| کد مطلب: ۱۰۵۶۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد

مداح «صف اول» کتابی حاشیه‌ساز نوشت و منتشر کرد

میثم مطیعی داعیه‌دار «اهانت» شد/ او خود از این اتهام مبرا نیست

اهانت از سوی هر فرد یا گروهی باشد مورد پذیرش نیست و بارها اهانت‌کنندگان و تهمت‌زنندگان به‌خاطر اقداماتشان دادگاهی شده‌اند، اما در عرصه سیاست بارها شاهد این توهین‌ها بوده‌ایم که غالبا پس از آن خبری از عذرخواهی نبوده است و کمتر پیش آمده که فرد هتاک یا اتهام‌زننده دادگاهی شود.

میثم مطیعی داعیه‌دار «اهانت» شد/ او خود از این اتهام مبرا نیست

آرمان ملی آنلاین : برخی اوقات اتفاقاتی رخ می‌دهد که سبب تعجب می‌شود مانند این خبر که «میثم مطیعی با اثری جدید در باب سیره اهل بیت(ع) در مواجهه با اهانت‌کنندگان در نمایشگاه کتاب شرکت کرد.»، اما اگر به گذشته توجه شود، مطیعی از اتهام توهین مبرا نیست و جالب است که کتابی با نام «اهانت» منتشر می‌کند. 

سکوت دولت روحانی در برابر مداحی مطیعی 

مطیعی در سال 96 چنین خواند: «ای نشسته صف اول، نکنی خود را گم. پی اقدام تو هستند هنوز این مردم؛ چند روزی تو مقامی به امانت‌داری، منصبت را نکند طعمه خود پنداری» مشخص بود منظور او حسن روحانی رئیس‌جمهور وقت است. این روند ادامه داشت چنانکه در مراسم عید فطر سال 97 چنین خواند: ای نشسته صف اول، صف ایثار آنجاست، آن سوی نرده ببین لذت دیدار آنجاست؛ نکند نرده بین تو و مردم باشد، درددل‌ها بین این فاصله‌ها گم باشد؛ دوستان صدق و صفای دهه شصت چه شد، راستی حال و هوای دهه شصت چه شد، آن مدیران جوانی که جهادی بودند، بی‌تکلف باز همین مردم عادی بودند؛ شور آن شعله نگویید که خاموش شده، اختلاس آمده اخلاص فراموش شده» میثم مطیعی سال 96 با مداحی‎‌ای با ترجیع‌بند «ای نشسته در صف اول» در نماز عید فطر حاشیه‌ساز شد و مطالبی را علیه حسن روحانی و دولت او عنوان کرد، یکسال بعد اما انتقاد او به دولت تندتر شد و حتی به رئیس‌جمهور وقت حسن روحانی با کنایه گفت: «صف اول ننشین، در میان جماعت جا هست!» دولت روحانی واکنشی به مداحی مطیعی نشان نداد و از کنار آن عبور کرد اما شرایط پس از آن متفاوت شد!

محدودیت برای مطیعی در زمان دولت رئیسی

پس از روی کار آمدن دولت رئیسی که دارای دیدگاه‌های مشابه مطیعی است، محدودیت‌هایی برای او درنظر گرفته شد و دوستان و همفکران مطیعی از نادیده گرفتن مطیعی در دولت رئیسی گلایه کردند، مانند خبرگزاری «فارس» که در اردیبهشت سال گذشته نوشت: هرسال میثم مطیعی در مراسم اقامه نماز عید فطر به امامت مقام معظم رهبری در مصلای امام‌خمینی(ره) که با حضور خیل عظیم جمعیت برگزار می‌شد، برای شعرخوانی دعوت می‌شد و در سال‌های اخیر و همه‌گیری کرونا که این مراسم بدون حضور رهبر انقلاب بود، مجلس آن رونق همیشگی را نداشت.» بسیاری این روزها و در آستانه عید فطر که یادآور شعرخوانی‌های میثم مطیعی مداح اهل بیت(ع) در مراسم نماز در مصلای امام خمینی(ره) است، در فضای مجازی مطرح می‌کردند که آیا مطیعی امسال هم شعرخوانی خواهد کرد؛ باتوجه به اینکه در مراسم راهپیمایی ۲۲ بهمن، شعرخوانی حماسی داشت و انتقاداتی هم از دولت کرد، آیا با همان کلید واژه مشهور عید فطرهای خود «ای نشسته در صف اول» بازهم شعر خواهد خواند؟ از میثم مطیعی در این خصوص در فضای مجازی سوالی مطرح شد و او پاسخ داد: «دوستان شاعر و مشاورینی که در مضمون‌پردازی از آن‌ها کمک می‌گیریم و بنده، ایده‌ها و برنامه‌هایی برای طرح مسائل روز داخلی و جهان‌اسلام داشتیم، اما اساسا برای شعرخوانی در نماز عید فطر امسال دعوت نشده‌ام.» پس از عدم دعوت از مطیعی برای حضور در مراسم عید فطر آن سال، او به دولت رئیسی انتقاد کرد و نوشت: «گرچه دعوت نشدیم... با صف اول‌نشینان حرف‌هایی داشتیم مثل: آه روزه‌داران، داغ‌تر، تب‌دارتر... قرص نانی بر سر این سفره بود و ناگهان شد هلالی، رؤیتش از ماه نو دشوارتر!#صف اول»

انتقاد به قوه قضائیه؟

او پا را از انتقاد به دولت‌ها فراتر گذاشت و در مداحی سال 97 ابیاتی را خواند که خبرآنلاین نوشت: «این بند به نظر می‌رسید که خطاب به رئیس قوه قضائیه باشد: علم داد برافراز که ملت هستند، دل به شاهین ترازوی عدالت بستند، همت قطع ید دانه درشتان باشد، وای اگر دزدی از این قافله آسان باشد، وای اگر نامه توصیه بگیرد قاضی، وای اگر رشوه بگیرد قاضی، صف اول صف خدمت صف مردم‌داری است، یک نفر نیست مخاطب، همه هستند آری» بر اساس آنچه خبرآنلاین روایت کرده در مداحی سال 97 مطیعی ۴ بیت تعریض به قوه قضائیه و ۱۵ بیت علیه دولت بود. 

کتاب اهانت علیه اهانت!

با توجه به اشعار مداحی مطیعی «فارس» درباره او و کتابش نوشته است: «بسیاری از دین‌مداران در مواجهه با اهانت به انبیا و اولیای الهی به‌دنبال راهکار و الگویی برای عمل خویش باشند. پژوهش حاضر تلاش خواهد کرد که این خلأ، راهکار و الگو را پوشش دهد. در برابر این اهانت‌ها همواره مومنان، متدینان و دلسوزان دین با این سوال مواجه هستند که بهترین راه برای مواجهه با اهانت‌کنندگان کدام است؟» برخی به مطیعی پیشنهاد کردند در ابتدا به آنچه نوشته در مداحی‌هایش جامه عمل بپوشاند.

خبرنگار : مطهره شفیعی

ارسال نظر

هشتگ‌های داغ

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار