشر شد. مقامات سعودی می‌گویند ساختمان فعلی سفارت عربستان سعودی منطقه نیاوران تهران، قابل استفاده نیست و به همین دلیل تا زمان تعیین تکلیف ساختمان، سفارت در هتل مستقر خواهد بود. از این رو سعودی‌ها یک طبقه هتل را برای اسکان دیپلمات‌ها و امور اداری سفارت رزرو کرده‌اند.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد بازگشایی سفارت عربستان در ایران به نوعی به سفر فیصل بن فرحان گره خورده است. چرا که همزمان با انتشار اخباری در ارتباط با گشوده شدن سفارت عربستان در ایران فرحان وزیر خارجه عربستان در ایران حاضر شد. فیصل بن فرحان در پاسخ به دعوت حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز به تهران سفر کرده است و با همتای ایرانی در محل وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم»، به نقل از منابع سیاسی لبنانی نوشت که «فیصل بن فرحان‌ پیامی را از طرف ملک سلمان بن عبدالعزیز برای رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی خواهد آورد که به توسعه روابط دو کشور مربوط می‌شود.» این رسانه در ادامه افزود که بن فرحان در این سفر به منظور بررسی روابط دو کشور با رئیس‌جمهور ایران و چند مقام دیگر دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. فیصل بن فرحان قرار است در این سفر سفارت ریاض در تهران و دیگر اماکن دیپلماتیک این کشور را به طور رسمی بازگشایی کند.

در همین زمینه بخوانید:

خبرنگار : احسان اسقایی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار